![]() |
В законопроекте нет нормы, которая устанавливает ответственность за низкое качество образования |
Игорь Ликарчук: а где реформа? Вопрос третий
Автор: Игорь Ликарчук, экс-руководитель Украинского центра оценивания качества образования.
Продовжую розмірковувати над тим, чи ліквідує реформа освіти, старт якій мають скоро дати народні депутати, існуючі в сьогоднішній освітній системі, маразми.
Нещодавно спілкувався із директором однієї сільської школи Кіровоградщини. Він розповів, що цьогоріч сільські заклади області закінчили близько 120 випускників. Із них - лише один (!) склав ЗНО із математики із результатом 170 балів. Інші - мають далеко гірші результати.
Якщо погодитися з точкою зору, що результати ЗНО якось можуть свідчити про якість освіти (це не моя позиція, а позиція органів управління освітою), то про яку якість освіти в цій та й інших областях можна говорити?
Тож і я почав шукати в законопроекті норму, якою б встановлювалася відповідальність за незабезпечення належної якості освіти. Між іншим, в статті 1 цього проекту якість освіти визначається, як «відповідність результатів навчання вимогам, встановленим законодавством, відповідним стандартом освіти та/або договором на надання освітніх послуг».
Стосовно подібного тлумачення сутності якості освіти можна довго дискутувати й, навіть, сміятися з нього, але воно вже є. Як і здоровенний розділ, присвячений проблемам якості освіти, також є в законопроекті. Та ні в цьому розділі, ні в інших статтях проекту немає норми, якою б встановлювалася відповідальність закладів освіти чи їхніх керівників за низьку якість освіти. У т.ч. й матеріальна відповідальність.
Навіть у магазині, якщо ти придбав продукт чи послугу сумнівної якості, її виробник або продавець має повернути гроші. А у освіті інакше: заплатив (держава чи фізична особа) за послугу і все. Ніяких претензій щодо якості отриманої освіти ні до кого ти висунути не можеш. Бо обов'язково скажуть: «сам не захотів здобути якісну освіту». Але чи завжди це так? І чи є гарантією тому, що якісна освіта буде, та «система забезпечення якості освіти», що її передбачається створити після прийняття закону?
Упевнений у протилежному: якість буде така, як і сьогодні. Набагато більше буде чиновницької метушні й методичних розваг укупі із словоблудством. Бо немає відповідальних та не визначена їхня відповідальність за якість освіти, котру вони надають , чи яку контролюють. Усе, як і раніше: бла-бла-бла... ТО ДЕ РЕФОРМА?
Освіта.ua
16.08.2017