А.Мирошниченко: для чего нужны учебники?

Талантливым педагогам не нужны учебники, они знают предмет и стремятся преподавать своими словами

А.Мирошниченко: для чего нужны учебники?

Автор: Александр Мирошниченко, актер, режиссер, драматург.

Вирішив «покуситись на святе». Зразу попереджаю. Не педагог. У школі працювати не збираюсь. Батько двох дітей. Персонально проти вчителів нічого не маю. Що ще? Ну щоб потім не відповідати на недолугі запитання. Наче все…

А тепер питання. А для чого, власне, потрібні підручники? І чи потрібні вони взагалі?

Давайте зразу пропустимо частину з персональними звинуваченнями мене в усіх гріхах Всесвіту і перейдемо до спроби дати відповідь.

Отже! Гарному вчителю для роботи в класі підручник не потрібен. А для чого? Ну хіба що якісь цікаві завдання чи діалоги при вивченні іноземної мови. Але для чого підручник учителю, наприклад, фізики чи математики? Чи, приміром, учителю літератури? Хіба без підручника вчитель не пригадає тему?

Скажете, що учень повинен на уроці читати підручник? Так, а вчитель для чого? Тут одне з двох. Якщо учень читає підручник на уроці – значить, учитель - це непотрібна опція в освіті.

Якщо ж вчитель реально пояснює та розповідає – тоді для чого учню читати підручник на уроці? Ну можемо ще сказати, що підручник - це джерело завдань. Ну вдома – припустимо. Але чому вчитель на уроці не може запропонувати завдання, які вкладаються в навчальну програму, але не мають джерелом окремо взятий підручник? Так же цікавіше. Значно цікавіше. Якщо ми, звичайно, про знання.

А що в реальності? «Взяли підручник і прочитали параграф номер 5, 6, 7». Як часто цю фразу чують учні! Виходить, що часто вчитель - це такий собі живий додаток до підручника? Зі вмінням креслити роботи учнів червоною ручкою і ставити оцінки за неправильно заповнені щоденники?

Я, власне, веду до простої думки. Дійсно талановиті педагоги (а таких багато) не потребують підручника. Бо теми свого предмета знають і воліють викладати предмет своїми словами, і самі видумують творчі та цікаві завдання.

Якщо ж учитель - це лише додаток до підручника, тоді він виконує функцію не людини, що навчає, а людини, яка примушує читати підручник. А це дуже далеко від педагогіки.

Питання не теоретичне. І не риторичне. Питання базове. Якщо підручник - це всього-на-всього довідник для учня та джерело домашніх завдань – тоді незрозуміло, для чого цей довідник носити на уроки. Якщо ж підручник замінює вчителя на уроці – тоді не зрозуміло, для чого потрібен учитель. Таке от замкнене коло…

Оригинал

Освіта.ua
23.12.2020

Популярные блоги
А. Сидоренко: зачем репетиторам 200 баллов ЗНО? Показателем высокой квалификации педагога является успешность его учеников, в том числе по результатам ЗНО
И. Ликарчук: когда результаты ЗНО не будут изменой Качество образования - не в бумагах и процессах, которые изучает и анализирует ДСЯО с экспертами
Л. Булыгина: не «бедные дети», а надо было учиться Причитания о проценте тех, кто не преодолел порог, бесят, ведь тест по математике элементарный
А. Ночкин: предательство с ЗНО по математике отменено Увеличили процент тех, кто не преодолел порог, те ученики, которые и не собирались пользоваться этим результатом
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Пенсіонерка
Маю десятирічний досвід роботи без підручників: спочатку в новоствореній гімназії їх не було, а потім були такі, котрі краще викинути. Висновок один - ворогу своєму не побажаю. Нову тему викласти не проблема, але час від часу треба працювати з текстом підручника, щоб навчити дітей учитись самостійно, бо в університетах їм буде непереливки. Та й математичний текст потребує особливого підходу. Недостатньо змусити читати параграф, це нічого не дасть, крім необхідності потім все одно тлумачити його самому. Та це довга розмова про спеціальну методику, мої колеги розробляли її роками. Завдання для класної та домашньої роботи треба написати кожному від руки або набрати та роздрукувати (від руки швидше, набір математичного тексту - ще те пекло). За ці десять років я не спала більше, ніж чотири години вночі і ще з шести до семи вечора. Так у мене дитина була змалечку самостійна і чоловік на той час тільки покинув працювати в школі і все це розумів...
Світлана
На мою думку, підручник потрібен. І на уроці також. Тому що:1) дає різні за складністю варіанти завдань; 2) вчить дітей працювати з науковою літературою;3) задіює ще раз зорову память. Вчителі бувають різні, а підручник ПОВИНЕН бути без помилок. Якщо вчитель викладає із 5 по 11 клас, це ж скільки потрібно перебрати завдань, щоб знайти потрібні? І скільки часу піде на підготовку до уроку? Учителі з досвідом мають свої кейси завдань, методичних знахідок і т.д. А молоді? Молодих учителів мало, а без підручників, на мою думку, їх і калачем у школу не заманиш. Зарплата ж бо вчительська не приваблює. Та і які це школи уі світі працюють без підручників? Спробую знайти зараз відповідь в Інтернеті.