«Мій злочин» Іван Франко (дуже стислий переказ)

Читати онлайн дуже стислий переказ оповідання Івана Франка «Мій злочин»

«Мій злочин» Іван Франко (дуже стислий переказ)

З історії написання

Упродовж 1879–1880 років Іван Франко створив серію невеликих оповідань і новел із дитячого життя і низку творів, героями яких є сільські діти. 

Ці твори постали на основі його власних спогадів про дитинство, років навчання в сільській і міській школах і мають здебільшого авто­біографічний характер. У них, як казав сам Франко, відтворені картини виховання сільської дитини "від перших проблисків власного думання, а кінчаючи най­вищими ступенями середньої школи", формування її характеру, становлення особистості, віра в людину, в її вроджену добрість, в її нахил до всього кращого.

Оповідання "Мій злочин" вперше надруковано в журналі «Літературно-науковий вісник» 1898 р. Того ж року твір у перекладі на німецьку мову був опублікований у віденському журналі «Die Wage», № 34. В 1903 р. вміщений у київському альманасі «Дубове листя».

Тема: спогад з дитинства: переживання й роздуми героя про свій жорстокий вчинок, зумовлений дитячою впертістю та цікавістю.

Ідея: поетизація добра, милосердя і любові до всього живого; боротьба двох протилежних начал, які живуть у кожній людині, і засудження зла.

 

Оповідь ведеться від першої особи. У пам'яті вже немолодого чоловіка живе настільки болючий спогад про нерозсудливий, жорстокий вчинок, скоєний ним у дитинстві, що він скрикує: "Нi, не видержу! Не можу довше видержати! Мушу прилюдно признаться до грiха, хоч знаю наперед, що на душi менi не буде легше вiд того. Адже ж відплата тут неможлива, бо яка ж вiдплата може винагородити невинне пролиту кров, надолужити замордоване життя?"

Він був тодi малим хлопчиною. В один з перших теплих весняних днів сiльськi дiти нарешті змогли вільно бігати по довколишнім лісам і полям після довгої зимової неволі в тісних, душних хатах. Біля ставка вони побачили маленького болотяного птаха, що ховався в торішній сухiй травi. Чи був вiн ослаблений, чи переляканий, бо не злетів, не побіг, коли побачив перед собою людину. За мить опинився в руці героя оповідання, сидів тихо, не трiпався, не дряпав i не дзьобав, як се звичайно чинять iншi дикi птахи, коли їх зловити в руку. Хлопчик відніс пташку додому i посадив його в середину подвiйного вiкна. Пташок бiгав вздовж шиб, постукуючи своїм тоненьким дзьобиком о скло, тужно поглядав на широкий вольний свiт, немовби хотiв сказати: "Ах, там надворi так гарно i тепло, та моя весна пропала! Я в неволі!" У серце хлопця ніби щось кольнуло, і захотілося відпустити птаха на волю. Але впертий внутрішній голос йому сказав: "Він такий гарненький, скоро звикне, а я буду його годувати".

Хлопчина поклав пташковi кришки хліба, зернятка проса i кiльканадцять хатнiх мух, поставив йому черепок води i пішов геть, аби залишити його в спокої. Коли вечором повернувся додому, то побачив, що пташок не доторкнувся до поживи, сидів у кутку і глядiв крізь вікно на двір. Хлопчик подумав: "Може, се нiчна пташина, уночі буде їсти". Рано-вранці він навідався до пташка і побачив, що той сидить на тому самому місці, де сидів вчора, і дивиться крiзь вiкно на широкий, вільний свiт за скляними шибками. До поживи він не доторкнувся.

– Пусти його! Пусти його! – закричало щось у нутрi хлопчини. – Пощо тобi мучити його? Адже ж вiн згине з голоду.

– Нi, – відізвався iнший, упертий голос, – я принесу йому слимаків, і хробаків, i жаборини… Але пташок не звернув увагу і на ці наїдки. Ранком хлопчик виніс пташка на подвір'я і розтулив долоню – він не полетів, залишився сидіти в руці… 

Герой оповідання згадує, як тоді щось огидливе, злорадне трiумфувало в його нутрi. "Бачиш! Вiн сам не хоче! Ти ж дав йому змогу втiкати, чому ж не втiк?"

"Але ж вiн слабий i зголоднiлий", – лебедiло щось тихо-тихо в глибинi душi.

– Ет, що там! – скрикнула дитяча впертість, i хлопець відкрутив головку пташковi. I нараз зламалася, розвіялася вся його впертість, завзятість та самолюбство. Він відчув , що зробив щось безглузде, огидливе, що скоїв безсердечне вбивство, яке не вiдпокутує нiколи. Адже він знівечив таке гарне невинне життя! Хлопець випустив мертвого пташка з руки i побіг геть, щоб не бачити, затерти в душі навiть спомин про нього. Йому дуже хотілося плакати, але не міг; щось немов кліщами стискало його душу, i вона не могла в сльозах вилити свого болю… 

Через два-три дні хлопчик за іншими враженнями забув про пташка. Але коли через двадцять літ він, молодий, сам опинився в тюрмі, ось тоді серед тривожної безсонної ночі явився йому той маленький гарний пташок, і шпигонули в саме серце його сумнi, повнi тихого жалю оченята…

Відтоді герой оповідання не може позбутися сього спомину, бо відчуває, що якась уперта, завзята i нерозумна сила держить його в жменьцi, показує невловимi привиди свободи i щастя, та може в найближчій хвилi без причини i без цілі скрутить йому голову.

Підготувала Тетяна Дудіна. Копіювання заборонено.

Освіта.ua
15.11.2022