В. Мещеряков: буллинг, моббинг или сотрудничество?

Бренд «Новая украинская школа» будет просто нивелирован коррумпированным директорским корпусом

В. Мещеряков: буллинг, моббинг или сотрудничество?

Автор: Владимир Мещеряков, полковник в отставке, учитель.

Почну з екскурсу в історію. Я згадую Всесоюзну вчительську конференцію часів горбачовської «перебудови». Її широко освітлювали на телебаченні і в пресі. Пам’ятаю грізний виступ директора однієї з московських шкіл Бароненка. Він виступав за авторитарний стиль управління вчителями, які є «склочними».

В «Учительській газеті» його авторитарній школі протиставляли школу співробітництва Амонашвілі, який виступав за співробітництво на всіх рівнях, у першу чергу, учителя з учнями. Шалву Олександровича пам’ятають, шанують, цінують і переймають його досвід та методику. А той директор більше нічим не запам’ятався. Звичайно, у його арсеналі були мобінг та булінг, які на той час не були легалізовані.

Останнім часом вони зникли з обговорень на сайті. Хочеться, щоб ці ганебні явища в освіті вже були подолані. Але, активно спілкуючись з колегами в соціальних мережах, знаю, що це не так.

Якщо за дитячий булінг у школі мами можуть видряпати очі, покарає начальство, то за цькування непокірного чи інтелігентного вчителя нічого не буде. Тут кругова порука, до директора департаменту включно.

Знаю дикий приклад, коли інтелігентну вчительку призначили класним керівником випускного класу, погано керованого. Крім цькування з боку адміністрації, вона отримала ще й десяток хамовитих учнів. І взагалі, за всі негаразди шкільного менеджменту розплачуються класні керівники.

У соціальних мережах я позиціоную себе допитливим аналітиком зі стійким характером, який віддалено нагадує нордичний. Також я помірний націоналіст, люблю Україну. Безпосередньо в освіті сім років. Як кадровому військовому, учаснику бойових дій, мені знайоме дзижчання куль біля вуха та клацання їх поруч. Тому мене не лякають «грізні» начальники. Знаю, яке воно нестримне – це бажання посадити мене на короткий ланцюжок чи «загнати під каблук». Усупереч засадам академічної свободи та доброчесності.

Маючи ще й другу, економічно-правову освіту, я навчився в умовах делегованої вседозволеності грамотно постояти за себе. Завдяки моїм вольовим якостям, булінг зі мною не проходить.

Складніше протистояти мобінгу – колективному цькуванню. Це тільки красива назва – педагогічний колектив. Насправді, він відповідає назві лише там, де є творчий директор. Я писав раніше про принцип Парето, який стосується освіти в першу чергу. Якщо лише 20% вчителів є успішними, то лише 20% з них можуть бути успішними директорами. Тобто, лише на ці 4% і може розраховувати суспільство. Завдяки цьому відсотку освіта може стати в майбутньому якісною.

Раніше я писав і про явище «бабівщини». На жаль, до нього входить частина директорів. Вони заклопотані лише утриманням влади будь-якою ціною і дуже полюбляють мобінг, мають кмітливих прихильників.

Звичайно, вчителі, що залякані загрозою безробіття, голосують за некрасиву пропозицію директора, потупивши голови. Все це відбувається не без допомоги профспілки. Вона з громадської організації перетворилася на синекуру і комерційну структуру, через яку продається страх перед хворобами та лояльність начальства. Згідно статті 12 Закону «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності», забороняється втручання посадових осіб у статутну діяльність профспілок. Але ніхто цього не дотримується. Тому я просто вийшов з цієї громадської організації, нейтралізувавши таким чином цей елемент психологічного насильства.

Я свого часу закінчив Київське суворовське військове училище – елітний навчальний заклад України, де були надзвичайно високі вимоги до якості навчання. Педагогічна етика була теж еталоном для українських шкіл. І далі мене вчили бути начальником, залишаючись при цьому людиною. Зараз із педагогічною етикою жорстокі проблеми. Прикладів і прізвищ у мене достатньо.

Маючи в активі три дослідницькі роботи з педагогіки, занурився в психологію та криміналістику, щоб зрозуміти природу мобінгу та булінгу. У зарубіжних фільмах часто зустрічається слово «соціопат». Виявилося, ці прийоми теж мають соціопатичну природу. У демократичних країнах, наприклад, у США та Великобританії, до цього явища ставляться дуже серйозно. На жаль, в Україні це лише окремі психологічні дослідження. Але статистичний прошарок 1 – 4% не є дріб’язковим і має заслуговувати на увагу. Небезпека полягає в тому, що соціопатичні особи прагнуть до влади.

Явищем соціопатії займався Олександр Миколайович Костенко, доктор юридичних наук, професор, криміналіст. У своїй роботі «Соціопатична особистість і концепція ексцесу у кримінології» він так характеризує такі дії: «Відповідно до принципу соціального натуралізму, соціопатія особи – це неузгодженість волі і свідомості людини з природними законами соціального життя людей. Ця неузгодженість приводить волю у стан сваволі, а свідомість – у стан ілюзій, утворюючі так званий «комплекс сваволі й ілюзій». Саме цей комплекс і робить людську особу «соціопатичною особою». Іншими словами, «соціопатична особа» – це «особа з комплексом сваволі й ілюзій». Цей комплекс є загальним «зародком» для усіх проявів соціальної патології, лише одним з яких і є злочинність».

Головною складовою психологічного булінгу є газлайтинг (англ. gaslighting). Це найпідступніший прийом маніпуляцій, спрямований на те, щоб спотворити і підірвати почуття реальності, здатність довіряти собі. У результаті, жертва повинна почати сумніватися в собі, у правомірності своїх скарг на погане ставлення. Спочатку вона автоматично стає на бік агресора, щоб владнати конгнітивний дисонанс. Поки, нарешті, не зрозуміє дію цього механізму.

До чого це я веду? Мені подобаються ідеї шкільного співробітництва Віктора Громового, якого вважаю послідовником Сухомлинського та Амонашвілі. Але таких одиниці. Багатьом учителям поталанило менше. Згідно принципу справедливості, баланс протистояння добра і зла має бути позитивним.

Навчений – значить озброєний! Я бажаю поділитись своїми дослідженнями з освітянами. Маю надію, що вони стануть у пригоді вчителям, які відстоюють свій освітній простір.

Вивчаючи цю соціальну патологію, я виділив десять соціопатичних прийомів, які широко застосовуються деструктивними особами. Крім газлайтингу, як допоміжні засоби психологічного насильства широко застосовуються проекція, пекельно безглузді розмови, узагальнення й голослівні твердження, навмисне перекручування думок і почуттів до повного абсурду, причіпки і зміна правил гри, приховані і явні загрози, «дресирування», наклеп і переслідування, триангуляція. Їх бажано знати. Якщо така обізнаність досягне хоча б 20%, то спротив булінгу та мобінгу буде достатнім. І кращим стане клімат в колективі.

Але чому вчитель має боротися ще й за свій освітній простір, проти булінгу та мобінгу? Я вважаю, що потрібно змінити підхід до комплектування директорського складу. Який директор – така і школа. Бренд «Нова українська школа» буде просто нівельований корумпованим директорським корпусом. Зараз існують формальні курси підвищення кваліфікації директорів. Хіба директор із самого початку не має бути підготовленим?

Вважаю, що діючих директорів та кандидатів на посади необхідно перевірити в форматі ЗНО на знання української мови та освітнього законодавства, протестувати на знання природничих предметів: фізики, біології та географії в обсязі шкільної програми. За результатами іспитів присвоїти категорії. Наприклад, вища: більше 50 балів; перша: 41 – 50 балів; друга: 30 – 40 балів. Директор, який набрав менше 20 балів, має здати іспит повторно або піти з посади, бо має недостатній інтелект. Ну й зарплата має бути відповідною: вища категорія – 100% надбавки до посадового окладу, перша – 50%, друга – 25%.

Освіта.ua
03.06.2021

Популярные блоги
Л. Булыгина: не «бедные дети», а надо было учиться Причитания о проценте тех, кто не преодолел порог, бесят, ведь тест по математике элементарный
А. Ночкин: предательство с ЗНО по математике отменено Увеличили процент тех, кто не преодолел порог, те ученики, которые и не собирались пользоваться этим результатом
Е. Северенчук: что делают учителя, которых обманули? Если учителя не бастуют - значит, им можно давать обещания, которые потом не выполняются
Т. Ткачук: в этом году была одна проверка письменных работ ЗНО На очень важном этапе проведения ЗНО происходит субъективное оценивание письменных работ
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Світлана
О, як гарно коментарі почистили, молодці! Справляєтесь ! Так тримати! А насправді це дуже сумно....