Державні стандарти для присвоєння кваліфікації вчителя у Великій Британії
Які принципи, підходи, критерії, процедури щодо оцінки діяльності педагогічних кадрів існують у освітній системі Великої Британії - у наступній статті
Стандарти, необхідні для здобуття статусу кваліфікованого вчителя, містять такі категорії.
Знання та розуміння
- Стандарти для вчителів-предметників середньої школи.
- Стандарти для вчителів початкових класів.
- Додаткові стандарти для навчання й виховання наймолодших учнів (дитячий садок і молодші класи середніх шкіл) для вчителів, які працюють з учнями віком від 3 до 8 та від 3 до 11-ти років.
Планування, навчання та керівництво класом
- Стандарти для початкового навчання англійської мови, математики та природничих дисциплін.
- Стандарти для вчителів початкових класів та вчителів-предметників середньої школи.
- Стандарти для навчання англійської мови, математики та природничих дисциплін у середній школі.
- Стандарти для вчителів початкових класів і вчителів-предметників з усіх дисциплін:
- планування;
- навчання та керівництво класом.
- Додаткові стандарти для навчання й виховання наймолодших учнів.
Контроль, атестування, облік і звітування
Стандарти, перелічені в цьому розділі, є обов'язковими для всіх здобувачів статусу кваліфікованого вчителя.
Інші професійні вимоги
Стандарти викладені чітко і послідовно з окремим визначенням мети та завдань для кожного етапу навчання. Професіоналізм учителя ставиться вище від рівня механічного виконання низки спеціалізованих стандартів. Високо оцінюються творчий внесок, енергія й ентузіазм, розумові та керівні здібності, яких вимагає професія вчителя, - невід'ємні складники компетентності висококваліфікованого фахівця.
Під час атестування перевіряється відповідність майбутніх учителів цим стандартам у їх сукупності та взаємозв'язку.
Знання та розуміння
Середня школа
Здобувачі кваліфікації вчителя з усіх предметів і на всіх рівнях під час атестування повинні продемонструвати такі знання та вміння:
- знання з їхніх спеціальних предметів і здатність бездоганно навчати цих предметів на всіх рівнях середньої школи;
- для фахівців з англійської мови, математики або природничих дисциплін - знання й розуміння змісту предметів, що регламентується Державною програмою початкової підготовки вчителя;
- знання програм шкільного релігійного навчання викладачами релігійних дисциплін;
- знання вчителями-предметниками програм і курсів, пропонованих учням після досягнення ними шістнадцяти років, включаючи професійно-технічну освіту;
- розуміння вчителями-предметниками структури професійної освіти учнів віком 14-19 років і послідовних етапів її здобуття;
- здатність виробляти ключові професійні навички в учнів віком 14-19 років із предметів, що відповідають нагальним вимогам суспільства до фахівців певних професій.
Початкова школа
Здобувачі кваліфікації вчителя з усіх предметів і на всіх рівнях під час атестування повинні продемонструвати такі знання та вміння:
- розуміння завдань, обсягу та структури вимог Державної програми загалом, місця початкового етапу, мети і цілей початкових базових предметів і релігійних дисциплін;
- знання обсягу і змісту навчального матеріалу, визначеного Державною програмою для учнів із базових початкових та основних предметів і релігійних дисциплін;
- розуміння взаємозв'язку між успіхом у навчанні і фізичним, розумовим, емоційним і соціальним розвитком учнів.
Учителі початкових базових і спеціальних дисциплін повинні продемонструвати:
- знання й розуміння відповідних Державних навчальних програм для початкового етапу навчання;
- досконалі знання програм шкільного релігійного навчання викладачами релігійних дисциплін;
- уміння вільно й упевнено відповідати на питання учнів із цього предмета;
- знання і розуміння вчителями інформатики змісту Державної програми початкової підготовки вчителів з технології інформації та зв'язку;
- знання техніки безпеки, якщо це зумовлено особливістю предмета, планування уроків з метою запобігання травмам і нещасним випадкам.
Учителі англійської мови, математики та природничих дисциплін повинні продемонструвати знання та розуміння ролі інформатики відповідно змісту Державної програми початкової підготовки вчителів із цих предметів.
Додаткові стандарти для навчання й виховання наймолодших учнів (дитячий садок і молодші класи середніх шкіл) для вчителів, які працюють з учнями віком від 3-х до 8-ми та від 3-х до 11-ти років
Здобувачі кваліфікації вчителя з усіх предметів і на всіх рівнях під час атестування повинні продемонструвати такі знання та вміння:
- знання програми досягнення очікуваних результатів на етапі обов'язкового навчання;
- знання ефективних методів і засобів співпраці з батьками й опікунами;
- розуміння ролі та відповідальності інших закладів, що піклуються про маленьких дітей.
Планування, навчання та керівництво класом
Цей розділ визначає стандарти, знання яких мають демонструватися під час атестування здобувачами кваліфікації вчителя з огляду на навчальний предмет. Для навчання неосновних, неспеціальних предметів здобувачі кваліфікації вчителя повинні досягти відповідності стандартам, спираючись, а також використовуючи досвід учителя-предметника з певної дисципліни.
Здобувачі під час атестування повинні продемонструвати знання та розуміння, як і коли застосовувати методи навчання й оцінювання учнів, викладені у відповідній Державній програмі початкової підготовки вчителів.
Планування навчання з усіх предметів на початковому та середньому етапах
Здобувачі кваліфікації вчителя з усіх предметів і на всіх рівнях під час атестування повинні продемонструвати такі знання та вміння:
- уміння планувати навчання з поступовим удосконаленням здобутих знань шляхом:
- чіткого визначення мети і змісту навчання з огляду на предмет й особливості особистості учнів, принципів їхнього навчання й оцінювання;
- постановки завдань для класу загалом, роботи в групі та з конкретним учнем, включаючи виконання домашніх робіт, спрямованих на стимулювання учнів і забезпечення високого рівня знань та їхньої зацікавленості в навчанні;
- чіткої постановки мети і завдань у навчанні;
Знання для надання учням компетентної та цілеспрямованої підтримки і виявлення учнів, які:
- потребують спеціального підходу в навчанні, включаючи допомогу в подоланні певних труднощів;
- надзвичайно здібні;
- недостатньо володіють англійською мовою;
- уміння чітко планувати уроки та їхню послідовність на короткий, середній і тривалий періоди для забезпечення поступовості, стимулювання й заохочення учнів;
- ефективне застосування вихідних даних про індивідуальні особливості учнів під час оцінювання та для раціонального й послідовного планування уроків;
- планування ймовірного внеску в особистий, духовний, моральний, соціальний та культурний розвиток учнів;
- використання навчального матеріалу, занесеного до екзаменаційних і Державних навчальних програм.
Навчання та керівництво класом
Здобувачі кваліфікації вчителя з усіх предметів і на всіх рівнях під час атестування повинні продемонструвати такі знання та вміння:
- ефективно проводити групове й індивідуальне навчання в класі;
- контролювати учнів для ефективного забезпечення здобуття знань;
- забезпечувати та підтримувати робочу атмосферу в класі;
- запроваджувати й підтримувати високий рівень дисципліни;
- підтримувати атмосферу, коли учні відчувають себе вільно й невимушено;
- застосовувати методи викладання, які би підтримували робочий настрій і постійну зайнятість учнів;
- стимулювати бажання поділитися здобутими знаннями, постійно заохочувати учнів для підтримки ентузіазму в навчанні;
- узгоджувати навчання з індивідуальними особливостями учнів;
- організовувати процес засвоєння навчального матеріалу з визначенням змісту, мети та завдань і чітким переходом до нової теми, пояснення та підбиття підсумків після засвоєння;
- чітко ставити завдання з демонстрацією фактів, доступним і послідовним поясненням;
- забезпечення зворотного зв'язку з класом шляхом постановки питань до учнів під час опрацювання матеріалу;
- уважно ставитися до помилок учнів і надавати кваліфіковану допомогу під час їх вирішення;
- уміти підбирати й раціонально використовувати підручники, інформаційно-комунікаційні технології та інші навчальні джерела для досягнення мети викладання;
- забезпечувати можливості для подальшого закріплення знань, набутих учнями;
- вишукувати можливості для поліпшення базових навичок учнів з письма, усного рахунку й володіння інформаційно-комунікаційними технологіями, їхньої здатності навчатися індивідуально та у співпраці з іншими, а також використанням інформації, отриманої з бібліотек, науково-популярних статей та інших джерел;
- розширювати світогляд учнів, їх особистісний, духовний, моральний, соціальний та культурний розвиток;
- підтримувати надію на досягнення успіху всіма учнями, незважаючи на відмінності в культурі, мові, статі тощо;
- забезпечувати ґрунтовне розуміння предмета учнями, використовуючи приклади із життя та діяльності людей під час пояснення матеріалу;
- знати Кодекс практики для визначення й аналізу спеціальних освітницьких потреб і ведення обліку успіхів учнів за індивідуальними планами освіти;
- піклуватися про те, щоб учні постійно здобували й закріплювали знання, навички й розуміння предмета;
- критично оцінювати викладання та пошуки способів його вдосконалення.
Додаткові стандарти для навчання та виховання наймолодших учнів (дитячий садок і молодші класи середніх шкіл) для вчителів, які працюють з учнями віком від 3-х до 8-ми та від 8-ми до 11-ти років
Здобувачі кваліфікації вчителя з усіх предметів і на всіх рівнях під час атестування повинні продемонструвати такі знання та вміння:
- планувати заходи, ураховуючи потреби учнів і рівень їхнього фізичного, розумового, психічного та соціального розвитку, підтримувати зацікавленість учнів;
- забезпечувати умови навчання, які заохочували б:
- особистий та соціальний розвиток учнів;
- розвиток комунікативних навичок;
- здобуття знань про довкілля;
- фізичний розвиток;
- розвиток потреби у творчому самовираженні;
- застосовувати такі методи й засоби в навчанні, що розвивають математичне мислення учнів і формують числову грамотність;
- розвивати в учнів упевненість і незалежність;
- заохочувати учнів до зосередженості й наполегливості під час навчання, привчати їх уважно слухати пояснення й обговорювати результати власного досвіду в малих і великих групах;
- застосовувати методи навчання із залученням дорослих;
- керувати діяльністю батьків та інших дорослих з метою розширення можливостей для навчання.
Контроль, атестування, облік і звітування
Цей розділ докладно розглядає стандарти для кандидатів на здобуття кваліфікації вчителя з усіх предметів, з яких вони мають підготовку. Майбутні вчителі початкових класів, які не є фахівцями-предметниками, але претендують на здобуття кваліфікації вчителя, також повинні відповідати визначеним стандартам, спираючись у разі необхідності на підтримку вчителя-фахівця з певного предмета.
Здобувачі кваліфікації вчителя з усіх предметів і на всіх рівнях під час атестування повинні продемонструвати такі знання та вміння:
- оцінювати ступінь досягнення мети навчання;
- оцінювати й перевіряти класну та домашню роботу учнів методом установлення ефективного усного та письмового зворотного зв'язку, визначати завдання для подальшого розвитку учнів;
- систематично оцінювати й фіксувати прогрес учнів методами спрямованого спостереження, опитування, тестування й оцінювання, щоби:
- упевнитися в розумінні учнями поставленого завдання і правильності його виконання;
- переконатися, що учні досягають успіхів у процесі здобуття знань, навичок і розуміння предмета;
- відповідати вимогам оцінювання й звітування, правильно готувати і подавати інформаційні звіти для батьків;
- передбачати під час роботи зі старшими учнями їхні потреби;
- визначати рівень навчання учнів і постійно спостерігати, як вони досягають поставленої мети під час вивчення предмета;
- застосовувати різні типи оцінювання відповідно до різних мети і завдань, включаючи тестування, передбачене Державною програмою та іншими стандартами, використовувати базове оцінювання.
Молодша та середня школа
Здобувачі кваліфікації вчителя з усіх предметів і на всіх рівнях під час атестування повинні продемонструвати такі знання та вміння:
знання професійних обов'язків учителя, визначених сучасною школою, а також документа про заробітну плату та умови праці вчителя, виданого на основі однойменного Акта 1991 року;
знання юридичних обов'язків учителя з урахуванням:
- Акта расових стосунків 1976 року;
- Акта про статеву дискримінацію 1975 року;
- розділу 7 та розділу 8 Акта про збереження здоров'я й дотримання правил безпеки при проведенні позашкільних заходів - культпоходів, пікників, прогулянок тощо;
- дотримання учнями поведінки відповідно до загальноприйнятих правил поведінки;
- налагодження під час роботи в школі ефективних робочих стосунків з колективом;
- уміння створювати своєю поведінкою гідний приклад для учнів;
- підтримка в кожного учня впевненості, що йому буде надана можливість розкрити свій потенціал;
- усвідомлення, що навчальний процес триває не тільки в стінах школи, а й поза її межами;
- розуміння необхідності ефективного контакту з батьками й іншими дорослими членами сім'ї та установами, що відповідають за виховання і здоров'я учнів;
- знання обов'язків органів шкільного управління.
Стандарти дійсні для всіх слухачів учительських курсів, починаючи з травня 1998 року. Педагоги державних шкіл здобувають кваліфікацію вчителя після успішного закінчення акредитованого профільного освітнього закладу в Англії або Уельсі.
Освіта.ua
18.06.2008