Обдаровані діти у школах США
Технології роботи з обдарованими дітьми
Фінансово-економічні аспекти
Витрати на освіту з бюджету США - 7 %.
1 % податку на нерухомість спрямовується до місцевого бюджету на освіту.
Загальна сума витрат штату на освіту може досягати 60 % бюджету. У штаті Північна Кароліна - 6,8 млрд дол.
Фінансування програм для обдарованих і талановитих дітей - до 7 % бюджету штату.
Середня заробітна плата вчителя школи - 30-40 тис. дол. на рік, директора школи - 45-100 тис. дол. Додаткова заробітна плата вчителів, які працюють з обдарованими дітьми - 7 % від ставки.
Бюджетне фінансування 150 різних програм по одержанню вищої освіти населенням США - 14 млрд дол.
Організація діяльності
- Спеціальний обов'язковий тест на визначення здібностей дитини раннього віку.
- Навчання в спеціалізованих («магнітних») школах.
- Моніторинг розвитку здібностей учнів за участю психологів.
- Програми позашкільній роботі з обдарованими.
- Поєднання спеціальних навчальних планів академічного мінімуму та шкільних профільних предметів.
- Прийом до школи дітей з інших районів.
Асоціації з розвитку обдарованості
Розповсюдженим видом громадських організацій у США є асоціації, які загальноприйнято називати «країною асоціацій». Асоціації є вільними утвореннями, що здійснюють взаємодію громадянського суспільства й держави. У США асоціації відіграють важливу роль у відстоюванні інтересів і просуванні ідей певних прошарків і верств суспільства, що виявляється в лобіюванні їх інтересів і в розробці та реалізації конкретних програм і заходів щодо реалізації власних ідей і задач на різних рівнях.
Найбільшими асоціаціями США в галузі освіти, у тому числі по роботі з обдарованими та талановитими дітьми є: Національна асоціація для обдарованих дітей (м. Вашингтон), Американська асоціація обдарованих дітей (Північна Кароліна), Асоціації американських коледжів і університетів (м. Вашингтон), Асоціації батьків і вчителів, Американська психологічна асоціація (м. Вашингтон) і інші.
Національна асоціація для обдарованих дітей існує більш 50 років, уключає 8 тис. членів, має більш 40 філій по всій країні, забезпечує роботу з більш ніж 3 млн талановитих й обдарованих дітей. Основні функції:
- пропагандистка, лобіювання інтересів обдарованих дітей;
- забезпечення доступної освіти та створення програм допомоги незаможним обдарованим і талановитим дітям;
- розробка стандартів освітніх програм для обдарованих і талановитих дітей;
- забезпечення професійного розвитку викладачів;
- сприяння виконанню національної програми роботи з обдарованими дітьми.
Американська асоціація обдарованих дітей. Функції:
- підтримка досліджень у галузі освіти та виховання обдарованих дітей;
- удосконалювання навчальних програм, методик навчання та виховання обдарованих;
- сприяння одержанню стипендій, грантів обдарованими школярами;
- підвищення кваліфікації викладачів шляхом створення постійних, безперервних курсів навчання, а також літніх курсів;
- оцінка рівня реалізації й ефективності розроблених програм;
- публікація наукових розробок.
Асоціації батьків. Функції:
- організація діяльності на волонтерській основі (благоустрій шкіл, промоутерська робота тощо);
- організація суспільних заходів і зборів за участю дітей, учителів і батьків;
- участь у складанні графіків роботи школи;
- присудження іменних стипендій і встановлення критеріїв їхнього одержання;
- збір кошті на освоєння нових освітніх програм;
- створення спеціалізованих фондів і організація внесків;
- пошук і організація додаткового фінансування шкіл;
- лобіювання інтересів асоціації.
Асоціація американських коледжів і університетів. Функції:
- формування та впровадження різноманітних програм навчання, у тому числі альтернативних програм лідерства, інтерактивного навчання;
- пошук кращих шляхів навчання, освітніх методик, удосконалювання навчальних програм;
- організація програм обміну досвідом для шкіл різних штатів;
- перепідготовка викладачів для роботи з учнями різного рівня підготовки.
Американська психологічна асоціація. Асоціацією запропоновано ряд проектів із позашкільної роботи з обдарованими дітьми. Мета - передача досвіду та знань від старшого покоління вчених і видатних людей молодим талантам. Проекти реалізуються у формі літніх таборів, де діти зустрічаються зі своїми майбутніми наставниками, а потім протягом року виконують наукові дослідження. Для участі у проектах вибираються, у тому числі, обдаровані діти з малозабезпечених родин.
Досвід створення та функціонування асоціацій у сфері освіти може бути корисним для України, тому що сприятиме ліквідації принципів жорсткої централізації системи освіти, надбання автономності навчальних закладів, розвитку принципово нових програм навчання, підвищенню якості освіти; урахуванню інтересів батьків, учнів і студентів, керівників, викладачів навчальних закладів усіх рівнів.
Освіта.ua
17.03.2009