Владимир Онацкий: время каникул наступило?

Родители, дети, учителя измучены, но не обучением, а карантином, который нарушил привычную жизнь каждого из нас

Владимир Онацкий: время каникул наступило?

Автор: Владимир Онацкий, заместитель директора по учебно-воспитательной работе.

Усе частіше лунають пропозиції закінчити дочасно навчальний рік. Так, зокрема, пан Ігор Лікарчук виступає з такою ідеєю, та й серед шкільних педагогів вона обговорюється. Серед аргументів: діти, батьки та вчителі виснажені дистанційним навчанням, краще закінчити навчання у квітні, а розпочати навчальний рік у вересні з повторення.

Скажу зразу: я проти того, щоб зараз закінчувати навчальний рік. Так, дійсно, батьки, діти, вчителі виснажені. Але від чого? Від навчання чи від карантину? На мій погляд, від карантину. Адже порушено звичне життя кожного з нас. Нас усіх закрили в квартирах, позбавивши живого спілкування з друзями, колегами та навіть з близькими, що живуть віддалено. Ми стали обходити один одного за три метри і не протягуємо руку для привітання. Наше перебування в парку, на спортивному майданчику є правопорушенням. Ми навіть не змогли відвідати церкву на Великдень. А радіо і телебачення 24/7 ретранслює виключно інформацію про вірус, ніби від того, що він, згадуваний 10 разів на хвилину, кудись зникне!

Весна - найчарівніша пора року, вже десь розквітла магнолія, а ми мандруємо від монітора до холодильника і, виходячи на вулицю, відчуваємо себе майже злочинцями. Ще трохи - і параноя накриє нас.

Але ми маємо працювати, працювати над собою, щоб не дати емоціям пригнічення, апатії, роздратування накрити нас. Ми маємо давати роботу мозку та рукам, періодично виходити на свіже повітря, рухатись, адже рух тіла, рух думок – це життя.

Безумовно, діти виснажені, бо немає руху, неможливо піти на плавання чи в тренажерку, вони позбавлені особистого простору, ми всі позбавлені особистого простору, бо товчемося цілодобово разом.

Один комп'ютер на усю родину, при цьому батькові він необхідний саме тоді, коли у дітей онлайн уроки. У дітей, які навчаються у різних класах, уроки одночасно. Ну, що ж, треба домовлятися, визначати пріоритети. Батькові, звісно, заважати не можна, бо він заробляє гроші. Усе інше можна і треба вирішити: знайти урок на Ютубі, попросити маму пояснити, друга записати. Було б бажання, знайдуться і засоби.

Звісно, можна вивчати кілька предметів онлайн. Але 15-20 одночасно, мабуть, просто нереально. Що ж робити? Визначитись, що потребує ретельного пояснення вчителя, а що можуть учні опрацювати самостійно за підручником, посібником, робочим зошитом. І адміністрація школи, класні керівники, предметники, батьки вже, мабуть, це зробили.

Основна задача вчителя полягає не в тому, щоб самому розжовувати знання та в рот їх класти учням, а в тому, щоб навчити учнів працювати самостійно, знаходити потрібне, опрацьовувати, робити висновки. І цьому, безумовно, сприятимуть консультації вчителів. Зовсім не обов'язково проводити лише лекції чи на кожен урок готувати презентацію. В арсеналі вчителя багато різних форм роботи, які сприятимуть засвоєнню учнями програмового матеріалу та при цьому не перевантажуватимуть їх.

Міністерство освіти і науки частково дотрималось вимоги законодавства та звільнило учнів 4 та 9 класів від ДПА. Проте наполегливо рекомендує здійснювати оцінювання навчальних досягнень учнів. Тобто ті контрольні роботи, які для учнів 4 класів називались ДПА, тепер будуть називатися просто контрольними роботами. МОН на багатьох сторінках розписує спеціальні рекомендації щодо проведення цих робіт, при цьому наголошує, що вся відповідальність на шкільній адміністрації та вчителях. Дякую, що нагадали. Нам до цього не звикати. Контрольні для всіх учнів проведемо, як і до цього проводили, у Мудлі, а хто з дітей не зможе виконати її там (за нашими розрахунками це десь до 20 учнів з 700+), то не страшно, бо завжди хтось відсутній на контрольній, і це не заважає йому отримати тематичну, семестрову чи річну оцінку.

Стосовно учнів 11 класів. Карантин – це унікальна можливість підготуватися до ЗНО так, щоб скласти всі предмети на 200 балів. Можна не відволікатися на другорядні предмети, зосередитись на трьох-чотирьох, які потрібні. Можна перечитати ще раз усі твори з української літератури, підручники з історії України чи біології за 8-11 класи, можна, нарешті, відкрити посібники Авраменка, Панчука чи Барни, які батьки вже давно купили і які ще повністю не опрацьовані. Та багато чого можна.

Будучи палким прихильником ЗНО як дієвого механізму проведення прозорої вступної кампанії, я виступаю відкрито, послідовно та наполегливо за скасування ДПА в цьому році для учнів 11 класів, студентів коледжів, технікумів, інших закладів професійної освіти, як того вимагає закон. Ця атестація абсолютно не потрібна. Учні не повинні бути заручниками свавілля чиновників. Більше того, навіть є ті, кому і ЗНО не потрібне, адже ці юнаки та дівчата не збираються у цьому році вступати до ВНЗ, то для чого їх наражати на небезпеку в місцях проведення ЗНО та щоб вони могли бути джерелом інфекції для інших? Пан Олег Шаров, високопосадовець МОН, у своєму дописі зазначив, що, у кращому випадку, ДПА в цьому році розпочнеться після 25 червня, а документи про освіту одинадцятикласники отримають не раніше серпня.

Як показав карантин, предметники освоїли нові технології, оперативно багато чому навчились. А як проявили себе під час карантину педагоги-організатори, шкільні психологи, соціальні педагоги, керівники гуртків? Чи, може, освітній процес – це лише уроки? Питання відкрите, на сайтах шкіл відсутня інформація, публікацій у соцмережах також немає.

Психологи, кажуть, щоб менше втомлюватися, потрібно постійно змінювати види діяльності. Виключити зараз із життя дітей навчальну діяльність, на мій погляд, буде неправильно, адже це зменшить кількість видів діяльності дитини. Не думаю, що батьки зрадіють цій ідеї. Вони і так скаржаться, що змушені замість нас проводити забагато часу зі своїми дітьми. Їм дуже важко. Тож будемо вчитися до кінця травня.

Проте необхідно так організувати освітній процес, щоб учні активно діяли, а не лише слухали лекції вчителів. Під час карантину при розумному розпорядку дня час має знайтись для усього. Це ж стосується і нас, педагогів. Не варто зациклюватися виключно на презентаціях, тестах, роботах учнів до другої години ночі. Є і інші приємності в житті, про які слід пам'ятати.

Тож будьмо здорові, бережімо себе!

Оригинал

Освіта.ua
22.04.2020

Популярные блоги
В. Громовой: рубеж необратимости уже пройден Отрицательный отбор в образовании продолжается, ведь уходят лучшие, а «скамейка запасных» почти пуста
Е. Стадный: идея увеличения веса аттестата ошибочна Чем больше будут учитывать аттестат, тем меньше будет шансов у детей с хорошими знаниями из строгих школ
Д. Бабурин: образование за ширмой рейтинговой шкалы За ширмой рейтинговой шкалы 100-200, которую нам каждый год представляет УЦОКО, скрывается реальное состояние образования в Украине
В. Громовой: как спасти образование от развала Как вызвать бешеную ненависть, но спасти школьное образование от окончательного развала
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Світлана Горобець
Як багато думок, і майже усі вони слушні. Я хочу зупинитися на одній - умінні самостійно навчатися. Розпочну із голового: якби це уміння можливо було б сформувати в дитини хоча б до 5 класу, то ніхто б далі в умовах школи НЕ навчався. Так економніше для будь-якої держави. Усі ми(педагоги) вивчали педагогіку і психологію і розуміємо, що головне завдання школи - саме навчити/прилучити/ заставити/вмотивувати/дати зрозуміти/переконати/ і т.д., що наше життя залежить від здобутих нами знань та умінь (компетентностей). І всі ми прекрасно розуміємо, що дитина у віці 10 років такого розуміння не може мати. Отже, потрібно і далі навчати/ прилучати ... В умовах карантину для нас учителів це легко і важко. Легко, коли дитина, з різних причин,які можна перераховувати довго, любить навчатися і навчається. Важко, коли дитина з тих самих причин вважає навчання "зайвим напрягом". І не тільки дитина. а й батьки. А вчителю ПОТРІБНО, щоб дитина передивилася урок по телебаченню, на ЮТУБІ, і т.д., виконала завдання, отримала зворотний звя"зок. Учителю НЕОБХІДНО вчити. Отже. функції вчителя не залежать від форми навчання. І тому хочется звернутися до суспільства (хотілося б написати : до співтовариства). Становлення особистості як члена суспільства вібдувається саме у шкільному віц. Учитель у великій мірі виконує функції соціологізації. і В умовах карантину будь-який учитель на законній основі може ВЗАГАЛІ НІЧОГО не робити. Але робить. І навіть біліше ніж зазвичай. Поважайте вчителів!

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Освіта.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!