Игры и тренировки: готовим детей к чрезвычайным ситуациям

Знания по гражданской безопасности должны быть для ребенка привычными и понятными, как чистка зубов или переход на зеленый свет

Игры и тренировки: готовим детей к чрезвычайным ситуациям

2022 год стал испытанием для всех украинцев. Но особенно уязвимы те, кто еще не может позаботиться о себе самостоятельно, – дети.

О том, как подготовить детей к чрезвычайным ситуациям, возникающим во время войны, и сделать этот процесс максимально здоровым и интересным способом, разбираемся с ГСЧС Украины.

Чому важливо говорити з дітьми про надзвичайні ситуації

Після таких розмов діти знатимуть, що робити, якщо ця ситуація трапиться, і не розгубилися. Підготовка та планування дій допомагають вийти зі стану безпорадності та вразливості під час події.

Мета підготовки – убезпечити, а не налякати. Для цього варто дотримуватися декількох правил:

  • зберігайте позитив;
  • докладно продумайте, що саме хочете розповісти;
  • розвивайте в дитини цікавість під час підготовки;
  • повторюйте та тренуйтеся з дітьми час від часу.

Як говорити з дітьми про підготовку до надзвичайних ситуацій

Яніна Овсяннікова, старша наукова співробітниця навчально-наукової лабораторії екстремальної та кризової психології науково-дослідного центру Національного університету цивільного захисту України, наголошує: з дітьми необхідно спілкуватися, враховуючи їхній вік. 

«Стан, у якому дорослі говорять із дитиною, важливіший за слова, якими вони говорять, Дитина має бачити, що дорослий стабільний. Так, він хвилюється, переживає, співчуває, але він має залишатися врівноваженим – для дитини це найважливіше. Коли дитина бачить, що дорослий не контролює ситуацію, не контролює сам себе – це лякає дитину і вона починає копіювати поведінку дорослого, який у розпачі демонструє неадекватну поведінку», – розповідає Яніна Овсяннікова.

Розмова має проходити в спокійній атмосфері. Зберіться в коло всією сім’єю і поясніть, що підготовка потрібна не тому, що обов’язково станеться щось погане, а для того, щоб тренуватися і мати спроможність впоратися з будь-яким викликом. Під час розмови підтримуйте зоровий контакт, і якщо ваша дитина не заперечує, ви можете сісти поруч і обійняти її.

Скажіть їй, що надзвичайні ситуації – це те, що інколи може трапитись, і що це може завдати шкоди людям. 

Поясніть і поговоріть про типові наслідки, які діти можуть зрозуміти, наприклад, відключення електроенергії чи води, та як за таких умов діяти. Наведіть кілька базових і не надто драматичних сценаріїв того, що може статися у вашій місцевості, згадайте ранні попереджувальні ознаки та те, як ви готові до таких надзвичайних ситуацій і що має в такому разі робити дитина. Заохочуйте дітей ставити запитання та відповідайте на них.

Пані Яніна має кілька порад для батьків: «З дітьми треба розмовляти простими короткими реченнями, щоб дитина змогла зрозуміти зміст розмови. Якщо дитина ставить запитання, то дорослий повинен відповідати на них. Навіть якщо одне і те ж питання ставиться по декілька разів. Батькам потрібно бути терплячими до емоцій дитини, які виникатимуть під час спілкування».

Якщо вас непокоїть підвищена тривожність вашої дитини, ви помітили зміни в її поведінці, відчуваєте надмірне хвилювання – зверніться за консультацією до дитячого психолога. Пам’ятайте, що звертатися за допомогою – нормально, і тут немає чого соромитися.

Розробіть із дитиною план на випадок надзвичайної ситуації

Навчіть дітей, як і коли кликати на допомогу, і залучайте їх через практичні й активні способи. 

Поясніть, що вони не самотні, що коли люди знають, що робити, і практикуються, кожен зможе краще впоратися з надзвичайними ситуаціями – і тому у вас є особистий план на випадок надзвичайних ситуацій. Визначте місце, де маєте зустрітися, якщо під час події ви будете окремо, обговоріть порядок дій та поясніть, куди можна звернутися по допомогу, якщо вас немає поруч. Поговоріть про те, як рятувальники, поліція та пожежники, лікарі, вчителі, сусіди та волонтери допомагають після надзвичайної ситуації.

Важливо, щоб дитина знала своє ім’я, імена батьків, номери телефонів батьків або родичів, свою домашню адресу, телефони 101, 102, 103 і знала, що робити, якщо ви опинитеся окремо одне від одного. Також варто підготувати бирку з контактною інформацією і прикріпити до одягу, який дитина не загубить: до светра, штанців (але не до рюкзака чи верхнього одягу). Якщо дозволяє вік дитини – зробіть разом із нею картку, в якій будуть ці дані, і покладіть у її кишеню.

Підійдіть до підготовки в ігровий спосіб

Через ігри діти засвоюють інформацію легше і швидше. Так діти здобувають практичні навички, які можуть допомогти краще за теоретичні знання. 

Яніна Овсяннікова зазначає, що дітей варто навчити швидко виконувати команди дорослих із заходів безпеки. Наприклад, «лягай», «ховайся», «швидко одягайся», «побігли». 

«Ці команди необхідно спробувати зробити кілька разів. Саме зробити, а не тільки проговорювати. І в жодному разі дорослим не гратися з цими командами, перевіряючи готовність дитини до дій. Інакше дитина в критичний момент не зрозуміє, що це гра і чи треба діяти», – пояснює психологиня.

Якщо ваша дитина достатньо доросла, наприклад, підліток, спробуйте вдома разом із нею знайти вогнегасник, пройти по евакуаційному виходу, перекрити воду чи газ. З молодшими дітками можна разом скласти тривожну валізку та обговорити, для чого знадобиться її вміст.

Допомогти дитині засвоїти інформацію про безпеку може і перегляд мультфільмів. У Державній службі з надзвичайних ситуацій підготували декілька інформаційних мультфільмів для дітей, де йдеться про те, як поводитися з вогнем, що робити, якщо дитина загубилася, або як їй діяти, коли лунає сигнал тривоги. Їх можна переглянути на ютуб-каналі ДСНС за запитом «Абетка безпеки».

Сфокусуйте увагу дитини на здобутті навичок

Здобути навички, необхідні для кризових ситуацій, можна в класах безпеки, які відкриваються в українських школах. Вони вже функціонують у Вінницькій, Волинській, Житомирській, Закарпатській, Запорізькій, Київській, Одеській, Рівненській, Тернопільській та Хмельницькій областях.

У цих класах проведено 120 занять із правил пожежної безпеки, мінної безпеки, дій під час повітряної тривоги та цивільного захисту для 2537 дітей.

Катерина Яблонська, фахівчиня сектору забезпечення інформаційно-роз’яснювальної роботи з пожежної та техногенної безпеки Управління забезпечення оперативно-рятувальної служби цивільного захисту ДСНС, розповідає: «Мета проєкту “Класи безпеки” – підвищити обізнаність у юного покоління щодо основ безпечного середовища, надати знання з правил пожежної безпеки, мінної безпеки та безпеки життєдіяльності загалом, як-от засвоєння алгоритму дій у разі виникнення надзвичайних ситуацій різного характеру і надання першої домедичної допомоги».

Ініціювати створення такого класу можуть як батьки, так і адміністрація школи. Пані Катерина пояснює: «Керівник закладу освіти може звернутися до територіальних органів ДСНС, Нацполіції, представників МОЗ, Товариства Червоного Хреста України та інших органів виконавчої влади для отримання методичних матеріалів».

Заняття в навчальних закладах можуть проводити вчителі безпеки життєдіяльності навчального закладу або спеціалісти з безпеки із залученням працівників ДСНС, Нацполіції, МОЗ, Товариства Червоного Хреста України та інших органів виконавчої влади.

Уроки в таких класах будуються за принципом інтерактивних методів навчання з урахуванням вікових категорій. 

Класи безпеки облаштовуються за зональним принципом, тобто зона пожежної безпеки (для вивчення правил пожежної безпеки, алгоритму дій при пожежі, вивчення основ користування вогнегасником та інших первинних засобів пожежогасіння); зона мінної безпеки (для вивчення правил поведінки в разі виявлення вибухонебезпечних та підозрілих предметів); зона домедичної допомоги (для проведення занять і тренінгів із надання першої домедичної допомоги при травмах різного характеру та опіках, як-от зупинка кровотечі, проведення серцево-легеневої реанімації тощо); зона ігрова (для дітей молодшої вікової категорії для проведення тематичних рухливих ігор та вправ).

Оцінки в таких класах не передбачені. «У формі діалогу ми аналізуємо ситуації щодо безпеки життєдіяльності, обговорюємо алгоритми в разі виникнення небезпечних подій та відпрацьовуємо практичні дії, навички (евакуація, пожежогасіння тощо). Також враховуємо індивідуальний підхід до кожної дитини та вікову категорію», – розповідає Катерина Яблонська.

Подібний інтерактивний підхід використано і в онлайн-курсі для дітей з мінної безпеки. Навчальні матеріали курсу поєднуються з елементами компʼютерної гри Minecraft.

Якщо хочете підготувати дитину до викликів сьогодення та вберегти її від небезпеки, станьте для неї прикладом. Їй потрібен поруч впевнений та обізнаний дорослий, який відмінно володіє знаннями та навичками дій у надзвичайних ситуаціях. Тому присвячуйте цьому час та регулярно удосконалюйте свої знання – від цього напряму залежить безпека ваших дітей.

Спілкуйтеся зі своєю дитиною, слухайте її та тренуйтеся з нею, закріплюйте навички дій при різних небезпеках. Нехай знання із цивільної безпеки та повсякденне користування ними стануть такими ж звичними та зрозумілими для неї, як чищення зубів вранці чи перехід дороги на зелене світло.

Эта публикация была создана в рамках кампании "Безопасность "Безпека (Ци)Вільних". Кампания "Безпека (Ци)Вільних" реализуется ОО "Інтерньюз-Україна" и стала возможной благодаря Агентству США по международному развитию (USAID) и искренней поддержке американского народа через Проект USAID "ГОВЕРЛА". Содержание этой публикации не обязательно отражает мнения USAID и Правительства США.

Освіта.ua
17.01.2023

Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев