Денис Назим: формула качества образования

Политика качества образования должна начинаться с формирования преподавательского корпуса

Денис Назим: формула качества образования

Автор: Денис Назим, руководитель образовательного проекта «FM School».

Нещодавно в мережі з’явилось повідомлення від вищого освітянського менеджменту про пряму залежність малокомплектного навчального закладу та якістю освіти.

Два суперечливі погляди: «мало учнів – висока якість» та «якість від кількості учнів не залежить» існують довгий проміжок часу і так і не знайшли критичної кількості прихильників першого чи другого переконання.

Підхід до розуміння якості освіти можна представити у вигляді такої послідовності:

  • носій знань;
  • передача знань;
  • здобувач знань;
  • сприйнятливість методик передачі знань;
  • фундаментальність знань;
  • затребуваність отриманих знань;
  • отримання нових знань.

Якість освіти визначається насамперед якістю носія знань (учителів, професорсько-викладацького складу), який передає ці знання за допомогою різних методик учням/студентам. Залежно від фундаментальності отриманих знань здобувачі освіти можуть:

  • витримати конкурсні іспити під час вступу на навчання;
  • пройти конкурсний відбір при влаштуванні на роботу;
  • успішніше засвоювати навчальні дисципліни, що базуються на знаннях базових дисциплін, вивчених на попередніх стадіях освітнього процесу.

Виходячи з підходу до розуміння якості освіти, можна виділити наступні блоки показників якості:

  • якість викладацького складу;
  • стан матеріально-технічної бази навчального закладу;
  • мотивація викладацького складу;
  • якість навчальних програм;
  • якість учнів/студентів;
  • якість інфраструктури;
  • якість знань;
  • інноваційна активність керівництва;
  • впровадження інновацій;
  • затребуваність випускників;
  • конкурентоспроможність випускників на ринку праці;
  • досягнення випускників.

Ключовою фігурою в освітньому процесі є вчитель. Тому політика забезпечення якості повинна починатися з формування викладацького корпусу.

Виникає питання: як же визначити якість вчителя? Питання це є ключовим, відповідь на нього буде визначати зміст освіти, якості навчальних програм, методику навчання, конкурентоспроможність випускників на ринку праці та інші складові якості освіти.

При цьому вчитель не тільки передає знання, а й формує особистість учня, його світогляд і духовність. Тому якість викладача - поняття комплексне, що включає в себе:

  • рівень компетентності - знання та досвід у певній галузі науки і практики;
  • потреба і здатність займатися педагогічною діяльністю;
  • спостережливість - здатність помічати істотні, характерні особливості учнів;
  • здатність встановлювати контакти з зовнішнім і внутрішнім середовищем;
  • популярність;
  • науково-дослідницьку активність;
  • наявність наукової школи.

Кожна зі складових поняття «якість вчителя» може бути деталізована і, як правило, не піддається кількісній оцінці. Наприклад, рівень компетентності визначається базовою освітою, наступною самоосвітою, наявністю наукового ступеня і звання; стажем педагогічної роботи; досвідом практичної роботи в конкретній галузі.

Безумовно, якість освіти залежить від мотивації персоналу. У вчителів повинен бути відповідний соціальний статус, що забезпечить привабливість викладацької роботи.

Якість навчальних програм виявляється не тільки у відповідності освітнім стандартам в галузі тієї чи іншої навчальної дисципліни, але і в наявності інноваційної складової.

У центрі освітнього процесу знаходиться здобувач освіти – учень. Саме для нього/неї проводяться уроки, читаються лекції, пишуться підручники, розробляються нові освітні технології тощо. Тому правомірно говорити про якість того, хто навчається, який є тим матеріалом, який повинен бути перетворений на кінцевий результат освітнього процесу. Якість учня можна охарактеризувати за допомогою наступних показників:

  • знання, отримані з навчальних дисциплін;
  • володіння іноземною мовою;
  • володіння комп’ютером;
  • бажання вчитися;
  • дисциплінованість;
  • наполегливість;
  • працездатність;
  • спостережливість;
  • планування кар’єри.

Якість освіти необхідно розглядати як багатовимірне поняття. Але перед тим як давати кількісну оцінку, треба визначитись з цим терміном. Якість освіти – це затребуваність отриманих знань у конкретних умовах і місцях їх застосування для досягнення конкретної мети та підвищення якості життя? Чи щось інше?

Універсальної формули для кількісного вимірювання якості освіти не існує. У той же самий час експериментальні дослідження підтверджують незалежність результатів учнів/студентів від їхньої кількості в класі/аудиторії. За однієї умови – однакові, для всіх, умови навчання.

Так, може, не в малокомплектності школи причина?

Освіта.ua
22.10.2019

Популярные блоги
В. Громовой: рубеж необратимости уже пройден Отрицательный отбор в образовании продолжается, ведь уходят лучшие, а «скамейка запасных» почти пуста
Е. Стадный: идея увеличения веса аттестата ошибочна Чем больше будут учитывать аттестат, тем меньше будет шансов у детей с хорошими знаниями из строгих школ
Д. Бабурин: образование за ширмой рейтинговой шкалы За ширмой рейтинговой шкалы 100-200, которую нам каждый год представляет УЦОКО, скрывается реальное состояние образования в Украине
В. Громовой: как спасти образование от развала Как вызвать бешеную ненависть, но спасти школьное образование от окончательного развала
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Освіта.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!