И. Ликарчук: работу учителя должны оценивать ученики

Настоящие учителя, которых любят и уважают дети, подобной оценки никогда бояться не будут

И. Ликарчук: работу учителя должны оценивать ученики

Автор: Игорь Ликарчук, экс-руководитель Украинского центра оценивания качества образования, и. о. директора Учебно-методического центра обеспечения качества образования.

Сьогодні мимоволі став учасником дуже симптоматичної дискусії. Професори й доценти потужно обговорювали проблему хто, як і за якими критеріями повинен оцінювати вчителя. Серйозно учені люди майже не сумніваються в тому, що вчителя потрібно оцінювати за результатами ЗНО, за кількістю відмінників і переможців олімпіад, успішними захистами в МАН тощо. А основними оцінювачами мають бути директори й директриси шкіл, усілякі начальники та методдіячі... Коротше кажучи: як те було іще з часів царя Панька.

Я маю абсолютно протилежну думку. Глибоко переконаний, що роботу вчителя повинні оцінювати по-перше - колеги, по-друге - здобувачі освіти.

Стосовно колег, то веду мову про колег по цеху. Роботу вчителя біології повинен оцінювати вчитель біології, а не історик; роботу вчителя іноземної мови - вчитель тієї ж іноземної мови, а не математик... Для цього потрібно мати фахові професійні об’єднання вчителів. Поза школою. І надати їм право таку оцінку давати.

Стосовно здобувачів освітніх послуг. Переконаний, що їхня оцінка буде об’єктивна і дуже важлива. Бо вони вчителя бачать, чують та спілкуються з ним чи не щодня. У старших класах вчителя повинні оцінювати старшокласники, у основній школі - учні та батьки, у початковій школі - батьки.

Таке оцінювання потрібно проводити лише шляхом анонімного анкетування, яке мають здійснювати незалежні інтерв’юери. Із однозначними відповідями на питання анкети («Так» або «Ні»).

Розумію, що такий підхід буде не вподоби більшості педагогів. Але справжні учителі, яких люблять і поважають діти, подібної оцінки ніколи боятися не будуть. Лише потрібно це робити грамотно.

Укладання подібних анкет - дуже нелегка справа. Але результативна. Потрібно заборонити, щоб оцінювання роботи вчителя здійснювали керівники школи, працівники органів управління освітою, методисти усіх рівнів та фахів. Бо саме від них багато в чому залежить успішність роботи вчителя.

Потрібно заборонити оцінювати роботу вчителя на основі відвіданих у нього уроків, за паперами. Категорично необхідно заборонити оцінювати роботу вчителя за якимись показниками, здобутими його учнями, типу: результати ЗНО, перемога в олімпіадах, МАН, конкурси... І назавжди відмовитися від оцінки роботи вчителя за його участю в шоу типу «Учитель року»...

І насамкінець. Чим швидше ми реформуємо систему оцінювання роботи вчителя, тим швидше буде змінюватися вчитель. А це прямий шлях до успіху реформ. Готовий будь-кому і на будь-якому рівні це обґрунтувати.

Оригинал

Освіта.ua
09.02.2018

Популярные блоги
Д. Ламза: никто не хочет идти в образование или школа без учителей От Кабинета Министров нет никаких действий по повышению значимости профессии учителя
С. Колебошин: 3000 спартанцев (задача о молодых учителях) 3000 молодых учителей на 15000 школ, в среднем - 1 новый учитель на 5 школ
И. Совсун: как надолго еще хватит запала учителей? Между победителями мировых олимпиад и средним базовым уровнем украинских школ гигантская пропасть
Т. Сердечная: зарплаты у учителей должны быть разные Есть шанс, что когда-то государство сможет оплачивать работу людей, которые работают с его будущим
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Ірина
У деякій мірі з Вами згодна, проте наше суспільство, діти, а тим паче батьки, мені здається, ще не готові до об"єктивної оцінки роботи педагога. Особливо це стосується невеликих містечок. Єдиним вірним кроком до оцінки роботи вчителя і його результативності є контракт, що буде спонукати вчителя працювати по-сучасному, а не чекати, щоб діти більше часу проводили з тим же вчителем- репетитором.