Osvita.ua Среднее образование Как одновременно отменить надбавки и повысить зарплату учителя
Как одновременно отменить надбавки и повысить зарплату учителя

Народный депутат от «Голоса» Инна Совсун об инициативе изменения модели оплаты труда учителей

Как одновременно отменить надбавки и повысить зарплату учителя

Народний депутат від партії «Голос» Інна Совсун пояснює ініціативу членів фракції щодо поправок до проекту закону «Про загальну середню освіту», які можуть зміни модель оплати праці вчителів.

Вчителі мають заробляти більше. Саме на це спрямовані поправки, подані народними депутатами фракції «Голос» до проекту закону про середню освіту.

Довкола правок розгорілась бурхлива і часто маніпулятивна дискусія. Зважаючи на рівень недовіри до влади, не дивно.

Освітяни звикли очікувати поганого, бо не розуміють, що саме відбувається, навіщо і як це вплине на їхнє життя. Тому час пояснити, як подані правки гарантуватимуть вищу оплату праці вчителів.

***

Спершу про поточну ситуацію з оплатою праці вчителів.

Середня зарплата вчителя у серпні 2019 року – 7349 гривень. Ці суми визначаються на основі Єдиної тарифної сітки, котра встановлює посадовий оклад для працівників відповідно до їхнього тарифного розряду.

Єдиної – бо вона поширюється на усіх бюджетників. Тобто не можна просто підняти оклади вчителям, не підвищивши автоматично зарплати усім іншим.

Іншою проблемою тарифної сітки була маленька різниця між окладами для вчителів різних категорій.

Вчитель ІІ категорії у 2019 році мав оклад 4480 гривень, наступної, І категорії, – 4797 гривень, а вищої – 5113 грн. Не забудьте відняти 20% податків.

Тобто 5 років ти навчаєшся, професійно розвиваєшся, і ось вона, винагорода – 300 гривень!

Оклад – це не все. До нього додаються численні доплати і надбавки.

Пропрацював у школі більше 20 років? Маєш додаткові 30% до окладу.

Викладаєш мову або математику? Ще 10-20 % згори за перевірку зошитів.

Класне керівництво? Завідування навчальними кабінетом чи майстерною? Все це додаткові гроші. А ще ж є надбавка за престижність педагогічної праці!

Ця надбавка сама по собі є хорошим прикладом того, як у свій час уряд, обмежений тарифною сіткою, вигадав спосіб трохи додати до зарплати вчителів.

У сумі ці надбавки можуть становити до половини зарплатні вчителя.

Позитивним наслідком такого підходу є підвищення заробітної плати вчителям. Саме завдяки надбавкам вчителька отримує не 5 тисяч гривень, а 10 тисяч.

Проте у такому підході до формування зарплатні годі шукати логіки і тим паче ясності. Чому вчитель фізики отримує додаткові гроші за роботу з обладнанням, яка займає його чи її час, а вчитель літератури за щорічне перечитування "Злочину і кари" не отримує (хоча так само витрачає свій час за цю роботу)?

Чому вчителеві мови за перевірку домашніх робіт доплачують, а якщо вчителька біології задасть учням написати про Розалінд Франклін, яка вперше зробила фото хромосом, то вартість їхньої перевірки не буде включена в його чи її оклад?

За професійне зростання, тобто за підвищення кваліфікаційної категорії, вчитель отримує зростання у зарплаті аж на 6%, а за те, що працював 20 років – 30%. І при цьому немає значення, добре чи погано вчитель працював. «Потужна» мотивація до професійного росту, чи не так?

Як підходить до вирішення проблеми з вчительськими зарплатами реформа НУШ?

Закон «Про освіту» визначає, що мінімальна зарплата педпрацівників не може бути нижчою за 3 мінімальні зарплати (або 4 прожиткові мінімуми – залежить від того, яку статтю закону прочитати).

Статися це має до 2023 року. Досі вчительські зарплати потрохи підвищували, але до визначеного законом мінімуму було все ще далеко.

І в останні місяці роботи попереднього уряду, перед самісінькими парламентськими виборами, ухвалили постанову про новий спосіб оплати праці всіх освітян.

Найважливіше, що пропонує постанова: вона виводить вчительські зарплати з Єдиної тарифної сітки, тож тепер розмір окладу і «крок» між зарплатами різних посад у системі освіти визначатиме Міносвіти. Чудова новина, яка повинна була б призвести до очікуваного підвищення рівня зарплат вчителів.

От тільки ця постанова не лише не вирішує описані вище проблеми (ускладнена система визначення розміру зарплати та відсутність фінансової мотивації до професійного зростання), вона погіршує ситуацію!

Усі кваліфікаційні категорії вчителів, крім вищої, "стиснуто" до одного тарифного розряду. Усі доплати й надбавки зберігаються.

Зрештою, новий Уряд загалом не заклав у бюджет 2020 гроші на передбачене постановою підвищення, то ж схоже, очікуваних змін учителям доведеться почекати.

Утім, зараз Парламент розпочав роботу над другим читанням закону «Про повну загальну середню освіту».

Це – «вікно можливостей», аби запровадити прозору та справедливу систем оплати праці вчителів: усунути зрівнялівку, гонитву за надбавками, які надаються часто залежно від лояльності начальству, і врешті винагороджувати дійсно якісну роботу.

Для цього ми пропонуємо платити за підтверджену кваліфікацію, а не просто за роки роботи, і не дрібнити зарплатню на купу надбавок, які зарегульовують професійну діяльність вчителя.

Адже задля отримання кожної надбавки від вчителів вимагають цілком конкретні види робіт, незалежно від того, чи є в них педагогічний сенс, чи ні.

Ми ж повинні лишити за вчителями вибір форм навчання, щоб вони не були прив’язані до виду роботи, за який передбачена надбавка.

Треба припинити контролювати, скільки зошитів було перевірено і чи правильно заповнена документація на кабінет хімії. Це принизливо для вчителя, але також – вкрай неефективно з точки зору якості викладання.

Чи означає пропозиція щодо прибирання надбавок, що вчителі матимуть нижчу зарплату? Аж ніяк. Ми пропонуємо принципово інший підхід до оплати праці.

Зарплатня не має «дотягуватись» за рахунок вищих надбавок. Сама базова оплата має бути високою і справедливою. Відмінності ж у зарплатні між вчителями мають залежати від кваліфікації вчителя, а не від стажу чи кількості перевірених зошитів.

Ми пропонуємо:

  • рівень оплати за категоріями має збільшуватись при отриманні вищої категорії;
  • посадовий оклад вчителя ІІ категорії підвищується на 25% порівняно з окладом учителя-інтерна, вчителя І категорії – на 30%, вищої категорії – на 40% від посадового окладу попередньої кваліфікаційної категорії.

При цьому посадовий оклад вчителя-інтерна має мінімальну нижню межу – 4 прожиткові мінімуми.

Про які суми йдеться? Інтерн отримуватиме 8 000 грн (при поточному прожитковому мінімумі у розмірі на рівні 2 тисяч гривень), учитель ІІ категорії, тобто одразу після проходження сертифікації – 10000 грн, учитель І категорії – 13000 грн, а вищої – 18200 грн.

Зважте, що на найвищу зарплату буде претендувати значна частка вчителів. У 2018-2019 навчальному році 45% вчителів мали вищу категорію, 22,5% – І категорію, 14% – ІІ категорію, і 13,5% не мали категорії.

Так вчителі матимуть мотивацію професійно зростати. При цьому важливо, що за такого підходу вдасться запропонувати системне рішення проблеми нестачі молодих вчителів у школі. Адже сьогодні єдина перспектива для них, щоб отримати вищу зарплату – це пропрацювати в школі 20 років.

За нового підходу вони зможуть атестуватися на вищі категорії позачергово, і отже – мати вищу зарплату.

Деякі обов’язки, не пов’язані безпосередньо з освітньою діяльністю, наприклад, класне керівництво, ми пропонуємо передати фахівцям.

Для цього у школі необхідно запровадити посаду консультантів. Вони допомагатимуть дітям із адаптацією при переході з одного рівня середньої освіти на інших, із вибором освітньої траєкторії (профілів, вибіркових дисциплін тощо) та здійснюватимуть загальну організаційну підтримку учнів.

Що стосується «виховної роботи», слід чітко внормувати повноваження школи у цьому питанні і створити умови для реалізації дійсної самостійності, позбавивши МОН та інші органи управління освіти права визначати, що саме і у який спосіб проводить школа, а головне, вимагати щодо цього звітності.

Ми маємо нарешті відійти від «громадського навантаження», яке навішують на вчителів згори, від нескінченних звітів про виховні заходи, до позаурочної діяльності, яка дійсно цікава і корисна дітям, а для вчителя є способом самореалізації, а не «зобов’язалівкою».

Зміни лякають, це зрозуміло й очікувано. Ти чуєш: «Скасують доплати і надбавки» – і перед очима виринає перспектива зменшення і так маленької зарплати.

Тому ще до початку роботи над нашими пропозиціями хочу пояснити свої ідеї і почути ваші думки щодо них.

Инна Совсун, народный депутат от политической партии «Голос».

Освіта.ua
11.10.2019

Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Игорь
Военнослужащие, учителя и врачи идут в профессию по призванию. Они не могут, выпустив класс через восемь лет, пойти работать в торговлю или сферу обслуживания. Ну разве, что депутатом. А у вас подход, как к каменщику. Получил разряд, прибавка к зарплате. Перешёл на другую работу плиточником, потом освоил курсы системного администрирования, или разносчика пиццы. Учитель - это Учитель, а не специалист по образовательным услугам. Возможно, вас на курсах Сороса этому не и не научили.
Вчитель
Для Игорь: Игорек, по новым предписаниям МОН, учитель - спец по образовательным услугам, с маленькой буквы, это в стране СССР был он с большой и в почёте, а сейчас никто, нищеброд, который ищет подработки, чтобы с голоду не сдохнуть
Комментировать
Степан Гурьев
Речь не идет о подлинном реформировании. Все опять приведет к зависимости педагогов от контролирующих инстанций. Советский принцип учета и контроля добьет систему образования окончательно.
учителька
прочитала статтю побачила "Ми маємо нарешті відійти від «громадського навантаження», яке навішують на вчителів згори, від нескінченних звітів про виховні заходи, до позаурочної діяльності, яка дійсно цікава і корисна дітям, а для вчителя є способом самореалізації, а не «зобов’язалівкою»." і в мене питання: "доки у м.Харкові, а саме у Московському районі будуть проходити суботники для вчителів, у нас вже знову почалася акція "зелена весна", коли ти знову і знову, кожну суботу виходишь та прибираєшь як двірник, добре якщо ти прибираешь школу, а то тебе ще закинуть на територію якогось заводу, парку. І спробуй не піти, чуешь - не подобається звільняйся-зробіть будь ласка щось з цим "громадським навантаженням". В кінці кінців я сплачую податки, а то вчителі вже себе і двірниками почувають. Приїджав пан ЗЕ, вигнали вчителів збирати недопалки, красити дерева, підмітати. Я звичайна людина мені не платять за це "волонтерство", чому я повинна це робити, а якщо не робити, то звільнятись. щ...
вчитель
Внимательно прочитал, много вопросов. Кто будет просто вести журнал, это не про запись уроков, а консультантам сколько платить? Бюджет потянет? И самое главное, сложилось мнение что число учителей с высшей категорией вызывает опасение? Надо чтобы их было меньше? Правильно, тогда и денег надо меньше. Автор говорит о сертификации, это также аттестация только поизощренней? Большая просьба поработайте хотя неделю простой учительницей, надеюсь многое станет ясно
Андрій Журавльов
Також не згоден з шановною Інною Совсун і з приводу доплат за перевірку зошитів та завідування кабінетами (особливо обладнаними кабінетами фізики, хімії, біології чи інформатики). Вчителі молодших класів не можуть обійтись без постійної перевірки цілих кіп зошитів. Виходить, що ця частина їхньої роботи буде несправедливо знецінена або взагалі неоплачена. Що стосується завідування кабінетами, дійсно "Це принизливо для вчителя, але також – вкрай неефективно з точки зору якості викладання.". В кабінетах з обладнаннями передбачені лаборанти, які повинні допомогати вчителю, але чи багато ви бачили шкіл де є такі лаборанти? І знову питання. Звісно, професія вчителя потребує підняття престижності. Вона повинна бути привабливою для молодих вчителів. Заохочувати до постійного розвитку та самовдосконалення педагога. Але зміна не може бути поверхневою. Вирішення повинно бути комплексним та одразу відповідати на всі питання. Бо освіта - це майбутнє наших дітей! А наші діти - це майбутнє України!
Андрій Журавльов
Кожна робота повинна бути оплачена. Наприклад, класний керівник займається не лише адаптацією учнів. Класний керівник формує колектив; Несе відповідальність за життя і здоров’я дітей під час заходів; Оперативно інформує адміністрацію школи та батьків про нещасний випадок, вживає заходів щодо надання першої домедичної допомоги; Веде офіційну документацію (класний журнал, особові справи учнів, журнал з техніки безпеки та ін.), контролює ведення учнями щоденників та інформування батьків відносно оцінок. Хто буде виконувати всю цю роботу, якщо скасувати класне керівництво? Запропонована посада консультанта, з описаного в цій статті, не покриває всі ці функції. До речі, такі консультанти мають конкретну назву - тьютори. Але тьютор це не класний керівник. Виходить ті функції, що не покриваються консультантом будуть покладені на вчителя, причому безоплатно. Де ви знайдете вчителів, що на це погодяться? І тут вже не важливо рівень зарплатні. Тут про рівність виконуваних функцій між вчителями. Також н?...
Андрій Журавльов
Кожна робота повинна бути оплачена. Наприклад, класний керівник займається не лише адаптацією учнів. Класний керівник формує колектив; Несе відповідальність за життя і здоров’я дітей під час заходів; Оперативно інформує адміністрацію школи та батьків про нещасний випадок, вживає заходів щодо надання першої домедичної допомоги; Веде офіційну документацію (класний журнал, особові справи учнів, журнал з техніки безпеки та ін.), контролює ведення учнями щоденників та інформування батьків відносно оцінок. Хто буде виконувати всю цю роботу, якщо скасувати класне керівництво? Запропонована посада консультанта, з описаного в цій статті, не покриває всі ці функції. До речі, такі консультанти мають конкретну назву - тьютори. Але тьютор це не класний керівник. Виходить ті функції, що не покриваються консультантом будуть покладені на вчителя, причому безоплатно. Де ви знайдете вчителів, що на це погодяться? І тут вже не важливо рівень зарплатні. Тут про рівність виконуваних функцій між вчителями. Також н?...
Катерина
Доброго дня. А мені здається ідея дуже добра, тому що - необхідно у школах зменшити навантаження на вчителів таким чином - менша кількість учнів у класі. Наприклад до 15 чоловік. Тоді у буть якого вчителя буде бажання ходити на роботу за 8 000 грн. і підвищувати свою катигорію, бачити у дітях цікавість і вдячність, і вчитель знатиме що він не як гачірка вийде з уроку, а як норма людина. І у кінці дня не прийдеться пити заспокійливе. Що стосується відміни класного керівництва мені здається класний керівник повинен бути і доплату треба за це проводити, то що діти-учні завжди привязуються до цього свого першого вчитеся він є в`язком між дітьми та батьками. Щодо посади консультанта - я взагалі не бачу тут корисної дії, якщо у школі кожній школі є психолог то чим він займається. Я вважаю що психологи повинні проводити моніторинги з дітьми, корисні вправи для іх свідомості та адаптації у школі бо всі дітки різні. Кому як не їм краще розуміти наших дітей
Учитель
Цю даму Сосун треба в школу загнати, примусово, на рік. А потім всіх з "Голоса" по черзі, починаючи з Вакарчука. Ну він хоча б пісні свої співав, молодь може б їх слухала. А взагалі народу України треба думати головой, а не ж..., кого обирали.
Аноним
Правда. Отмените доплаты нардепам. А то у них оклады 17000 а получают по 30000 примерно. Хоть бы министр освіти один день поработала в школе. А то тоже первая зарплата с добавками 30000. Отлично.
олександр
Олександр Шановна , пані Інна. Займіться змінами моделі оплати праці нардепів, наближаючи оплату праці нардепів до оплати праці вчителів!
Вежливый Снайпер
Бюджетники не дают покоя нардэпам от промышленно-финансовых групп. Потому что хочется руки запустить в государственный общак и красть, красть, красть.
Татьяна
Идите поработай те в школе хотя бы один день, а потом законы придумывайте. Вакарчук не может простить папу - министра образования.

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Освіта.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!