![]() |
Как в современной экономике, где в значительной мере девальвировано доверие к качеству образования, работает диплом с отличием? |
Владимир Зеленый: к вопросу дипломов с отличием
Автор: Владимир Зеленый, координатор сектора профессионального предвысшего образования Научно-методического совета МОН.
Писати цей допис не хотів, але переконався, що треба. Для економії часу на «убивчі» аргументи щодо «душегубства» стосовно дипломів з відзнакою, конспірології, демотивації, і просто «всє ані плахіє, святоє убілі» прошу почитати коментарі до цього допису.
Можна було б і закінчити на цьому, але ми простих шляхів не шукаємо.
Особистий кейс.
Мама в СРСР отримала срібну медаль, бо в атестаті була … одна четвірка. Це я до тих, хто підзабув як зараз «натягують» декому оцінки, щоб втиснутися у омріяні 25% ... четвірок.
Так, я закінчив школу у 1992 році з золотою медаллю (без жодної «четвірки», хоча тоді вже допускався відсоток «четвірок», якщо пам'ять не зраджує). У 1997 році закінчив університет з «червоним» дипломом (без жодної четвірки, про їх відсоток ви в курсі). Далі була аспірантура, кандмінімуми, захист дисертації, але то інша історія (без четвірок і «чорних куль»).
Другу вищу освіту здобув у 2017, отримав диплом ... з відзнакою.
Реклама модератора закінчилася, тепер по суті.
Питання: мені як нікому варто кричати «святотатци, патрошитєлі, погубітєлі!»?
Відповідь: не буду і не збираюсь, і не збирався.
Суспільна матриця, у якій я отримав золоту медаль і перший диплом з відзнакою, була іншою, геть іншою. Від слова взагалі.
Тогочасна золота медаль давала мені право вступити до вишу на підставі співбесіди, що і було зроблено.
Диплом з відзнакою у 1997 ніяких прав при вступі до аспірантури мені не дав (навчався заочно), хіба вплинув на характеристики від кафедри під час навчання та ставлення до аспіранта-заочника як до старанного (свого часу) студента.
У всіх випадках працевлаштування диплом з відзнакою мені нічого не дав.
Що маємо зараз?
Зараз треба вимкнути емоції і дати собі чесну відповідь: куди йде після здобуття освіти випускник?
В ідеалі - на роботу.
Хто його там чекає?
Роботодавець.
Що хоче роботодавець від випускника?
Напишу разом (некоректно): знань, умінь, навичок, сформованих компетентностей, які дозволять без затрат включити вчорашнього студента у виробничі процеси, діяльність у сфері послуг тощо.
Як це звучить на практиці?
«Ми ваші дипломи можемо викидати до урни, бо одразу треба навчати заново», – так звучить типова жорстка заява роботодавця, яка досить часто має під собою підстави.
Ми живемо у суспільстві жорсткої конкуренції, а хочемо формалізації привілеїв, типової для «суспільства з обмеженим доступом».
Задайте собі питання: яким чином у сучасній економіці працює диплом з відзнакою?
В економіці, у якій значною мірою девальвована довіра до якості освіти.
Та роботодавці і так добре знають, чиї дипломи мають цінність, а чиї хоч у золоту парсуну вклади – ніхто не зреагує.
Справедливості ради, одразу пропоную не відкривати ще одну гілку дискусії: про «таких-сяких бізнесменів», які не інвестують в освіту, а вимагають тільки готовий якісний продукт. Це тема окремої розмови і дуже особливої, бо стереотипи не працюють і в цьому питанні.
Окреме питання: чому такий гігантський додаток до диплому?
Прикро вражений самою постановкою питання.
Це щось на кшталт «Чому небо синє, а трава – зелена?»
Якщо хтось з вас мав колись справу з питанням підтвердження кваліфікації у дипломі при виїзді колишнього студента за кордон, той у курсі.
Знову і знову нагадаю: «там» нікого не цікавить диплом з відзнакою. Цікавлять технічні (вимірювані) параметри (наприклад, обсяг кредитів ЄКТС) і компетентності, компетентності, ще раз компетентності. «Портрет» нашого випускника - це і є отой додаток до диплому, це – той умовний QR-код, який роботодавець «зчитує» для розуміння оптимального застосування кваліфікації нашого випускника у себе.
Тому пропозиція видавати дипломи молодших спеціалістів «як раніше» – від лукавого.
Якщо Ви уважно читали допис, то розумієте чому.
Дещо про історію питання.
1. До 2014 р. дипломи з відзнакою регламентувалися Положенням про організацію навчального процесу у ВНЗ.
2. Положення втратило чинність у зв'язку з набуттям чинності ЗУ «Про вищу освіту».
3. Апокаліпсисом для апологетів дипломів з відзнакою став наказ МОН від 29.12.2020 № 1571. Саме цим наказом нібито «поховано» дипломи з відзнакою.
Почався дикий хайп і хейтерство, а покричати «Шеф, усьо пропало» ми любимо, от і кричимо вже другий день.
Насправді, йде виконання зобов'язань, взятих на себе Україною за підсумками Паризького комюніке 2018 року, зокрема в частині додатку.
Не вдаючись у подробиці: наш випускник має стати «прочитуваним», що полегшить його працевлаштування, мобільність (академічну/трудову тощо) тощо.
Що в цьому поганого?
«Хочемо дипломів державного зразка!» - вимагають адепти «червонодипломного» карго-культу
І тут ми підійшли до найцікавішого: все, що я написав вище, можна було не писати.
Так, бо є норма ч.2 ст.36 ЗУ «Про вищу освіту»:
«2. Вчена рада закладу вищої освіти:
...
10) затверджує зразок та порядок виготовлення документів про вищу освіту, у тому числі спільних і подвійних дипломів (Пункт 10 частини другої статті 36 в редакції Закону № 392-IX від 18.12.2019).
Є норма ч.2 ст.37 ЗУ «Про фахову передвищу освіту»:
«Стаття 37. Колегіальний орган управління закладу фахової передвищої освіти
2. Колегіальний орган управління закладу фахової передвищої освіти:
...
9) затверджує зразок та порядок виготовлення власного документа про фахову передвищу освіту»
Цікаво, що обидві норми «родом» з 2019 р., але помітили тільки наказ 1571 і досить безграмотні публікації деяких медіа.
Цікаво і те, що МОН просто виконує ...закон, але ж крику скільки...
Зокрема, мова йде про ст. 7, п. 1 ч. 1 ст. 13 ЗУ «Про вищу освіту», а також п. 19 ч.1 ст 13 ЗУ «Про фахову передвищу освіту».
Чи Закон не треба виконувати?
Висновки:
1. Наказ 1571 зараз перебуває на реєстрації в Міністерстві юстиції, по-народному – «на юстуванні». Тому можливі певні зміни у тексті.
2. Вперед, колеги: відобразили у документі про освіту визначений державою перелік інформації і вирішуйте питання (вченою, педагогічною радою) про відображення у дипломі виняткових успіхів Вашого студента.
3. Якщо ми так опікуємося заохоченням старанного/талановитого студента, то є маса способів: розробляємо Положення про преміювання з відповідними наслідками; прописуємо додаткові бали до рейтингу за участь в олімпіадах та інші активності; сприяємо у працевлаштуванні через контакти з роботодавцями; подаємо його документи для призначення стипендії ВРУ, обласної тощо; засипаємо заслуженими грамотами і т. ін.
4. Заповітна мрія Педагога - це Учні/Студенти/Вихованці, які досягли більшого від Учителя. Невже не зрозуміло, що сучасний неспокійний і мінливий світ вимагає при цьому і зрозумілого («зчитуваного») документу, який визначатиме перспективи його власника як на ринку праці, так і в житті, дозволятиме реалізувати траєкторію «навчання впродовж життя» без зайвих дублів і перешкод.
5. Давайте не вмикати істерику, там де її не треба вмикати, критично працювати з інформаційними вкидами. Хайп і хейтерство не пасують людям з дипломами з відзнакою і золотими медалями.
Медіакультура і медіаграмотність мають стати нашими візитними картками, а не «вотетовотффсьо» в стилі «Я дастаю із широкіх штанін дублікатом ценнаго груза».
#Все буде ФПО!
Освіта.ua
15.01.2021