Владимир Онацкий: Нараяма для учителя

Реформаторы образования вещают, что самая большая проблема школы - учителя старшего поколения

Владимир Онацкий: Нараяма для учителя

Автор: Владимир Онацкий, заместитель директора по учебно-воспитательной работе.

Читаючи щойно ухвалений закон «Про повну загальну середню освіту», пригадав, як у далекому дитинстві мама розповідала мені, що колись японський правитель наказав громадянам відносити своїх батьків, яким виповнилося 60 років, на далеку високу гору, вкриту густим лісом, і залишати їх там напризволяще…

Ну що, здавалось би, спільного між давньою японською легендою і сучасним законом про освіту українських школярів?

Тоді, багато років назад, мене вразило, як можна зі зневагою, презирством ставитися до своїх батьків, як можна їх прирікати на голодну смерть у холодному лісі на далекій горі. З раннього дитинства мені батьки намагалися прищепити розуміння того, що не можна дискредитувати людей ні за віком, ні за кольором шкіри, ні за мовною ознакою, і взагалі людей не можна дискредитувати. Мені здавалося, що це – очевидні речі, яких мають дотримуватися всі. Однак, ні. Останні п’ять років майже щодня з екранів телебачення, з радіоефірів реформатори освіти віщають, що найбільшою проблемою сучасної української школи є вчителі, особливо старшого покоління.

Отже, сьогодні в українській освіті заважають ті, хто за копійки пропрацював багато років, віддаючи серце дітям, хто нехтував власним життям, здоров’ям, власними дітьми, займаючись чужими дітьми, поки їхні батьки створювали добробут власних родин. Така вже доля вчителів у нашій державі: маючи найбільшу відповідальність, отримувати мінімальну зарплатню. Працюючи без обідніх перерв упродовж десятиліть, по вихідних супроводжуючи дітей на різноманітні заходи, МАНи, олімпіади, вчителі раптом стають непотребом, отримавши копійчану пенсію за віком.

Саме на такі роздуми наштовхнула мене стаття 22 ЗУ «Про повну загальну середню освіту». Саме у цій статті закладена дискримінаційна норма: «Педагогічні працівники державних і комунальних закладів загальної середньої освіти, які досягли пенсійного віку та яким виплачується пенсія за віком, працюють на основі трудових договорів, що укладаються строком від одного до трьох років». Тобто, якщо всі педагоги можуть працювати як за безстроковим трудовим договором, так і за строковим, то особи, що досягли пенсійного віку та отримують пенсію за віком, мають право працювати виключно за строковим трудовим договором.

Таке положення не відповідає приписам статей 24 і 43 Конституції України, оскільки має дискримінаційний характер стосовно осіб, які досягли пенсійного віку, та обмежує їх право на працю. Така норма суперечить вимогам статті 23 Кодексу законів про працю України, якою встановлено, що строковий трудовий договір укладається у випадках, коли трудові відносини не можуть бути встановлені на невизначений строк з урахуванням характеру наступної роботи, або умов її виконання, або інтересів працівника та в інших випадках, передбачених законодавчими актами.

Варто зазначити, що це положення про примусове переведення вчителів-пенсіонерів на контракт та заборона укладати з ними безстрокові трудові договори є порушенням і міжнародних норм. Зокрема, ратифікована Україною, Конвенція Міжнародної організації праці № 158 наголошує, що «трудові відносини з працівниками не припиняються, якщо тільки немає законних підстав для такого припинення, пов’язаного із здібностями чи поведінкою працівника».

Прийнятий закон прямо каже: «До 1 липня 2020 року керівники державних і комунальних закладів загальної середньої освіти зобов’язані припинити безстрокові трудові договори з педагогічними працівниками таких закладів освіти, яким виплачується пенсія за віком, з одночасним укладенням з ними трудових договорів строком на один рік. У разі незгоди з продовженням трудових відносин на умовах строкового трудового договору педагогічні працівники, яким виплачується пенсія за віком, звільняються згідно з пунктом 9 частини першої статті 36 Кодексу законів про працю України». Таким чином, у педагогів, які багато років пропрацювали, є два виходи: або «добровільно» погодитись на переведення на річний контракт, або бути звільненими…

Кажуть, японський правитель дізнався, що завдяки старшому поколінню молодь змогла виконати його найскладніші завдання, і скасував свій наказ, сказавши: «Старі люди – джерело премудрості». Так вчинив японський правитель. Так каже легенда. Як зробить наш правитель, учительський син, чи накладе він вето на дискримінаційний закон, покаже час. Які легенди про нього залишаться в пам’яті народу, залежить лише від нього. Цікаво, а які легенди йому в дитинстві розповідала мама…

Оригинал

Освіта.ua
20.01.2020

Популярные блоги
В. Громовой: рубеж необратимости уже пройден Отрицательный отбор в образовании продолжается, ведь уходят лучшие, а «скамейка запасных» почти пуста
Е. Стадный: идея увеличения веса аттестата ошибочна Чем больше будут учитывать аттестат, тем меньше будет шансов у детей с хорошими знаниями из строгих школ
Д. Бабурин: образование за ширмой рейтинговой шкалы За ширмой рейтинговой шкалы 100-200, которую нам каждый год представляет УЦОКО, скрывается реальное состояние образования в Украине
В. Громовой: как спасти образование от развала Как вызвать бешеную ненависть, но спасти школьное образование от окончательного развала
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Людмила
Благодарю за мудрую по своему содержанию статью. Благодарю за поддержку учителей. Благодарю за справедливую критику происходящих событий в образовании. Сейчас, в такое трудное время, общество обязано осознать огромную роль для государства медицины- это здоровье граждан; осознать и роль образования - это будущее государства. И конечно же, не только осознать, но и принять меры для поддержки и развития образования, медицины, несмотря ни на какие трудности, нужно в образовании вернуться на рельсы получения полномасштабных по содержанию и доступных по формам знаний, когда естественнонаучное и инженерно-техническое образование вновь обретет престиж, поскольку именно оно выступает гарантом технологического развития нашего государства.
Рабінович
У цій злодійській авантюрі є ще і економічний аспект. Вчителя контрактника звільнять 31 травня , а заключять новий контракт 1 вересня. Дивись комусь і на ганчірку від кутюр перепаде. А ще вчителю цей рік не зарахують як страховий рік до пенсійного стажу.
ЛЮБОВ
Дякую за розуміння і розум .Якщо я змогла пройти навчання НУШ у 62 роки і з педстажем роботи вчителем 44 роки,володію ПК-слухати образи дуже неприємно.ЯКБИ РІВЕНЬ ЖИТТЯ ДОЗВОЛЯВ- я б у своєму віці подорожувала світом,жила б для власних дітей. Я ЛЮБЛЮ СВОЮ РОБОТУ ,але хочу відлочивати,жити без постійної напруги,особливо останнім часом(,бо хтось під виглядом реформ цілеспрямовано розвалює всю систему української освіти).Сільські школи,насамперед,діти, постраждають найбільше .Вибачте за сумбурність Бажаю Вам наснаги у боротьбі, бо багато із нас "вигоріло" .Але завтра я знову з радістю піду до своїх малят ,щоб почути:"Нам пощастило з нашою вчителькою!"

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Освіта.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!