А.Мирошниченко: идеология школы устарела

Вместо того чтобы научить ребенка жить в коллективе, в школе его приучают приспосабливаться к нему

А.Мирошниченко: идеология школы устарела

Автор: Александр Мірошниченко, актер, режиссер, драматург.

Карантин поставив перед нами одне велике питання. Розумію всю ступінь обурення, яке зараз спалахне. Тим не менше питання потрібно сформулювати і шукати на нього відповідь. Навіть якщо не дуже хочеться. Бо саме від відповіді на це запитання залежить подальший шлях розвитку школи.

Отже! Просте та елементарне питання. А для чого власне потрібна школа? Вже бачу, як наливаються кров’ю очі деяких педагогів у готовності кинутись на ідіота, який має нахабність задавати такі питання. Тим не менше. Крім пафосу. Крім гучних слів. Є відповідь?

Відповідь у стилі «школа потрібна для отримання знань» - в умовах карантину проявила свою фейковість. Ну не є сьогодні школа єдиним і потужним джерелом інформації. Більш того! Часто не є найкращим джерелом. Відкритість інформаційного простору дозволяє дуже швидко та в потрібній для того чи іншого учня формі знайти інформацію без посередництва шкільних вчителів.

Відповідь у стилі «школа потрібна для контролю знань» теж не є правдивою. Хоча б з огляду на те, що контролювати рівень знань сьогодні можна на програмному рівні, і для цього аж ніяк не потрібні живі вчителі.

Так для чого все ж таки існують такі інституції, як школи? Я далекий від думки вбачати в домашній освіті панацею. Це рецепт далеко не для всіх. Але уроки карантину чітко показали нам, що сама ідеологія школи як інституції застаріла років на двісті. Для себе я спробував сформулювати три мети, заради яких має існувати школа:

1. Пошук мотивації до навчання. Це мабуть найголовніше. У цьому і полягає талановитість педагога. Не викласти інформацію, а зробити інформацію цікавою для кожного учня, враховуючи його індивідуальні особливості та таланти.

2. Практичне втілення знань. З цим у нас взагалі погано. Якщо та ж американська школа дуже любить такі речі, як навчальні проекти – у нас це скоріше виняток, ніж правило. Мова іде про те, щоб показати дитині, як отримані знання реально застосувати в житті. І тоді самі знання стають не метою, а засобом. Що власне і виправдовує саме існування школи як інституції.

3. Колективна комунікація. Ось тут виникає те, що не може дати домашнє навчання. Вміння вибудовувати взаємини в колективі. І саме навчання тут виступає приводом. Але сьогодні ми бачимо рудименти радянського бачення колективу. Тоталітарність чітко проявляється в тих же закликах «поважати вчителя» за ознакою посади, а не особистих талантів. Це проявляється в спробі жорстко регламентувати шкільне життя дітей аж до регламентації походів до туалету. Зрозуміло, що тут іде підміна понять. Замість того, щоб навчити дитину ЖИТИ в колективі – її привчають ПРИСТОСОВУВАТИСЬ до чужого бачення ідеалу цього колективу.

Такі от три основні мети. Лише вони можуть виправдати подальше існування школи як окремої інституції. Без цих трьох складових ми займаємось безглуздою справою, намагаючись видати за ексклюзив знання, які сьогодні не є ексклюзивом.

Я чудово розумію, наскільки болюче для педагогів питання поставив. Бо доведеться не просто змінювати щось локально, а й кардинально по-іншому почати дивитись на саму професію педагога.

Але життя у вигляді карантину чітко показало нам реальну картину. І ця картина разюче відрізняється від того, що велика частина педагогів малювала собі. Так, може, варто почати відповідати на неприємні запитання?

Оригинал

Освіта.ua
25.05.2020

Популярные блоги
В. Громовой: рубеж необратимости уже пройден Отрицательный отбор в образовании продолжается, ведь уходят лучшие, а «скамейка запасных» почти пуста
Е. Стадный: идея увеличения веса аттестата ошибочна Чем больше будут учитывать аттестат, тем меньше будет шансов у детей с хорошими знаниями из строгих школ
Д. Бабурин: образование за ширмой рейтинговой шкалы За ширмой рейтинговой шкалы 100-200, которую нам каждый год представляет УЦОКО, скрывается реальное состояние образования в Украине
В. Громовой: как спасти образование от развала Как вызвать бешеную ненависть, но спасти школьное образование от окончательного развала
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Освіта.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!