Із чистого аркуша. Впроваджуємо нове
Закони менеджменту проголошують: якщо ти хочеш продати газонокосарку, ніколи не розхвалюй її, не розповідай, яка вона зручна й економічна, - хвали газон, який виростає й видозмінюється, завдячуючи саме твоїй газонокосарці. Наш газон, наші квіти - це наші учні. Які ж вони?
З нового навчального року ми розпочинаємо в області цілеспрямоване відпрацювання проблеми: «Моніторинг ефективності виховного процесу. Технології виявлення рівня вихованості учнів».
Актуальність проблеми. Виховання - один із найважливіших факторів розвитку особистості, але воно не є нейтральним до процесу саморозвитку особистості.
Дитині неможливо нічого передати без її власної діяльності, волі, активності.
Отже справжня сутність виховання полягає в тому, аби спонукати активність особистості, яка розвивається, залучати її до позитивних видів діяльності, до саморозвитку, самореалізації. Що може дати учню орієнтацію на саморозвиток?
Це оцінка рівня його вихованості! Рівень вихованості - це передусім ступінь сформованості (відповідно до віку) найважливіших якостей особистості. При визначенні оцінки рівня вихованості треба залучати учня до самооцінки.
Висновок: ефективне виховання, яке спрямоване на розвиток освіченої, культурної, моральної, творчо активної особистості, неможливе без знань індивідуальних особливостей кожного учня й постійного відстеження його особистого розвитку, оцінки рівня вихованості та спонукання його до саморозвитку.
Воістину так: «Щоб виховати людину в усіх відношеннях, необхідно передовсім знати її в усіх відношеннях» (К. Д. Ушинський).
У цих серпневих методичних рекомендаціях пропонуємо деякі методики, які допоможуть вам, шановні колеги, у визначенні рівня вихованості учнів.
Орієнтовна діагностична програма вивчення рівня вихованості молодшого школяра
Основні відносини Показники вихованості | Ознаки і рівні якостей, рис, що перебувають у процесі формування (від 3-го рівня до 0) |
Ставлення до суспільства | |
Гордість за свою країну | 3 - цікавиться і пишається історичним минулим Вітчизни, розповідає про це іншим; 2 - цікавиться історичним минулим; 1 - знайомиться з історичним минулим за спонуканням дорослих; 0 - не цікавиться історичним минулим. |
Ставлення до розумової праці | |
Пізнавальна активність | 3 - сам багато читає і знає, обговорює з друзями те, про що дізнався; 2 - сам багато читає; 1 - читає за наполяганням дорослих, учителів; 0 - читає мало, на спонукання учителя не реагує. |
Ставлення до фізичної праці | |
Ініціативність, творчість у праці | 3 - знаходить корисні справи в класі, в школі та організує товаришів на творчу працю; 2 - знаходить корисні справи в класі, в школі, виконує їх з інтересом; 1 - бере участь у корисних справах класу, школи, організованих іншими; 0 - у корисних справах не бере участі, позитивну ініціативу та творчість не виявляє. |
Ставлення до людей | |
Милосердя | 3 - співчуває й допомагає слабшим, хворим, безпомічним, налаштовує на таку допомогу інших; 2 - співчуває та допомагає безсилим і хворим; 1 - допомагає знесиленим і хворим, якщо має таке доручення, за умови контролю; 0 - нечуйний, іноді жорстокий. |
Чесність у взаєминах з товаришами та дорослими | 3 - чесний у взаєминах з товаришами та дорослими, нетерпимий до брехні, обману з боку інших; 2 - чесний у взаємовідносинах з товаришами та дорослими; 1 - не завжди чесний; 0 - неправдивий. |
Ставлення до себе | |
Самоповага, дотримання правил культури поведінки | 3 - добровільно дотримується правил культури поведінки, вимагає цього від інших; 2 - добровільно дотримується правил культури поведінки, не турбується про інших; 1 - норм і правил поведінки дотримується за умови контролю; 0 - не дотримується норм правил поведінки. |
Орієнтовна мінімальна діагностична програма вивчення рівня вихованості підлітків
Основні відносини, базові якості, що проявляються в основних сферах взаємин | Ознаки проявів якостей, які формуються (від 3-го рівня до 0) |
Ставлення до суспільства і природи | |
Любов до своєї Вітчизни, турбота про спільне добро | 3 - цікавиться й пишається історією, культурою своєї Вітчизни, виявляє активну позицію в житті малої Батьківщини (села, району, міста); 2 - сам цікавиться історією та культурою своєї Вітчизни, проте активної позиції не виявляє; 1 - мало цікавиться історично-культурним минулим і сучасним своєї Вітчизни; 0 - зневажливо ставиться до історії та вітчизняної культури. |
Ставлення до навчальної праці, до справи | |
Наполегливість у досягненні успіхів у навчанні | 3 - виявляє інтерес до знань, навчається із задоволенням, досягає успіху, охоче допомагає товаришам; 2 - сам досягає успіху в навчанні, проте товаришам допомагає лише тоді, коли просять дорослі або товариші; 1 - не виявляє сумління й не досить успішний у навчанні; 0 - лінивий і зовсім неуспішний у навчанні. |
Творче ставлення й успішність у позакласних і позашкільних справах | 3 - виявляє та розвиває творчі здібності в позаурочній діяльності і самореалізує їх у співтворчості з дорослими і з товаришами; 2 - виявляє і розвиває свої здібності в позаурочній та позашкільній діяльності; 1 - не має творчих інтересів, потребує заохочення з боку дорослих або товаришів; 0 - бездумно витрачає час після уроків, поза школою. |
Ставлення до людей | |
Товариськість, вірність у дружбі | 3 - у дружбі вірний, охоче сам допомагає товаришам у їхніх потребах і добрих справах; 2 - у дружбі вірний, відгукується на прохання; 1 - не завжди поважає інтереси товаришів, іноді виявляє егоїзм; 0 - егоїстичний. |
Ставлення до себе | |
Турбота про своє здоров'я | 3 - розуміє суспільну й особисту цінність здоров'я, береже і зміцнює його, турбується про здоровий спосіб життя інших; 2 - береже своє здоров'я, проте щодо товаришів виявляє байдужість (до їхнього куріння та інших шкідливих звичок); 1 - має шкідливі звички, потребує контролю з боку дорослих і товаришів; 0 - має шкідливі звички та не реагує на вимоги дорослих. |
Прагнення до самовдосконалення | 3 - знає свої сильні та слабкі сторони, прагне до власного самовдосконалення, вдосконалення інших; 2 - прагне до самовдосконалення; 1 - сам не звертає уваги на свої слабкі сторони, потребує підтримки; 0 - не прагне самовдосконалення. |
Орієнтовна мінімальна діагностична програма вивчення рівня вихованості старшокласників
Основні відносини. Базові якості | Ознаки рівнів прояву якостей, які формуються (від 3-го рівня до 0) |
Ставлення до суспільства | |
Любов до Вітчизни | 3 - цікавиться й пишається історичним минулим своєї Вітчизни, турбується сьогоденням, обговорює з товаришами свою роль у творенні майбутнього Батьківщини; 2 - цікавиться історичним минулим своєї Вітчизни, турбується її сьогоденням; 1 - сам мало цікавиться історією та культурою своєї Вітчизни; 0 - зневажливо ставиться до історії та вітчизняної культури. |
Правова культура | 3 - знає основні громадянські права й обов'язки, дотримується їх, активно працює над створенням законів і правил шкільного життя; 2 - знає основні громадянські права та обов'язки, дотримується їх, проте у шкільній законотворчості не бере участі; 1 - припускає відхилення в дотриманні норм правопорядку, потребує додаткового контролю з боку дорослих і товаришів; 0 - порушує дисципліну й правопорядок. |
Толерантність | 3 - поважає культуру і традиції інших народів, запобігає зневажливому ставленню до них; 2 - виявляє інтерес і повагу до культури та традицій інших національностей; 1 - не виявляє інтересу до культури інших народів; 0 - зневажає культуру і традиції інших народів. |
Ставлення до навчальної праці та до справи | |
Успішність у навчанні та в самоосвіті | 3 - реалізує свої здібності в навчанні, додатково розвиває їх поза школою, серед товаришів підтримує престиж знань; 2 - успішний у навчанні, прагне розвивати свої творчі здібності поза школою; 1 - у навчанні малоуспішний, потребує підтримки в навчанні, в самореалізації здібностей; 0 - лінивий, неуспішний, безвідповідальний у навчанні. |
Діловитість, організованість | 3 - організований і діловий, уміє організувати товаришів на певну справу, доводить справу до кінця; 2 - сам організований, проте не вміє організувати на добру справу інших; 1 - недостатньо володіє діловими якостями, бере участь у справах під керівництвом інших; 0 - неорганізований, бездіяльний. |
Здоровий спосіб життя | 3 - веде здоровий спосіб життя, зміцнює здоров'я, застерігає від шкідливих звичок друзів і товаришів; 2 - веде здоровий спосіб життя, зміцнює своє здоров'я, проте до здоров'я інших байдужий; 1 - схильний до шкідливих звичок, потребує контролю та підтримки з боку дорослих і товаришів; 0 - шкодить своєму здоров'ю, має шкідливі звички. |
Цілеспрямованість у самовизначенні | 3 - самовизначився, завзято і наполегливо працює над досягненням мети, підтримує в самовизначенні інших; 2 - наполегливо працює над собою для самовизначення; 1 - ще не зовсім визначився в життєвих планах, цілеспрямовано не працює над собою, потребує підтримки; 0 - мета самовизначення відсутня. |
Фіксація рівня вихованості
0 рівень - невихованість
Характеризується негативною поведінкою, яку важко корегувати, вона не піддається педагогічному впливу. Дуже низький рівень саморегуляції та самоорганізації.
1 - низький рівень
Слабкий, нестійкий досвід позитивної поведінки, яка регулюється лише вимогами дорослих та іншими зовнішніми стимулами. Саморегуляція, самоорганізація, ситуаціїтивність.
2 - середній рівень
Учневі притаманні самостійність, саморегуляція та самоорганізація, хоча активної громадської позиції ще не виявляє.
3 - високий рівень
Наявність стійкої та позитивної самостійності в діяльності та поведінці. Вияв активної соціальної та громадської позиції.
Надалі ми плануємо впродовж навчального року на курсах, семінарах, в творчих групах, на сторінках освітянської преси обговорювати різні технології вивчення рівня вихованості учнів.
Автори: О. Хомич, Т. Рига
Освіта.ua
15.01.2008