В. Белый: о тематическом оценивании школьников

В Украине до сих пор царит фейковое тематическое оценивание учеников общеобразовательных школ

В. Белый: о тематическом оценивании школьников

Автор: Владимир Белый, заместитель директора по УВР, физико-технический лицей г. Херсона.

Нам потрібен не тюнінг системи, а нові результати ...

РІШЕННЯ УРЯДОВОГО ОРГАНУ: «Ви мене почули?»

ПЕДАГОГИ: - Почули – почули.

– А чому ж не робите? Та ну тебе!

(про ТЕМАТИЧНЕ оцінювання та КЛАСНІ журнали)

Достатньо давно МОН видав розпорядження про перехід на тематичне оцінювання учнів, у якому було зазначено, що віднині можна не перейматись виставленням у класних журналах фрагментарно-епізодичних оцінок. Натомість там мають обов’язково стояти оцінки ТЕМАТИЧНІ.

За притомного стану свідомості не складно зрозуміти, що тематичне оцінювання:

  • по-перше, принципово відрізняється від поточного, яке зазвичай оцінювало вправність учня на підставі невеличкого фрагменту знань і часто як таких і тільки;
  • по-друге, є засобом до мотивації учня вчитися системно і безперервно;
  • по-третє, формує «з молоду» звичку до вміння та бажання вчитися протягом всього життя;
  • по-четверте, є засобом до переходу на компетентісний формат організації освіти, бо націлює на необхідність щораз демонструвати вміння застосовувати знання як такі чим забезпечує вищу якість кінцевої освітньої підготовки;
  • по-п’яте, дозволяє розвантажити вчителів та учнів від непродуктивних втрат часу, фізичних сил та психічного здоров’я та ще дає змогу зробити освіту замість репресивно-контролюючої більш розвивальною ;
  • інше (у контексті чинників внутрішньої сутності заміни поточного оцінювання тематичним).

Що ж такий перехід мав означати на практиці?

По-перше, потребу у напрацюваннях матеріалу до оцінювання системно-комплексного формату, додаткові консультації, щоб учні ж не підвели під час тематичної атестаційної роботи, яка апріорі має бути у повноцінному за обсягом ТЕМАТИЧНОМУ форматі. Ще простіше – час на перевірки знань замінити більшими обсягами тренувально-навчальної підготовки учнів під прямим супроводом вчителя. Ще більш простіше – мати змогу працювати над програмою не лише завдяки фронтальній демонстрації зразків виконання завдань самим вчителем чи учнем, викликаним до дошки (інші учні у цей час копіюють представлене), а, головне, надати учням умови до того, щоб тут, у класі, повпражнятися маючи щомиті можливість звернутися по допомогу чи то до вчителя, чи то до товаришів по класу (педагогіка співпраці у дії).

По-друге, обов’язок дотримуватися принципу оцінювання за повноцінну ТЕМУ ПРОГРАМИ, а не за теми окремих уроків, на які випадає 1-2 години.

Що ж вийшло на практиці?

А вийшло так, що не лише більшість вчителів, а й більшість методистів та укладачів програм/підручників/робочих зошитів так і залишилися на принципах фрагментарного оцінювання, бо якби тематичну просто виводили як середню з епізодичних оцінок, що «набігали» за теми.

Відтак у країні досі панує фейкове тематичне оцінювання школярів, тобто замість переваг справжнього система не пішла далі його імітації.

Чи можна цьому зарадити системно, тобто нормо-формуючими засобами?

- Можна, при чому не тільки дуже легко, а ще й значно зменшити рівень витрат у сегменті забезпечення документосупроводу роботи школи.

Мова про кардинальну відмову від паперових класних журналів старого радянського формату на користь якби подібних до «амбарних» книг (французька система освіти), у яких вчителі проставляють лише підсумкові за триместри (семестри) оцінки на підставі повноцінних тематичних робіт учнів, котрі з усіх предметів зберігаються протягом року в адміністрації.

Так виключається можливість шахраювати заднім числом, бо тематичні не переписуються. Завдання учня на наступній темі показати, що рівень його компетентності не «завис», а почав зростати. А головне, так у системі не буває багато оцінок, що заради оцінок, а натомість з’являється багато часу підготовчої роботи до тематичної атестації, котра у свою чергу апріорі виключає атестацію за кожну окрему тему, а за своєю СУТНІСТЮ зіткана з усіх тем ВЕЛИКОГО комплексно-цільового БЛОКУ.

Мета тематичного оцінювання (ТО) не у тім, щоб забезпечувати знання з усіх тем, бо таке апріорі не є можливим, адже, навіть у медалістів, дуже швидко вивітрюється з голови більша частина знанієвого масиву, вже не кажучи про середньостатистичного учня.

Мета ТО у тім, щоб через комплексні підходи формувати в учнів навики осмисленого застосування найбільш фундаментальні програмні позиції в умовах повної незалежності від сторонніх джерел інформації (на тематичне оцінювання, де вчителі не закривають очі на списування не винесеш різну «мілкотню»).

Такий підхід автоматично готує учня/абітурієнта/студента потім успішно працювати над завданнями, коли є доступ до відкритих джерел інформації та її живих носіїв - консультантів/коучів/інструкцій/законів/тощо.

Певен, що уважний читач зрозумів: щоб було у нас дійсно лише ТЕМАТИЧНЕ оцінювання системно треба прибрати з рук вчителів клітинки на кожен урок у КЛАСНОМУ журналі.

А давайте їх спитаємо – вони за чи проти? А директори та завучі? А методисти? А працівники департаменту загальної середньої освіти МОН? А батьки? А школярі?

Уявіть, а у сотнях країн світу ці питання взагалі давно не існують як такі, що варті уваги.

Оригинал

Освіта.ua
23.08.2016

Популярные блоги
В. Громовой: рубеж необратимости уже пройден Отрицательный отбор в образовании продолжается, ведь уходят лучшие, а «скамейка запасных» почти пуста
Е. Стадный: идея увеличения веса аттестата ошибочна Чем больше будут учитывать аттестат, тем меньше будет шансов у детей с хорошими знаниями из строгих школ
Д. Бабурин: образование за ширмой рейтинговой шкалы За ширмой рейтинговой шкалы 100-200, которую нам каждый год представляет УЦОКО, скрывается реальное состояние образования в Украине
В. Громовой: как спасти образование от развала Как вызвать бешеную ненависть, но спасти школьное образование от окончательного развала
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Владимир Белый
Вам надо перейти на українську версію посту - там всі коментарі, що були і є.
Учитель
Вычистили к празднику все острые неоскорбительные комментарии о реформе

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Освіта.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!