![]() |
Нигде, кроме образовательных учебных заведений, не руководят общественные формирования |
В. Фурманюк: самоуправление в учебных заведениях
Автор: Виталий Фурманюк, глава гражданской организации "Основи свідомості", г. Кривой Рог.
У проекті Закону «Про освіту» (як і в діючих освітніх законах) фігурує громадське самоврядування в закладах освіти - як можливість для учасників освітнього процесу брати участь в управлінні закладами освіти у межах, визначених законодавством.
Органами громадського самоврядування закладу освіти є:
- загальні збори (конференція) колективу закладу освіти(ст.28) - колегіальний орган;
- педагогічна (або вчена) рада (ст.27) - колегіальний орган;
- наглядова (або піклувальна) рада (ст.29) - орган громадського нагляду.
Також працівники мають право брати участь в управлінні підприємствами, установами, організаціями через загальні збори (конференції), ради трудових колективів, професійні спілки, які діють у трудових колективах, інші органи, уповноважені трудовим колективом (Кодекс законів про працю України, ст.245 «Право працівників брати участь в управлінні підприємствами, установами, організаціями»).
Які ж повноваження має насправді орган громадського самоврядування? Такі повноваження мають бути визначені законами (ст.28, пп.1,5 проекту Закону «Про освіту»).
Проект закону про освіту:
Стаття 28. Громадське самоврядування в закладі освіти
1. Громадське самоврядування - право учасників освітнього процесу брати участь в управлінні закладом освіти в межах, визначених законами та установчими документами.
У закладі освіти може діяти:
- самоврядування працівників закладу освіти;
- самоврядування здобувачів освіти;
- батьківське самоврядування (крім закладів вищої освіти та закладів вищої професійної освіти).
2. Колегіальним органом громадського самоврядування закладу освіти є загальні збори (конференція) колективу закладу освіти.
3. У закладі освіти утворюються органи учнівського (студентського) самоврядування. Основні повноваження, порядок формування і роботи органів учнівського (студентського) самоврядування визначаються установчими документами закладу освіти відповідно до законодавства.
4. Колегіальним органом батьківського самоврядування закладу освіти є батьківська рада.
5. Повноваження, порядок формування і роботи органів громадського самоврядування визначаються законодавством та установчими документами закладу освіти.
Користуючись законодавчою термінологією, знаходимо 37 термінів «самоврядування» - але жодного терміна «громадське самоврядування».
Найбільш вживаний та підходить за змістом – «місцеве самоврядування».
У ст.140 Конституції та ст.1, 2, 5 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» описані так звані «органи самоорганізації населення», а ст.14. ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» вказує на те, що їх діяльність регулюється ЗУ «Про органи самоорганізації населення».
Конституція України:
Розділ XI МІСЦЕВЕ САМОВРЯДУВАННЯ
Стаття 140. Місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України…
Сільські, селищні, міські ради можуть дозволяти за ініціативою жителів створювати будинкові, вуличні, квартальні та інші органи самоорганізації населення і наділяти їх частиною власної компетенції, фінансів, майна.
ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні:
Стаття 1. Основні терміни, використані в цьому Законі органи самоорганізації населення - представницькі органи, що створюються частиною жителів, які тимчасово або постійно проживають на відповідній території в межах села, селища, міста;
Стаття 2. Поняття місцевого самоврядування
1. Місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
2. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ,міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Стаття 5. Система місцевого самоврядування
1. Система місцевого самоврядування включає:
- територіальну громаду;
- сільську, селищну, міську раду;
- сільського, селищного, міського голову;
- виконавчі органи сільської, селищної, міської ради;
- старосту;
- районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст;
- органи самоорганізації населення.
Стаття 14. Органи самоорганізації населення
1. Сільські, селищні, міські, районні в місті (у разі їх створення) ради можуть дозволяти за ініціативою жителів створювати будинкові, вуличні, квартальні та інші органи самоорганізації населення і наділяти їх частиною власної компетенції, фінансів, майна.
2. Правовий статус, порядок організації та діяльності органів самоорганізації населення за місцем проживання визначаються законом.
Тому переходимо до ЗУ «Про органи самоорганізації населення»: виявляється, орган самоорганізації населення «створюється за територіальною ознакою» (ст.2,7). Закон також називає усі можливі форми органів самоорганізації (ст.3.2) - але органів самоорганізації закладів освіти, як і будь-яких інших закладів, установ чи підприємств, у ньому немає.
Стаття 1. Мета Закону
Цей Закон визначає правовий статус, порядок організації та діяльності органів самоорганізації населення.
Стаття 2. Основні терміни, використані в цьому Законі органи самоорганізації населення –
- представницькі органи, що створюються жителями, які на законних підставах проживають на території села, селища, міста або їх частин, для вирішення завдань, передбачених цим Законом;
- власні повноваження органу самоорганізації населення - повноваження, надані відповідно до Конституції (та законів України сільською, селищною, міською або районною у місті (у разі її створення) радою органу самоорганізації населення під час його утворення;
- делеговані повноваження органу самоорганізації населення - повноваження сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, якими вона додатково наділяє орган самоорганізації населення.
Стаття 3. Поняття органу самоорганізації населення
1. Орган самоорганізації населення є однією з форм участі членів територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах у вирішенні окремих питань місцевого значення.
2. Органами самоорганізації населення є будинкові, вуличні, квартальні комітети, комітети мікрорайонів, комітети районів у містах, сільські, селищні комітети.
3. Основними завданнями органів самоорганізації населення є:
1) створення умов для участі жителів у вирішенні питань місцевого значення в межах Конституції і законів України;
2) задоволення соціальних, культурних, побутових та інших потреб жителів шляхом сприяння у наданні їм відповідних послуг;
3) участь у реалізації соціально-економічного, культурного розвитку відповідної території, інших місцевих програм.
Стаття 4. Законодавство про органи самоорганізації населення
2. Орган самоорганізації населення, утворений за дозволом районної у місті ради, керується у своїй діяльності також рішеннями міської ради та її виконавчого органу.
Стаття 7. Територія, в межах якої діє орган самоорганізації населення
1. Орган самоорганізації населення створюється за територіальною ознакою.
2. Територією, у межах якої діє орган самоорганізації населення, може бути частина території села, селища, міста, району в місті, у межах якої проживають жителі, які обрали цей орган.
3. Територія, у межах якої діє орган самоорганізації населення, визначається рішенням ради, що дала дозвіл на створення.
Підсумовуємо:
- орган самоорганізації створюється за територіальною ознакою і ніяким чином не прив`язаний до жодного закладу, установи, підприємства;
- місцева рада повинна надати дозвіл і визначити межі територій, на яких діє орган самоорганізації (самоврядування);
- орган громадського самоврядування навчального закладу не згадується в жодному з чинних законів.
Виникають логічні запитання:
- чи має право Міністерство освіти і науки, і згідно якого законодавства, наділяти органи самоврядування закладів освіти будь-якими повноваженнями?
- чи не відбувається підміна загальних зборів (конференцій) членів трудового колективу (який діє згідно Кодексу законів про працю України і вирішує питання взаємовідносин трудового колективу і роботодавця) загальними зборами (конференцією) колективу закладу освіти (колегіальним органом громадського самоврядування закладу освіти, куди входять представники самоврядування і працівників закладу, і здобувачів освіти, і батьків)?
- чи можуть неповнолітні діти брати участь в управлінні комунальним закладом освіти? (п.3.1 Примiрного положення про раду загальноосвiтнього навчального закладу: «До ради обираються пропорцiйно представники вiд педагогiчного колективу, учнiв (вихованцiв) II–III ступенiв навчання, батькiв i громадськості»)
- чи можливо наділяти якийсь орган повноваженнями, якщо регламентуючий його роботу документ носить рекомендаційний характер? (згідно з Положенням про загальноосвітній навчальний заклад (п.100 Положення (акт, який визначає організацію діяльності певного органа - Порядок подання нормативно - правових актів на державну реєстрацію… ) про раду, батьківський комітет закладу має розробляти і затверджувати МОН - але МОН розробляє примірні положення, які не потрібно реєструвати в Міністерстві юстиції, бо вони носять лише рекомендаційний характер)
У жодному державному чи комунальному підприємстві, крім освітніх навчальних закладів, до керівництва не допускаються громадські формування - бо керівництво передбачає не тільки вплив, а й повноваження та відповідальність. Можливо, керувати закладами освіти повинні все ж таки керівники закладів, а не громадські формування, які не прописані у законодавстві та не мають чітких повноважень?
А батькам (як замовникам освітніх послуг) через наглядову раду надати контролюючі повноваження і можливість ініціювати, у тому числі, перевірки закладу та розірвання контракту (на законних підставах) з керівником закладу.
Освіта.ua
01.03.2017