Обучение с радостью: преимущества отсутствия оценок в начальной школе

Дети должны учиться не для оценки, а чтобы найти себя и дело, которое будет для них интересным

Обучение с радостью: преимущества отсутствия оценок в начальной школе

Один из ключевых принципов НУШ – сосредоточение внимания учеников на процессе получения знаний, а не на оценках. В 2018 году, со стартом реформы Новой украинской школы, в Украине отменили классическое оценивание учеников начальных классов, что вызвало незаурядный общественный резонанс.

Навчання без оцінок – не новий підхід у сучасній освіті. Відомий грузинський педагог Шалва Амонашвілі у своїх експериментальних школах обмежує використання оцінок, називаючи їх «милицями кульгавої педагогіки». Британський викладач англійської мови Аарон Блеквелдер об’єднує прихильників освіти без оцінок на платформі медіапроєкту Teachers Going Gradeless.  

Про переваги навчання без оцінок журналістам Проєкту «Навчаємось разом: дружня школа» розповіла вчителька початкових класів Наталія Сарваді.

Учитель – не монополіст оцінювання

«Перевага навчання без оцінок – це насамперед відсутність страху в дитини», – зазначає Наталія Сарваді, – учні з радістю йдуть до школи, бо не бояться робити помилок. Не бояться повертатися зі школи додому з поганими оцінками. Вони знають: помилки бувають у всіх – це нормально! І батькам тепер набагато легше: не хвилюються постійно через оцінки своїх дітей».

Нині знання учнів 1–4 класів оцінюють за рівнями (початковий, середній, достатній, високий); усними та письмовими оцінювальними зауваженнями вчителя, судженнями однокласників про результати роботи одне одного, а також – власною самооцінкою учнів. У зошитах з друкованою основою учням після опрацювання кожної теми пропонують дати оцінку власній роботі.

Що насправді стимулює бажання вчитися?

Прихильники 12-бальної системи оцінювання апелюють до того, що без зовнішньої мотивації в дітей важко сформувати бажання вчитися, але пані Наталія, маючи значний практичний досвід роботи в початковій школі, дотримується іншої думки.

«Діти ростуть і розвиваються, тому що в них це закладено природою. Для того, щоб дитина хотіла якнайбільше знати, їй має бути цікаво та спокійно. Якщо ж дитина боїться батьківського гніву та розчарування, почувається самотньою або ж батьки не цікавляться її шкільними справами, – вона розвиватися не може. Вчителю доводиться викликати зацікавлення до здобуття знань у таких дітей. Якщо ж школяр живе у відповідному, духовно багатому середовищі, з батьками, яких все цікавить; якщо в них привітні та розумні друзі, з якими вони спілкуються у присутності дітей; якщо в них є улюблена робота, про яку вони розповідають вдома, – то і дітям все цікаво. Тоді завдання вчителя – підтримувати бажання вчитися», – переконує Наталія Сарваді.

Переваги системи оцінювання НУШ 

Детальний аналіз рівня знань

Табель з оцінками був простою та зрозумілою системою оцінювання для більшості батьків, а от «свідоцтво досягнень» спершу викликало багато питань. Головна відмінність – значний обсяг інформації. Наприклад, у свідоцтві досягнень учнів 3-го класу предмет «Я досліджую світ» має 16 показників оцінювання, «Математика» – 11, «Іноземна мова» – 4. До того ж, учитель оцінює розвиток особистих якостей учня: інтерес до навчання, самостійність праці, активність, ініціативність, доброзичливість, уміння домовлятися з іншими та керувати емоціями. 

«Щоб розшифрувати зміст свідоцтва досягнень, деяким батькам потрібно добре постаратися. Я зробила так: скинула в чат класу фото свідоцтва і пояснила простими словами, що ці всі записи означають. Питань у батьків не було – всім все стало зрозуміло», – ділиться досвідом вчителька.

Для учнів «свідоцтво досягнень» – можливість краще усвідомити свої сильні сторони та конкретизувати напрями, що потребують вдосконалення. 

Конфіденційність

Оцінювання в НУШ – конфіденційне, тому викликає в дітей менше стресу. Успішність учня не стосується нікого, крім нього та його батьків. Після написання діагностичної роботи вчитель не зачитує в класі результати кожного, хоча може назвати кількість учнів, які виконали самостійну роботу на певному рівні, не називаючи прізвищ. 

Діти звільнені від ярликів «двієчників», «хорошистів» і «відмінників», їм не потрібно змагатися за найкращу оцінку в класі. За таких умов учителю легше створити в колективі атмосферу дружби, співпраці та довіри.

Мета навчання – знайти себе

«Я спокійно працюю без оцінок. Світ змінюється, і підхід до освіти дітей також. Ми не можемо навіть за 12-бальною системою об’єктивно оцінити знання учнів. У кожного з них – свій характер, здібності та цілі. Психологи переконані, що в навчанні головне – процес. Діти повинні вчитися не задля оцінки, а задля того, щоб знайти себе і справу, яка буде для них цікавою», – зазначає Наталія Сарваді.

Своїм вихованцям учителька пропонує чотири кроки до успіху:

1. Учись! 

2. Шукай себе! 

3. Стань найкращим! 

4. Нехай твоя праця буде корисною людям! 

І основне тут – знайти себе.

Досвід Нової української школи доводить: оцінка не є обов’язковим інструментом формування мотивації до навчання. Конструктивні відгуки педагога та дружнє середовище допоможуть кожному учню початкової школи розкрити власний потенціал, створять натхнення до навчання та самовдосконалення.

Наталья Шаманова, журналистка Проекта «Учимся вместе: дружеская школа»

Этот материал был создан при финансовой поддержке Европейского Союза и Министерства иностранных дел Финляндии. Его содержание является исключительной ответственностью партнера и не обязательно отражает позиции Европейского Союза и Министерства иностранных дел Финляндии.

Освіта.ua
06.12.2021

Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев