Урок-консультація та її аналіз
Урок-консультація - це специфічна форма організації навчально-виховного процесу, яка проводиться перед контрольно-заліковими уроками
Її мета - усунути прогалини у знаннях, уміннях і навичках учнів, попередити можливі помилки на контрольно-залікових уроках, виділити головне, істотне у змісті матеріалу, що вивчався раніше, та акцентувати на ньому увагу учнів. Урок-консультація також проводиться перед конференцією, диспутом, семінарськими заняттями, навчальною екскурсією. У ньому простежується підпорядкування консультації з питань раніше вивченого матеріалу майбутньому контрольно-заліковому уроку. Зміст, методи та форми проведення уроку-консультації зумовлюються метою, завданнями, особливостями наступного контрольно-залікового уроку.
Організація спільної діяльності вчителя й учнів на уроці-консультації припустима в таких варіантах:
1) учитель заздалегідь визначає коло запитань, які слід розглянути на уроці, ставить їх перед учнями, допомагає знайти оптимальні відповіді на них (при цьому запитання можуть мати як теоретичний, так і практичний характер);
2) учні ставлять запитання з теми, а вчитель разом з іншими учнями дають на них оптимальні відповіді;
3) частину запитань, причому основних, ставить учитель, підводить учнів до необхідності постановки та з'ясування низки інших запитань, разом з учнями дає відповіді на них.
Зміст, мета й завдання уроку-консультації варіюється залежно від типу наступного уроку. Якщо, наприклад, це урок-семінар, то в центрі уваги вчителя й учнів на уроці-консультації будуть запитання з теми семінару.
У процесі спостереження та аналізу уроку-консультації доцільно акцентувати увагу на таких параметрах:
- педагогічна доцільність визначення теми, мети та завдань уроку-консультації, шляхів їх реалізації;
- виявлення й зосередження уваги учнів на головному, істотному у вивченому матеріалі;
- раціональність вибору та реалізації змісту навчального матеріалу, форм, методів і засобів навчання, спрямованих на усунення прогалин у знаннях учнів;
- урахування специфіки наступного уроку (контрольна робота, семінар, конференція, залік тощо);
- оптимальність технології проведення уроку-консультації - повідомлення теми, цілей та завдань уроку, технологія його проведення, організація діяльності вчителя й учнів;
- результативність уроку-консультації (досягнення поставлених мети та завдань, реалізація запланованого змісту й обсягу навчального матеріалу, самостійність та усвідомлення учнями поставлених запитань, виконання навчальних завдань; рівень навчальних досягнень учнів, ступінь їх підготовки до навчальної діяльності на наступних уроках).
Автор: Н. Островерхова "Аналіз уроку: концепції, методики, технології"
Освіта.ua
04.05.2008