Н. Пипа: лицеи разного профиля «под одной крышей»

В Украине возможно совместить в рамках одного учебного заведения и академический, и профессиональный лицеи

Н. Пипа: лицеи разного профиля «под одной крышей»

Автор: Наталья Пипа, народный депутат Украины.

Чи можливо поєднати «під одним дахом» профільні ліцеї різного спрямування?

Профільна освіта в старших класах - це та частина реформи Нової української школи (далі - НУШ), яка викликає найбільше дискусій. Декілька місяців ми вели обговорення цього питання на рівні Міністерства освіти та науки і Комітету ВРУ з питань освіти, науки та інновацій. До дискусій долучилося широке коло експертів, представників освітніх громадських організацій, директорів закладів освіти, педпрацівників та батьків.

Реформа НУШ передбачає, що 10-12 класи будуть ліцеями. Зокрема, можливі два варіанти ліцеїв: академічний і професійний. Академічні ліцеї - це навчальні заклади, де учні будуть ділитися за профілями та поглиблено вивчати ті предмети, які будуть необхідними для них при подальшому навчанні в університетах. Натомість професійні ліцеї даватимуть базу для інших професій, які не потребують здобуття вищої освіти.

Проте одне важливе питання залишилось невирішеним: ліцеї різного спрямування мають бути відокремлені чи перебувати в межах одного закладу освіти?

На мою думку, як академічний, так і професійний ліцеї мають бути об’єднані в одному приміщенні. Коли в межах одного ліцею будуть люди, які готуватимуться як до вступу до ЗВО, так і до вступу до технікумів – це буде сприяти співпраці суспільства. Тобто такий сценарій має ще й ідеологічну мету – навчити українське суспільство краще розуміти один одного незалежно від рівня освіти. Натомість розділення академічних та професійних ліцеїв призведе до сегрегації та непорозумінь, або ж, простіше кажучи, поділить учнів на «розумних» і «менш розумних». Така реформа тоді матиме косметичний характер і не вирішить тих завдань, які перед нами стоять.

Однак це не означає, що діти вивчатимуть одні й ті ж предмети на одному рівні. У межах одного закладу освіти діти зможуть, по-перше, обирати предмети, а, по-друге, вивчати, наприклад, базовий рівень математики або поглиблений. За таким самим принципом й інші предмети.

Для чого ділити предмети за рівнями навчання?

Ми усі розуміємо, що не кожному учневі дається і подобається математика. Проте в школі переважно викладають математику на середньому рівні. Тобто тим, хто дуже добре знає математику, вивчення цього предмету буде даватися надто легко, а тим, хто гірше – надто складно. У такому випадку нам і стане в пригоді поділ предметів за рівнями вивчення. Таке навчання буде ефективнішим як для сильних учнів, так і для слабших, бо рівень вивчення предмету буде відповідати їхнім здібностям, і уроки не будуть просто марною тратою часу.

Коли ми дискутували над питанням поєднання «під одним дахом» двох видів ліцеїв, деякі експерти вважали, що ми намагаємось поєднати непоєднуване. Можливо, це так. Але є гарні приклади, коли такі поєднання добре працюють.

Наприклад, профільний ліцей в сусідній Польщі, у місті Любліні. Там в межах одного навчального закладу поєднуються академічний та професійний ліцеї. Наприклад, в академічному ліцеї школярі вивчають три обов’язкові предмети - польську мову, математику та іноземну мову. Крім цього, обирають ще три предмети для вивчення за власним бажанням. Таким чином, формується набір предметів, які учні вивчають поглиблено, а поряд з ними вивчають інші предмети, але вже на базовому рівні.

Щодо професійного ліцею, то в профільній школі Любліна навчають за трьома напрямками - готельна справа, туризм та гастрономія. Цікаво, що учні, які вчаться за напрямом гастрономія, готують їжу для усіх учнів ліцею, таким чином здобуваючи цінну практику. Цей навчальний заклад показує, що два зовсім різні типи ліцеїв можуть не лише перебувати в межах одного закладу, але й чудово доповнювати один одного.

Я переконана, що і в Україні цілком можливо поєднати в межах одного навчального закладу і академічний, і професійний ліцеї. Такий крок принесе нам лише користь для подальшого успішного та єдиного майбутнього України.

Освіта.ua
28.05.2020

Популярные блоги
В. Громовой: рубеж необратимости уже пройден Отрицательный отбор в образовании продолжается, ведь уходят лучшие, а «скамейка запасных» почти пуста
Е. Стадный: идея увеличения веса аттестата ошибочна Чем больше будут учитывать аттестат, тем меньше будет шансов у детей с хорошими знаниями из строгих школ
Д. Бабурин: образование за ширмой рейтинговой шкалы За ширмой рейтинговой шкалы 100-200, которую нам каждый год представляет УЦОКО, скрывается реальное состояние образования в Украине
В. Громовой: как спасти образование от развала Как вызвать бешеную ненависть, но спасти школьное образование от окончательного развала
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Павел
Словом иезуитский принцип: разделяй и властвуй - в жизнь!!! Прекрасно, что об этом заговорили уже теперь.

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Освіта.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!