И. Ликарчук: когда результаты ЗНО не будут изменой

Качество образования - не в бумагах и процессах, которые изучает и анализирует ДСЯО с экспертами

И. Ликарчук: когда результаты ЗНО не будут изменой

Автор: Игорь Ликарчук, экс-руководитель Украинского центра оценивания качества образования.

Давненько так бурхливо не обговорювали в мережі результати ЗНО, як цьогорічні з математики. Дехто із посадовців навіть спробував особисто виконати цей тест. Дарма, що пам’ятають теорему Піфагора лише в контексті приказки про штани, але туди ж…

Подібними дурничками заради популізму та марнославства ніколи не займався і зараз не буду. Але кілька власних думок про цю ситуацію висловлю. У контексті того, чи є зрада в таких результатах тесту з математики, чи її немає.

1. Кілька дуже досвідчених учителів математики мені авторитетно заявили, що цьогорічний тест дещо відрізнявся від минулорічних. У ньому було набагато більше завдань на використання знань, а не на їхнє елементарне відтворення. Ось тут і перша зрада.

Бо у переважній більшості шкіл використовувати знання не навчають. Головним у освітній практиці в старших класах останнім часом стала підготовка до ЗНО, сутність якої полягає в натаскуванні на виконання завдань, спрямованих на відтворення знань. Насамперед тих, що були в попередні роки на ЗНО. Тож результат був прогнозований. Не потрібно освітній процес у школах перетворювати на підготовку до ЗНО, а результати ЗНО класти в основу оцінки роботи шкіл і вчителів. Бо тоді ЗНО із блага перетворилося на ЗЛО.

2. Задля гарного піару в контексті року математики придумали обов’язковість тесту з математики. Але не придумали того, як бути з тими для кого та обов’язковість «до лампочки». Склав чи не склав – атестат отримає, власні гроші за складання ЗНО не платить… То чому б не прийти просто так: для «приколу». І прийшли, щоб намалювати матюки в бланках відповідей… Ото і друга зрада. Щоправда, занадто дорого вона обійшлася для держбюджету.

3. Я абсолютно не сумніваюся в тому, що математику повинен знати кожен випускник школи. Бо то потрібно, насамперед, для власного розуму… Але чи повинні ту математику знати всі в однаковому обсязі? Зрозуміло, що ні: один рівень знання для фізиків, інший – для ліриків та обивателів… Але ж тест ЗНО був один для всіх: без усілякого розмежування на рівні. У результаті – третя зрада. У якій винуваті ті, хто замовляв і проводив ЗНО.

4. Четверта зрада лежить у системі вищої освіти. Чи багатьом університети потрібні абітурієнти, які знають математику дуже добре і добре? Сумніваюся в тому. Ось факти.

По-перше, під час засідання комісії з визначення порогу «склав / не склав» там правлять бал представники університетів. Це логічно – вони споживачі. Як людина, котра запроваджувала в системі ЗНО цей пороговий бал, стверджую, що боротися з університетським представництвом дуже складно. Мені навіть довелося у 2014 році посваритися через це з двома дуже впливовими ректорами університетів. Їхні представники, як безсмертні, кидалися на амбразуру, коли заходила мова про підвищення прохідного балу хоча б на одиницю. І воно зрозуміло: кожна одиниця – кілька сотень потенційних абітурієнтів, яких і так обмаль.

По-друге. Подивіться на вимоги університетів щодо переліку сертифікатів ЗНО, які вони будуть вимагати від абітурієнтів. Сертифікати з математики, фізики, хімії у тому переліку не котируються… Тож до тих пір, поки наші університети будуть приймати будь-кого, а не тих, хто реально хоче і готовий там навчатися, цьогорічна ситуація з тестуванням із математики буле повторюватися. Немає запиту – немає пропозиції…

5. П’ята зрада – повна невизначеність у тому, що таке ЗНО. Воно створювалося для відбору абітурієнтів до університетів. Зараз його перетворили у якесь мірило якості освіти, чим воно апріорі не може бути, бо створювалося не для того. А змінити його сутність та зміст , щоб включити в систему оцінювання якості освіти, за 15 років не спромоглися. Тож і маємо те, що маємо. Далі – буде гірше, бо невизначеність ніколи не була гарантом успіху та розвитку.

І останнє. Воно стосується не лише тесту з математики. У загальній середній освіті вже ліквідована система оцінювання навчальних досягнень, здобутих учнями на кожному етапі навчання. Маєш знання і навички на певному етапі чи їх не маєш – без всяких сумнівів переходиш до іншого етапу навчання. І так усі 11 чи 12 років.

Тож, панове законодавці і освітні чиновники, повертайте у школи щорічні перевідні іспити та право школам не переводити учнів, котрі не засвоїли попередній, на наступний етап навчання. Я не про ялову ДПА, а про справжні іспити, коли кожен учень сам-на-сам із екзаменаційною комісією…

Якість освіти – не у процесах та паперах, які потужно вивчає та аналізує ДСЯО укупі з силою-силенною громадських експертів, а у конкретних результатах роботи кожних школи, учителя та учня. Чи не час повернутися до їхнього вивчення, аналізу та прогнозування? Тоді й результати ЗНО не будуть зрадою.

Оригинал

Освіта.ua
25.06.2021

Популярные блоги
С. Колебошин: 3000 спартанцев (задача о молодых учителях) 3000 молодых учителей на 15000 школ, в среднем - 1 новый учитель на 5 школ
И. Совсун: как надолго еще хватит запала учителей? Между победителями мировых олимпиад и средним базовым уровнем украинских школ гигантская пропасть
Т. Сердечная: зарплаты у учителей должны быть разные Есть шанс, что когда-то государство сможет оплачивать работу людей, которые работают с его будущим
И. Ликарчук: шароварщина и отчеты вместо воспитания Воспитательной работы как системы формирования человека уже давно нет, а есть гам, шум, трескотня
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Александр Васильевич
Господин Лекарчук! С удивлением и некоторой радостью отмечаю изменение Ваших взглядов на нынешнее положение школьного образования, и на ВНО, в частности. Спустя годы, Вы наконец склоняетесь к мнению, что экзамены в стенах школ гораздо лучше СТИМУЛИ́РУЮТ учащихся к изучению предметов, чем ВНО, тем более ДПА в форме ВНО. Кроме того, для государственной казны, они (школьные экзамены) обходятся гораздо дешевле. Правда, и украсть из казны будет не просто. Не этим ли объясняется такое бешеное желание чиновников от просвещения всех и вся прогонять через тестирование? ВНО - не борьба со взяточничеством при поступлении, а способ перераспределения денежных потоков. Теперь о другом. Нужно, на мой взгляд, всем детям дать самые элементарные представления и знания, не перегружая, однако, их углублённым изучением всех предметов. В то же время они не должны путать Арктику с Антарктикой; Австралию с Австрией. Нужно дифференцированно подходить к изучению математики в школе. Большинству людей знания по математике до...
Ельга
Перечитала вже купу всього про ЗНО з математики. З чимось згодна, на щось п- іншому дивлюся. Але те, про що дізналася сьогодні, собі пояснити не можу. У Хмельницькому вистрілив собі в око 17 річний юнак, бо завалив оте саме з математики. Ока вже позбувся, прооперували нейрохірурги, діставши кулю з голови. Дочка проходить інтернатура там, то розказала. Ніби життю загрози немає. Хто винен? Я думаю, що все- таки, батьки. Не могли не знати своєї дитини. Як далі з цим жити? Дочка казала, що батько якийсь начальник. Можливо, давили на хлопця.