![]() |
Принятие законопроекта №6116 совершенно не гарантирует его применения в этом году |
Олег Охредько: анализ законопроекта №6116
Автор: Олег Охредько, эксперт, аналитик Центра гражданского образования «Альменда».
У Верховній Раді Україні знаходиться на розгляді законопроект №6116 «Про внесення змін до Закону України «Про вищу освіту» щодо забезпечення права на здобуття вищої освіти осіб, місцем проживання яких є тимчасово окупована територія України». Законопроект подали 14 народних обранців.
Проект Закону України №6116 вносить практично тільки одну правку:
1. Частину третю статті 44 після абзацу другого доповнити новим абзацом такого змісту:
«Для осіб, місцем проживання яких є тимчасово окупована територія та які отримали документ про загальну середню освіту, прийом на навчання до одного з вищих навчальних закладів, розташованих на території Запорізької, Миколаївської, Одеської та Херсонської областей, здійснюється на конкурсній основі за результатами вступних випробувань у межах установлених квот прийому до вищих навчальних закладів (наукових установ) України».
Окрім того, народні депутати пропонують, щоб «розмір квоти для прийому осіб, місцем проживання яких є тимчасово окупована територія, до вищих навчальних закладів, що знаходяться на території Запорізької, Миколаївської, Одеської та Херсонської областей, встановлюється у обсязі 1000 місць державного замовлення та розподіляється між вищезазначеними вищими навчальними закладами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України».
З першого погляду все чудово. Нарешті держава «повернеться» до дітей з тимчасово окупованого Криму обличчям. Адже саме для них, як говориться у пояснювальній записці до законопроекту, і розроблявся цей документ. Але це з першого погляду…
Під час аналізу тексту законопроекту виникає декілька питань, а саме…
«Для осіб, … які отримали документ про загальну середню освіту…» - отримання документа про загальну середню освіту, а простіше атестату, для дітей з тимчасово окупованих територій суттєво ускладнено існуючою нормативно-правовою базою. Так, на сьогодні, відповідно Листу МОН України від 01.09.2016 №1/9-453 «Щодо здобуття загальної середньої освіти» за підписом заступника міністра П. Хозбея, для отримання атестата випускнику зі школи тимчасово окупованого Криму потрібно «пройти оцінювання рівня навчальних досягнень за 9 клас, державну підсумкову атестацію за курс базової загальної середньої освіти, отримати відповідний документ про освіту і … пройти оцінювання рівня навчальних досягнень за 10 клас …», окрім цього, ще потрібно пройти річне оцінювання за курс 11 класу і ДПА у вигляді ЗНО. Таким чином, дитині потрібно скласти майже 100 екзаменів та заліків.
Розроблене нове Положення про екстернат, яке тільки починає процедуру погодження в Мін’юсті та інших державних органах, зменшує кількість екзаменів, проте дитині з тимчасово окупованого Криму потрібно скласти 4 річних оцінювання, три ДПА за 9 клас, потім ще скласти річне оцінювання за 10 – 11 клас та три ДПА у вигляді ЗНО – всього понад 25 екзаменів. І все це потрібно зробити в короткі терміни.
Адже в цей час потрібно отримати ще ідентифікаційний номер фізичної особи, що необхідно для отримання документа про освіту. Добре, якщо у випускника він є, а якщо ні, то це додатковий час. Окрім того, все це потрібно робити практично після завершення навчального року в школах анексованого Криму, щоб уникнути тиску зі сторони колаборантів та окупантів. Недарма окупанти почали збирати відомості про дітей, які бажають вчитися в українських вишах.
Наступне питання викликає «Для осіб, місцем проживання яких є тимчасово окупована територія». Тимчасово окупованими територіями в Україні визнані як територія Криму (Закон України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України»), так і окремі райони Донецької та Луганської областей (Постанова Верховної Ради України від 17 березня 2015 року № 254-VIII «Про визнання окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей тимчасово окупованими територіями»), і це створить несприятливі умови для дітей і багато запитань щодо вибору областей для «квотних» вишів.
Також не зрозуміло «розмір квоти для прийому осіб, місцем проживання яких є тимчасово окупована територія, …. встановлюється у обсязі 1000 місць державного замовлення». Чому була обрана саме ця цифра? Щороку в тимчасово окупованому Криму завершує школи понад 10.000 (десяти тисяч) випускників, а до окупації до вишів «материкової» України вступало декілька тисяч кримчан.
Ще «розмір квоти для прийому осіб, місцем проживання яких є тимчасово окупована територія, … розподіляється між вищезазначеними вищими навчальними закладами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України». Діяльність державних органів, а саме «швидкість» виконання законів дуже добре відома. Наприклад прийняття документів відповідно до Закону України №425 щодо гарантій для ВПО-студентів розроблялося майже півтора року, а зміни до Наказу МОН №560 щодо вступу через освітні центри вже три місяці знаходиться «на погодженні у Мін’юсті».
Таким чином прийняття законопроекту №6116 не гарантує його впровадження в життя в цьому році.
І наостаннє. Прийняття законопроекту №6116 створить в інформаційному полі непорозуміння. Існуючий шлях отримання документів про освіту та вступ до українських вишів, звичайний шлях вступу через екстернат та ЗНО, запропонований новий шлях – все це не дозволить кримчанам зробити вибір через відсутність чіткої інформації і може привести до зриву вступної кампанії.
Що ж робити? Ми пропонуємо зняти цей законопроект з розгляду і зосередити зусилля на прийнятті ОДНОГО документа, який би охоплював всі питання освіти для дітей з тимчасово окупованого Криму – дистанційну освіту, екстернат, отримання документів, вступ і навчання в українських вишах та інше.
Освіта.ua
28.03.2017