Зміст, структура та функції трудової поведінки. Реферат
Поняття трудової поведінки. Види трудової поведінки. Особливості організаційної, економічної і інноваційної поведінки
Трудова діяльність – це жорстко фіксований у часі і просторі ряд операцій і функцій здійснюваних людьми, об’єднаннями у виробничі організації.
Трудова діяльність забезпечує вирішення таких завдань:
- створення матеріальних благ як засобів життєзабезпечення;
- надання послуг різного цільового призначення;
- розробка наукових ідей, цінностей і їх прикладних аналогів;
- накопичення, консервація, передача інформації
Трудова поведінка – це індивідуальні та групові дії, що вказує спрямованість та інтенсивність реалізації людського фактору у виробничій організації.
Це регульований комплекс дій, вчинків працівника, пов’язаних із спів-паданням професійних можливостей та інтересів з діяльністю виробничої організації, виробничим процесом.
Структуру трудової поведінки можна представити так:
- циклічно-повторювані дії, однотипні за результатом, що відтворюють стандартні статусно-рольові ситуації чи стани;
- поведінські схеми і стереотипи. зразки поведінки, що часто зустрічаються;
- дії, в основі яких лежать раціоналізовані смислові схеми, переведені в плані етнічних переконань;
- акції, що здійснюються під диктатом тих чи інших обставин;
- спонтанні дії і вчинки, спрямовані емоційним станом;
- повторення стереотипів групової поведінки.
Отже трудова поведінка:
- відображає функціональний алгоритм виробничого процесу, являє собою поведінські аналоги трудової діяльності.
- є формою пристосування працівника до вимог і умов технологічного процесу і соціального оточення.
- виступає динамічним проявом соціальних стандартів, стереотипів і професійних установок, які інтерналізовані індивідом в процесі соціалізації та конкретного життєвого досвіду.
- відображає характерологічні риси особи, працівника.
- є певний спосіб і засіб впливу людини на оточуюче його виробниче і соціальне середовище.
Можна передбачити різні види трудової поведінки
Підстави кваліфікації | Види трудової поведінки |
1. Суб’єкти поведінки | Індивідуальна, колективна |
2. Наявність (відсутність) взаємодії | Передбачає (не передбачає) взаємодію |
3. Виробнича функція | Виконавська, керуюча |
4. Ступінь детермінованості | Жорстко-детермінована, ініціативна |
5. Ступінь відповідності прийнятим нормам | Нормативна, відхилена від нормативів |
6. Ступінь формалізації | Встановлена в офіційних документах, невстановлена |
7. Характер мотивації | Ціннісна, ситуативна |
8. Виробничі результати і наслідки | Позитивна, негативна |
9. Сфера здійснення поведінки | Власне трудовий процес, побудова відносин на виробництві, створення трудової атмосфери. |
10. Ступінь традиційності поведінки | Види поведінки, що склалися, що зароджуються в тому числі у вигляді реакції на різні соцекономічні акції |
11. Результати і наслідки з точки зору людських долей | Відповідаючі (невідповідаючі) бажаним зразкам трудового життя. |
12. Ступінь реалізації трудового потенціалу | Що не вимагають зміни досягнутого ступеня реалізації трудового потенціалу, що викликають необхідність значної мобілізації різних компонентів трудового потенціалу |
13. Характер відтворення трудового потенціалу | Що передбачає просте (розширене) відтворення трудового потенціалу. |
Економічна поведінка характеризується поняттям "ефективність"
Під економічною ефективністю праці на робочому місці за звичай розуміють продуктивність праці, затрати робочого часу, матеріальні витрати трудової діяльності. Соціальний ефект, що отриманий в результаті трудової діяльності, витрат в характері відтворення працівника, збереження і розвитку його робочої сили.
Можна сформувати такі види економічної поведінки:
- "максимум доходу цінного максимуму праці".
- "гарантований доход ціною мінімуму праці".
- мінімум доходу при мінімальній праці, максимум доходу при мінімальній праці, гарантований дохід ціною мінімуму праці.
Організаційна і адміністративна поведінка. Суть її у формуванні позитивної мотивації членів трудової організації. Для цих цілей активно використовують різного роду стимули:
- моральні,
- матеріальні,
- соціальні.
Інноваційна поведінка. Індивіди і групи певним чином сприймають інноваційний процес і інноваційну ситуацію, категоріями що відображають основні види інноваційної поведінки є:
- інноваційні настрої.
- культура, анти-культура інновацій.
- інноваційна конфліктність.
- соціальна інертність.
- оптимізм і песимізм інновацій.
- інноваційні очікування.
- фактори групової дії в інноваціях.
Соціальне дослідження – це складний комплекс програмно-упорядкованих науково-теоретичних, методичних та організаційно-технічних засобів. спрямованих на досягнення дослідницьких цілей і завдань.
Етапи соціальних досліджень:
- Підготовчий етап – охоплює коло теоретичних і емпіричних питань;
- Етап реалізації – збирання та опрацювання соціологічної інформації;
- Етап аналізу – змістовне опрацювання зібраної інформації;
- Етап впровадження – підготовка одержимих даних для практики.
Функції соціального дослідження:
- методологічний зв’язок з різними науковими дисциплінами.
- приріс нових знань.
- поглиблення уявлень про сутність соціальних явищ.
- практичні заходи щодо вдосконалення соціальної дійсності.
Ядов виділяє 2 аспекти "соціального факту" як онтологічно-соціальний (будь-який стан дійсності або поділ, що відбулося); логіко-гносеологічний факт (значення, набуті шляхом опису окремих фрагментів реальної дійсності у визначеному часовому інтервалі).
Соціальний факт – це явище дійсності, яке має сутнісний.
Соціальне явище – розмаїття форм, у яких всесвіт та реальне буття постають перед суб’єктом.
Механізм переходу від сприйняття окремого явища до пізнання його сутності такий:
- Абстрактне явище.
- Сенсорний (чуттєвий) акт.
- Досвід.
- Пам’ять.
- Подібність впливу конкретного явища.
- Уявлення сутності явища.
- Упереджуюче сприйняття явища.
Від завдань:
- Фундаментальні – спрямовані на визначення та аналіз соціальних тенденцій, закономірностей розвитку і пов’язання з вирішенням складних проблем суспільства і його масштабних складових частин (інструменти, галузі).
- Прикладні – для вивчення шляхів, форм і засобів вдосконалення діяльності конкретних соціальних об’єктів.
- Контекстні – проводять з міждисциплінарної проблематики, які поєднують у собі фундаментальні та прикладні дослідження.
Залежно від затрат часу:
- Експрес-дослідження – потребують мінімальних затрат часу 1 – 2 тижні або 1 – 2 місяці.
- Короткострокові – від 2 до 6 місяців.
- Середньострокові – від 6 місяців до 3 років.
- Довгострокові – від 3 років і більше.
Від статусу замовника
- Держбюджетні.
- Госпрозрахункові.
Щодо об’єкта дослідження:
- Монографічні – об’єкт визначається як представник класу подібних об’єктів (робітники, студенти).
- Порівняльні – мають декілька різновидів.
- Панельні – порівнюються одні і ті ж особи, що належать до вибіркової сукупності.
- Трендові – повторні дослідження на тому самому об’єкті без дотримання вимог збереження попередньої вибірки.
- Генетичні – дослідження процесів встановлення та зміни соціального об’єкта.
За типом логічних завдань:
- Пошукові – спрямовані на пошук, більш глибоке вивчення проблеми і шляхів її вирішення.
- Пілотні дослідження – мають на меті апробацію окремих підходів, методів, інструментів та процедур.
- Описові – спрямовані на відображення окремих елементів та структурних ознак об’єкта, його функцій.
- Експериментальні – дають нові знання дослідженим способом.
- Проектно-конструкторські – вироблення програм, систем як засобів удосконалення діяльності об’єкта за рахунок досвіду науковців, практиків, а не за рахунок здобуття нових знань.
29.04.2012