Как заменить или восстановить свидетельство об образовании

Разъяснение омбудсмена относительно замены свидетельства об образовании в случае ошибки или потери

Как заменить или восстановить свидетельство об образовании

Свидетельство о среднем образовании - главный документ выпускника школы. Он подтверждает, что выпускник получил базовое или полное общее среднее образование и нужен ему, в частности, для поступления в учреждения профессионального, предвысшего или высшего образования.

Офис образовательного омбудсмена подготовил разъяснения для учеников и родителей, в каких случаях выпускается дубликат свидетельства об образовании, а если в документе есть исправления, что делать и куда обращаться, чтобы заменить свидетельство.

Цілком природно, що випускники починають хвилюватися, якщо знаходять у своєму документі про освіту будь-яку помилку, навіть несуттєву. Адже абітурієнтам, які вступають до вітчизняних закладів освіти, це дещо ускладнює процедуру реєстрації особистого електронного кабінету під час подачі документів. А у вступників, які подають документи за кордон, виникає невпевненість, чи приймуть їх на навчання, якщо в інформації у свідоцтві про середню освіту є розбіжності чи одруківки.

Якщо в документі випускника є навіть несуттєва помилка – ця помилка обов’язково має бути виправлена.

Не менш неприємна ситуація, коли власник свідоцтва про освіту губить його, втрачає через крадіжку, пожежу або за будь-яких інших обставин – і документ необхідно відновити.

Коли видається виправлений документ про освіту, а коли його дублікат

Насамперед потрібно знати, що коли для друку замовляється документ про освіту, він може мати один із трьох статусів: первинний документ, дублікат, виправлений документ.

Первинний документ – це документ, який виготовляється і видається вперше.

Дублікат – це документ, який виготовляється повторно через його втрату або пошкодження і знищення всіх або більшості реквізитів, які не дозволяють встановити власника документа. Якщо у первинному документі була помилка у прізвищі, імені, по батькові, дублікат враховує зміни (пункт 1.4 розділу 1 та пункт 5.1 розділу 5 «Порядку замовлення документів про базову середню освіту та повну загальну середню освіту, видачі та обліку їх карток»).

Виправлений документ – документ, що виготовляється повторно через наявність помилок у первинному документі (пункт 1.4 розділу 1 Порядку).

Якщо коротко: крадіжка, втрата, пошкодження – видається дублікат свідоцтва. Помилка у документі – видається виправлений документ свідоцтва.

Куди звертатися і що робити, щоб виправити помилку у свідоцтві про освіту

Випускник, щоб виправити помилку у свідоцтві про освіту, має:

  • зробити копію першої сторінки паспорта;
  • прийти до своєї школи з усіма необхідними документами (це – оригінал свідоцтва про освіту та копія паспорта);
  • написати заяву на ім’я керівника закладу освіти та додати до неї всі необхідні документи (пункт 3.17 розділу 3 Порядку);
  • коли заклад освіти повідомить про те, що свідоцтво готове, отримати виправлений документ безпосередньо у школі, розписавшись у книзі видачі.

Що робити у випадку втрати чи пошкодження свідоцтва про освіту

Як ми вже писали вище, у такому випадку друкується дублікат документа. Дублікат виготовляється за формою (зразком), чинними на дату видачі дубліката.

Власнику свідоцтва потрібно:

  • подати оголошення у друкованих ЗМІ за місцем проживання. В оголошенні вказуються назва документа, його номер, дата видачі, на чиє ім’я виданий, яким закладом освіти й те, що документ визнається недійсним;
  • оплатити послуги з виготовлення дубліката, щоб мати підтвердження про оплату. Оскільки пошкодження або втрата свідоцтва сталися з вини його власника, тому в цій ситуації саме він оплачує послуги;
  • прийти до закладу освіти з необхідними документами (оголошення у ЗМІ підтвердження про оплату, ксерокопією свідоцтва про освіту (якщо її можливо надати). Також при собі необхідно мати оригінал паспорта;
  • написати заяву на ім’я керівника закладу освіти. У заяві зазначається причина втрати або пошкодження документа, прізвище, ім’я та по батькові, місце проживання, телефон (за наявності), назва втраченого або пошкодженого документа, назва закладу освіти та дата його закінчення, інші відомості, якщо власник документа або заклад освіти вважають їх суттєвими для видачі дубліката (пункти 5.2 – 5.4 розділу 5 Порядку);
  • очікувати, поки заклад освіти повідомить про виготовлення дубліката. Власник свідоцтва має отримати дублікат безпосередньо у закладі освіти, розписавшись у книзі видачі.

Заклади освіти, управління та департаменти освіти під час процедури замовлення виправлених документів або дублікатів діють відповідно до «Порядку замовлення документів про базову середню освіту та повну загальну середню освіту, видачі та обліку їх карток».

Що робити під час вступної кампанії, якщо у свідоцтві про освіту помилка, а виправити документ ще не встигли

Відповідно до листа МОН №1/9-416 від 04.08.2020 року щодо вступу з документами про повну загальну середню освіту, які містять помилки, якщо вступник не може зареєструвати особистий електронний кабінет через розбіжності в інформації про дату народження або прізвищі, імені, по батькові у Єдиній державній електронній базі з питань освіти та документі про повну загальну середню освіту чи сертифікаті ЗНО, йому потрібно:

  • написати електронний лист державному підприємству «Інфоресурс» на адресу ez@inforesurs.gov.ua;
  • до листа додати: сканкопії (фото) свідоцтва/атестата про ПЗСО (з ПІБ, серією, номером, датою видачі), сертифіката (з ПІБ, номером, піном, роком видачі), паспорта (з ПІБ, серією, номером, датою видачі, терміном дії (для ID-паспорта)), скріншоти з помилкою;
  • якщо розбіжності у даті народження, у темі листа обов’язково потрібно написати: «Помилка при реєстрації П3.3.1»;
  • якщо розбіжності у ПІБ, у темі листа обов’язково потрібно написати: «Помилка при реєстрації П3.3.2».

Для випускників 9 класів, які подають документ про базову загальну середню освіту, треба додати до нього також довідку закладу освіти, яка підтверджує, що під час оформлення документів було допущено помилку. У довідці обов’язково вказуються правильні реквізити.

Якщо в документі розбіжності через технічні помилки, для виправлення яких необхідно робити дублікат документа, МОН дозволяє Державному підприємству «Інфоресурс» здійснювати в Єдиній державній електронній базі з питань освіти дії, необхідні, щоб вступники зареєстрували електронні кабінети без заміни документа.

Але звертаємо увагу студентів та керівників закладів освіти: документи про базову та повну загальну середню освіту, які містять помилки, обов’язково потрібно замінити на документи без помилок до 01 листопада 2020 року.

Після зарахування до закладів вищої освіти інформація про те, чи замінив студент свідоцтво з помилками на документ без помилок, буде перевірятися. Також, якщо вступник не замінить документ на правильний, у майбутньому він не зможе отримати диплом про вищу освіту.

По материалам Офиса Образовательного омбудсмена.

Освіта.ua
15.10.2020

Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Роман
Якщо у мене в свідоцтві у графі предметів ДПА помилково вказано предмет "математика", хоча під час реєстрації я обирав англійську мову, то потрібно щоб замінили свідоцтво? З цих трьох предметів ДПА зроблено запис "звільнений". Чи ця помилка ніяким чином не буде впливати під час вступу у ВНЗ в 2021 році?