Соціологія: трудова адаптація працівників. Реферат
Зміст та структура трудової адаптації. Система профорієнтації просування на підприємництві
Трудова адаптація – це соціальний процес освоєння особистістю нової трудової ситуації, в якому і особистість і трудове середовище здійснюють активний вплив один на одного і є адаптивно-адаптованими системами.
Адаптованість людини у конкретному трудовому середовищі проявляється у її поведінці, у показниках трудової діяльності:
- ефективності праці;
- засвоєнні соціальної інформації та її практичній реалізації;
- рості усіх видів активності;
- задоволеності різними сторонами трудової діяльності.
Трудова адаптація може бути первинною при первинному входженні працівника у виробниче середовище та вторинною – при зміні робочого місця без зміни і із зміною професії чи суттєвої зміни середовища.
Професійна адаптація виявляється у певному рівні володіння професійними навичками та вміннями, у формування деяких професійно – необхідних якостей особистості у розвитку стійкого, позитивного відношення працівника до своєї професії.
Соціально-психологічна адаптація заключається в освоєнні людиною соціально – психологічних особливостей трудової організації входження у складну в ній систему взаємовідношення, позитивній взаємодії з членами організації.
Суспільно-організаційна адаптація – освоєння новими членами трудового колективу організаційної структури організації, системи управління та обслуговування виробничого процесу, режиму праці та відпочинку.
Культурно-побутова адаптація – це участь нових членів трудового колективу у традиціях для даного підприємства міроприємствах поза робочим часом.
Психофізіологічна адаптація – це процес освоєння людиною сукупності умов праці.
В процесі адаптації працівник проходить такі стадії:
- Стадія ознайомлення, на якій працівник отримує інформацію про нову ситуацію в цілому, про критерії оцінки різних дій, про норми поведінки.
- Стадія пристосування – працівник переорієнтовується, визначаючи головні елементи нової системи цінностей, але поки продовжує зберігати більшість своїх принципів.
- Стадія асиміляції – здійснюється повне пристосування працівника до середовища, ідентифікація з новою групою.
Ідентифікація – особисті цілі працівника ототожнюються з цілями трудової організації підприємства.
Трудова адаптація проходить швидше та успішніше, якщо правильно вибрана професія
Професійний вибір – це процес виявлення з допомогою науково –обґрунтованих методів, ступеня і можливості формування медичної, соціальної та психофізіологічної придатності людини для виконання тієї чи іншої роботи.
Стосовно виробничого колективу проблема профвідбору складається з визначення професійної – придатності, як сукупності особливостей людини, її здібностей і нахилів обумовлюючи ефективність певного виду діяльності, та задовільність вибраною професією.
Профвідбір здійснюється у 2 етапи. На основі матеріалів спостереження, тестування, опитування складається професіограма – це всебічний опис професії, як і що повинно використовуватись тим чи іншим працівником за допомогою яких знарядь і в яких виробничих умовах.
Вивчаються навики, соціально-психологічні та фізіологічні навики людини. На їх основі складають карту особливості, яка характеризує людину у соціальному аспекті, психологічному, фізіологічному.
Для складання карти особливості використовують методи:
- систему тестів.
- особисту бесіду.
При співставленні необхідних (професіограм) та наявних (карт особистості) якостей визначається профпридатність.
Кар’єра – це індивідуальна позиція і поведінка, пов’язані із трудовим досвідом і діяльністю на протязі робочого тижня людини. Розрізняють професійну і внутрішньо-організаційну кар’єру.
Професійна кар’єра характеризується тим, що конкретний працівник в процесі своєї професійної діяльності проходить різні стадії розвитку:
- навчання.
- вступ на роботу.
- професійний ріст.
- підтримка індивідуальних професійних здібностей.
- вихід на пенсію.
Внутрішньо-організаційна реалізується в 3 основних напрямках:
Вертикальному – кар’єра, найбільш помітний ріст, підйом на вищий ступінь ієрархії.
Горизонтальному – переміщення у іншу функціональну галузь або виконання певної службової ролі на рівні, що немає жорсткого формального закріплення в організаційній структурі (наприклад, виконання ролі керівника тимчасової групи).
Центробіжному – найменш очевидна кар’єра. Запрошення працівника на недоступні раніше для нього зустрічі, наради, важливі доручення.
Головним завданням планування і реалізації кар’єри є забезпечення взаємодії професійної та внутрішньо організаційної кар’єри.
На різних етапах своєї кар’єри працівник задовольняє різні потреби:
- Попередній етап – це період навчання, триває до 25 років. Може змінити декілька видів діяльності в пошуках роботи, що задовольняє потреби людини.
- Стан встановлення – 25 – 30 років Працівник освоює обрану професію.
- Етап просування – 30 – 40 років. Період росту кваліфікації, просування на роботі. Накопичення досвіду, навичок. Зусилля працівника зосереджені на збільшення зарплати, здоров’ї.
- Етап збереження – стабілізація досягнутих результатів (40 – 50р (55р)). Пік вдосконалення кваліфікації. Зацікавленість у створенні власної "школи".
- Етап завершення – (50) (55) – 60 р. (65) – підготовка до пенсії, активні пошуки заміни, криза кар’єри.
- Пенсійний етап – кар’єра завершена. Самовираження в інших видах діяльності. Хобі.
29.04.2012