С. Мудрук: «ликвидация ЗНО в два шага» (impact analysis)

Кто-то верит, что отмена ДПА в форме ЗНО в этом году не имеет реальных шансов закрепиться и в дальнейшем?

С. Мудрук: «ликвидация ЗНО в два шага» (impact analysis)

Автор: Сергей Мудрук, президент МОО «Універсальна екзаменаційна мережа».

Прецедент відміни ДПА у формі ЗНО у 2020 році стане фатальним, якщо матиме шанси на продовження. Профільний комітет Верховної ради, здається, не розуміє чи не враховує відмінності тесту навчальних досягнень (ЗНО в якості ДПА) від тесту здатностей (навчального потенціалу, що необхідно тестувати при вступі).

Наразі в Україні вже більше десятиліття вступ ведеться за оцінками не зовсім того, що потрібно для вступу. Такий компроміс завжди освячувався поєднанням вступу і ДПА. Але сьогодні у фокусі уваги нарешті відмінності ДПА і тестування з метою вступу, відмінності їх цілей і інструментарію.

Наслідком непідготованого прибирання ДПА з ЗНО і в подальшому стане швидка ліквідація ЗНО.

Крок 1

Ліквідація компоненту «досягнення» з функції ЗНО має відбутись автоматично, якщо ЗНО виконуватиме лише функції вступу. У УЦОЯО іншого виходу не буде. Інакше очікуватиметься гучна публічна кампанія законного переслідування за нецільове використання коштів. При відміні ДПА ЗНО має стати схожим на психометричний тест в Ізраїлі, чи на ТЗНК (тест загальних навчальних компетенцій, що багато років тому вже пілотувався в Україні як один з предметів ЗНО, але за часів Табачника /Сулими його ліквідували).

Така зміна суті ЗНО позитивно вплинула би на відбір до вищої освіти, але до цього справа, на жаль, не дійде.

Крок 2

Абстрагуючись від спроможності УЦОЯО до швидкої і якісної заміни суті ЗНО (фахова спільнота допоможе УЦОЯО), констатуємо, що зміни в ЗНО викличуть суспільний шок і необхідність перебудови мільярдного бізнесу приватних уроків, репетиторів і видання посібників, бо до тестування здатностей готуватись потрібно ЗОВСІМ інакше, ніж до тестування досягнень. Відчуття віктимності буде у сотень тисяч сімей і мільйонів громадян. Не потрібно бути політологом, щоб зрозуміти, що така ситуація не встоїть і року.

Тож або ЗНО буде ліквідовано, або ж прямо чи непрямо владою буде визнано помилку і почнеться спазматична нашвидкуруч побудова більш оптимальної системи освітніх вимірювань, у якій буде місце:

  • і окремому стандартизованому тестуванню досягнень, як вкрай необхідному діагностичному елементу системи середньої освіти;
  • і окремому стандартизованому тестуванню здібностей до навчання у вищій школі. Де потрібно, до результатів таких тестувань для вступу на окремі спеціальності будуть додатково використовувати предметні тести досягнень з попереднього пункту.

Чи добрий результат надасть авральна перебудова? Малоймовірно.

Що було би оптимальним? Оперативно впровадити тестування типу ТЗНК без відміни використання для вступу інших предметів ЗНО і впродовж року нормативно і функціонально розвести різні за метою та інструментарієм тестування.

Але ж швидке «збирання лайків» заважає зосереджуватись на середньострокових проектах покращень і середньостроковому аналізі впливів. «Немає нічого більш постійного, ніж тимчасове».

Хтось вірить, що відміна ДПА у формі ЗНО лише цього року не має реальних шансів закріпитись в тій чи іншій формі і в подальшому? Сучасне суспільство еволюціонує так, що сила прецеденту з кожним роком збільшується.

Тож очікуємо середньострокові наслідки: погіршення, регрес, при декларованому миттєвому «пандемічному» прогресі і запевненнях про «ніякої зради немає, ЗНО залишається».

Оригинал

Освіта.ua
18.06.2020

Популярные блоги
Д. Бабурин: образование за ширмой рейтинговой шкалы За ширмой рейтинговой шкалы 100-200, которую нам каждый год представляет УЦОКО, скрывается реальное состояние образования в Украине
В. Громовой: как спасти образование от развала Как вызвать бешеную ненависть, но спасти школьное образование от окончательного развала
А. Мирошниченко: зачем заниматься самообманом? Выбор прост - между обучением в обычном режиме и имитацией обучения под соусом онлайн-обучения
И. Ликарчук: насколько ЗНО точный инструмент? Насколько ЗНО эффективно для измерения уровня учебных достижений абитуриентов
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Истина
Почему одним можно поступать в ВУЗы без ЗНО, а другим нельзя? http://ru.osvita.ua/vnz/74698/ Ну, и где же Ваша хвалённая справедливость?
Александр Васильевич
С момента введения ЗНО начал стремительно падать уровень образованности молодежи. В ВУЗы массово стали поступать абитуриенты "натасканные" репетиторами на ответы тестов ЗНО, но не способные воспринимать дисциплины высшей школы. Педагогов ВУЗов отстранили от возможности отбирать действительно подготовленную молодежь, а не работать только с "зубрилами", которые снижают общий уровень знаний даже подготовленных студентов. Результат "успешной" системы ЗНО для поступления на лицо: международные рейтинги Украинских ВУЗов резко снизились. Нужно признать, что система оценки знаний абитуриентов при поступлении не выдержала испытание временем и отказаться от него. Изначально ЗНО вводилось для того чтобы "кураторы" имели возможность отслеживать средний уровень знаний абитуриентов. После того, как ЗНО стало мерилом для поступления в ВУЗ и, обеспеченные родители стали нанимать своим чадам репетиторов, функция контроля утратилась. Но ЗНО не отменили потому что "кураторы" ув...
Валентина
Для Александр Васильевич: А чому вузи не ставлять планку вступу, скажімо, 150 балів ЗНО, а з профільних предметів і вище? Чому приймають на контракт майбутніх студентів зі 101 балом за зовнішнє оцінювання (із двохсот!!!). Це колишні учні, які в школі нічого не робили. Ви хочете сказати, що, ставши студентами, вони відразу почнуть активно вчитися, проявляючи дива інтелекту й мотивованості? Маю великі сумніви щодо цього. Хто вчиться в школі, той, як правило,вчиться і в вузі нормально, часто здобуваючи згодом ще одну освіту (сьогодні, до речі, це досить поширена практика не лише в нашій країні, бо життя вносить корективи). Щодо «педагогов ВУЗов отстранили от возможности отбирать действительно подготовленную молодежь», то справді «отстранили» від можливостей батьківського гаманця при вступі до вишів. От вузи і казяться.
Павел
Таков закон. Не ВУЗам решать такие вопросы. Это все "прихватезировали" чиновники МОН. Относительно студентов с низким уровнем подготовленности: они, увы, не становятся успешными студентами, но тянут весь курс назад, к своему уровню. Относительно взяточничества при поступлении. Вы, Валентина, видимо заблуждаетесь, если уверены, что чиновники МОН заботятся о будущем абитуриентов, введя ЗНО. Кроме своего кармана, они, чинуши, ни о чем не заботятся. Составители тестов имеют возможность "передать" их своим знакомым, а те - своим, и так далее. Конечно же все за "СПАСИБО".
Комментировать

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Освіта.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!