И. Ящук: деградация или новый виток в образовании?

Пандемия привела к переходу к виртуальному образованию методом шоковой терапии

И. Ящук: деградация или новый виток в образовании?

Автор : Инна Ящук, декан факультета начального образования и филологии ХГПА.

Те, про що всі говорили як про майбутню перспективу в царині освіти, вже настало. За останні місяці мільйони молодих людей по всьому світу вчилися, проходили підсумкову атестацію, складали випускні іспити і навіть отримували дипломи онлайн. Пандемія планетарного масштабу, як би то не прозвучало, сприяла глобальному експерименту з переходу до віртуальної освіти методом шокової терапії, і вже зараз людство стає свідком результатів такої освіти. Які ключові висновки можна зробити вже сьогодні, які прогнози для майбутнього глобальної освіти, зокрема вищої? А головне: віртуальна освіта — це занепад чи новий розквіт цивілізації? Пропоную власні міркування з цього приводу, засновані на власних спостереженнях та загальнодоступних фактах.

У березні українське суспільство стикнулося з небаченими досі проблемами: епідемія невідомої раніше хвороби, загальнонаціональний карантин, зачинені заклади й навчання учнів та студентів онлайн або ж з екранів телевізорів. Для одних така освіта стала шоком, для інших — нісенітницею, дехто знаходив у новітніх процесах раціональне зерно, але всі без винятку були вимушені взаємодіяти з інноваціями. Громадяни багатьох інших розвинених країн на початку пандемії про освіту-онлайн мали напрацювань більше, однак у таких масштабах цілком віртуальною освіта ще ніколи не була.

Головний висновок, який вже чітко окреслений для всього людства — за допомогою мережі Інтернет та сучасної техніки організувати та проводити масове навчання можливо. Звісно, на перших порах були різні непередбачувані ситуації, ні педагоги, ані учні чи студенти не були готові, й траплялися помилки. Однак освіта не перестала існувати, а значить, ідею віртуальної освіти можливо розвивати й інтегрувати більш рішуче та глобально. Тому сподіватися, що пройде час і все повернеться на круги своя, вже не доводиться: переконана, що надалі освіта буде все більше диференціюватися й переміщуватися у глобальну комп’ютерну мережу.

Як педагогу-практику, спершу така думка у мене викликала відразу. Але як системній людині, яка здатна думати й об’єктивно аналізувати процеси та явища, така ідея з кожним днем починає відкривати все нові можливості.

Отож які однозначно негативні сторони має віртуальна освіта порівняно з традиційною? Більшість одразу скаже, що це низька якість таких освітніх послуг. Ніщо не замінить живий контакт з педагогом, в онлайні неможливо вийти за рамки екрану й торкнутися досліджуваних препаратів, деталей різноманітних машин, природніх матеріалів та взагалі всього, що має фізичне втілення. «Як же тоді хірург зможе робити операції ?» — можна часто почути найбільш розповсюджене й контрастне запитання. Іншим мінусом вважається відсутність мотивації в учнів. Вони просто можуть вдавати увагу, відмикати звук та займатися власними справами, не слухати або ж слухати, але не розуміти, з’ясувати ступінь їхнього залучення в навчальний процес практично неможливо.

Ще один негативний фактор, і це найголовніше, як на мене, криється не в самій освіті, а у ставленні до неї. Більш старші люди просто не сприймають віртуальну освіту як щось серйозне. І навіть найкраща теоретична програма, що буде транслюватися в онлайні, як аналог лекції, не викличе в таких людей довіру лише тому, що це віртуальне. Таким чином проміжним результатом оцінки онлайн-освіти можна вважати її низьку якість, нездатність вирішувати основне завдання – передавати одночасно певні знання великій кількості учнів, й технічну відсутність практичних навичок.

Але це була тільки одна сторона медалі, а на реверсі можна знайти декілька цілком вагомих переваг. Найяскравіша з них — загальна доступність. Для того щоб вчитися у омріяному закладі, тепер не потрібно навіть його відвідувати, достатньо мати комп’ютер та доступ до Інтернету. Не потрібно їздити на навчання, витрачатися на житло й харчування, що завжди становило певні труднощі для батьків студентів. Із цього випливає й інша, вже економічна вигода — навчання онлайн може бути набагато дешевшим. Скільки, приміром, студентів може прийняти на своїй лекції одночасно один викладач у лекційній аудиторії в університеті? У великій фізичній КПІ, наприклад, це може бути 350 чоловік. А скільки можуть «відвідати» лекцію в онлайн? Теоретично — всі бажаючі. Таким чином вивільняються витрати на утримання реальної інфраструктури навчальних закладів. На жаль, те саме стосується і трудових ресурсів: онлайн-освіті не потрібна така велика кількість педагогічного колективу, тому в разі переходу до віртуального навчання на них чекає великий удар.

Ще одним великим плюсом віртуальної освіти, що опирається на дві попередні переваги, є можливість вчитися постійно або змінювати напрями навчання. Насправді людина повинна вчитися усе своє життя. За великим рахунком так воно і є, адже всі спеціалісти постійно проходять різноманітні семінари, конференції, симпозіуми, курси тощо. Тому доступність освіти разом з її відносно меншою вартістю може якісно сприяти розвитку особистісних та професійних навичок.

У другому випадку онлайн-освіта також вирішує одну з найбільш драматичних проблем для молодих людей. Адже за багатьох студентів вирішують батьки, інші можуть помилятися стосовного свого необдуманого чи швидкого рішення освоювати професію, що не приносить задоволення. І дилема кинути заклад вищої освіти чи просто закінчити почате й забути про нього сильно гнітить мільйони студентів по всьому світу. А у випадку з онлайн-освітою такі зміни можуть відбуватися як завгодно часто, аби лише особистість, зрештою, знайшла своє покликання.

Тож ми бачимо, що віртуальна освіта не є настільки однозначною, як її можуть сприймати на перший погляд. Дійсно, людина, яка пройшла всі класи школи та пожила незабутнім студентським насиченим життям, ніколи не визнає серйозності освіти вдома перед екраном комп’ютеру. Однак для підростаючого покоління сучасна техніка та інформаційний простір мають вже зовсім інше значення, ніж, приміром, навіть для людей 6-10 років тому. Для них це вже невід’ємна частина повсякденного життя, тому, якщо тут можна ще й вчитися, чому б і ні?

Звісно, не всі професії можна здобути онлайн. Тому традиційна освіта не може зникнути цілком. Очевидно, теоретична частина підготовки лікарів, інженерів, та інших спеціалістів буде перенесена в онлайн, однак практичні навички все ж доведеться здобувати в реальних умовах. Але, певне, така освіта буде вважатися привілейованою та мати відповідну ринкову вартість, однозначно в рази вищу за ціну віртуальної освіти. І такі правила будуть дійсними для всього світу, а не якихось конкретних держав чи їхніх співтовариств.

Світ вже ніколи не стане таким, яким він був до пандемії. За всіма ознаками онлайн-освіта готується до квантового стрибка, і нам слід бути до цього готовими. У будь-якому випадку незмінним лишиться той факт, що акцент в освіті як ніколи раніше зміститься в бік самого учня. Перед ним буде відкрито тисячі можливостей, і головне, аби у ньому домінувало прагнення використати це найбільш ефективно. У такому разі людина дійсно досягне успіху. А інакше, коли такого бажання немає, то і за звичайних освітніх умов студент, на превеликий жаль, навчатися не буде.

Освіта.ua
27.05.2020

Популярные блоги
В. Громовой: рубеж необратимости уже пройден Отрицательный отбор в образовании продолжается, ведь уходят лучшие, а «скамейка запасных» почти пуста
Е. Стадный: идея увеличения веса аттестата ошибочна Чем больше будут учитывать аттестат, тем меньше будет шансов у детей с хорошими знаниями из строгих школ
Д. Бабурин: образование за ширмой рейтинговой шкалы За ширмой рейтинговой шкалы 100-200, которую нам каждый год представляет УЦОКО, скрывается реальное состояние образования в Украине
В. Громовой: как спасти образование от развала Как вызвать бешеную ненависть, но спасти школьное образование от окончательного развала
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Николай
Онлайн обучение, обучение для плебса. Для избранных будет обычное.
Бесараб
Дебилизация, особенно с нынешней школьной программой.... Которая ведет в никуда...
Антонина Сытник
Віртуальна освіта - точно не для початкової школи і не для дітей з особливими освітніми потребами, може для 9-12 класів деякі предмети ...

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Освіта.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!