В. Громовой: простые вещи, которые изменят образование

Вместо финансирования учебных заведений следует финансировать тех, кто получает образование

В. Громовой: простые вещи, которые изменят образование

Автор: Виктор Громовой, образовательный эксперт, заслуженный учитель Украины.

Є прості речі, які змінять в освіті все…

Однією з таких «простих речей» є запровадження принципу «гроші йдуть за…»

Гроші йдуть за дитиною(учнем чи студентом), - це означає докорінну зміну системи фінансування освіти, створення нового ефективного господарчого механізму. Замість того, щоб фінансувати навчальні заклади (тобто утримання стін), треба нарешті розпочати фінансування тих, хто здобуває освіту (ваучер чи особистий освітній рахунок для школярів, освітній кредит для студентів). Вкрай необхідно скористатися наявним досвідом європейських країн для переходу до практики визначення базового «освітнього кошика», який буде розраховуватись на одного учня.

Гроші на професійний розвиток йдуть за вчителем - це означає демонополізацію й урізноманітнення системи післядипломної освіти. На практиці це має реалізовуватись шляхом запровадження ваучерів, які вчитель використовуватиме за своїми потребами у професійному зростанні на тих курсах, які вважає потрібними саме для нього. Він сам особисто знаходитиме тренінгові центри, конференції, семінари, які його особисто приваблюють і потрібні саме йому для саморозвитку.

Якщо ми хочемо стимулювати інноваційний розвиток, в освіті має бути закладено принцип: гроші йдуть за ідеями. Зокрема, ідеями на рівні навчальних закладів (міні-гранти на реалізацію проривних локальних проектів).

Спроба реалізувати принцип «гроші йдуть за ідеями» була здійснена в рамках проекту «Рівний доступ до якісної освіти в Україні» у період 2006-2009 років. Я тоді працював керівником компоненту «Удосконалення навчального процесу» цього проекту і безпосередньо розробляв пакет документів для запуску програми міні-грантів (до 10 тис. дол.), які б змогли динамізувати розвиток освітньої системи.

Згадую, як під час місії Світового банку (за їх кошти здійснювався проект) йшов на «амбразуру», щоб переконати й наших, і їхніх чиновників у необхідності раціональних механізмів конкурсного відбору проектів, які б справді давали максимальний ефект при мінімальному витрачанні коштів.

Та у високопосадовця з МОН, який на той момент «вів» проект, виникла інша ідея: за кошти «на інновації» збудувати в кожній області по басейну.

«Басейни теж потрібні в школах, але при чому тут інновації?! Ми що у цих басейнах проведемо апробацію якоїсь нової педтехнології викладання якогось предмету в процесі синхронного плавання?!», - публічно обурювався я.

Попереджав, що у випадку наполягання на непрофесійних і явно корупційних підходах цей напрямок проекту взагалі закриють. На жаль, тоді так і сталось, наші школи не отримали фінансової підтримки на реалізацію інноваційних проектів.

Зараз настав час нарешті все це зробити!

Оригинал

Освіта.ua
07.07.2017

Популярные блоги
В. Громовой: рубеж необратимости уже пройден Отрицательный отбор в образовании продолжается, ведь уходят лучшие, а «скамейка запасных» почти пуста
Е. Стадный: идея увеличения веса аттестата ошибочна Чем больше будут учитывать аттестат, тем меньше будет шансов у детей с хорошими знаниями из строгих школ
Д. Бабурин: образование за ширмой рейтинговой шкалы За ширмой рейтинговой шкалы 100-200, которую нам каждый год представляет УЦОКО, скрывается реальное состояние образования в Украине
В. Громовой: как спасти образование от развала Как вызвать бешеную ненависть, но спасти школьное образование от окончательного развала
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Освіта.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!