В. Тарабан: о виртуальном учебном процессе

Учителя столкнулась с проблемой личной перегрузки и перегрузки учеников

В. Тарабан: о виртуальном учебном процессе

Автор: Владимир Тарабан, заведующий ММК отдела образования Очаковского городского совета.

Шановні колеги!

Добігає перший тиждень вимушеного припинення занять під час усеукраїнського карантину. За екстремальних умов керівники та педагогічні працівники переймаються не лише власною безпекою щодо враження підступною інфекцією, але і намагаються налагодити у віддаленому доступі повноцінний навчальний процес (якщо слово «повноцінний» доречне в сучасних умовах). Але віртуальний освітній процес ускладнили такі фактори:

  • відсутність (недостатність) апаратних засобів - персональних комп’ютерів, мережевого обладнання, обладнання для відеоконференц-зв’язку тощо;
  • недостатня якість інформаційно-комунікаційного забезпечення із необхідною пропускною здатністю програмного забезпечення загального та спеціального призначення (у тому числі для осіб із особливими потребами);
  • недостатня кількість і якість веб-ресурсів навчальних дисциплін тощо.

Технічні недосконалості, на жаль, наклалися на відсутність (повністю або частково) персонально напрацьованого досвіду вчителями щодо використання дистанційних технологій навчання. Та й звідки було взятися цьому досвіду – з такими викликами освітянська спільнота стикається вперше.

Та незважаючи на складну ситуацію, шляхом спроб та помилок, кожен освітній заклад взявся за надскладну справу: налагодження комунікаційних зв’язків з учнями для подальшого відпрацювання програмового матеріалу. Хтось до цього підійшов з повною відповідальністю, хтось знехтував вимогами часу, пославшись на об’єктивні причини (вказані вище). Та згодом вчителі опинилися вдома біля власних ПК, за допомогою яких розпочали (подекуди самотужки) дистанційне навчання.

Я вдячний вам, колеги, за зворотній зв’язок під час карантину, за ту інформацію, якою ви поділилися зі мною для того, щоб розповісти про ваші здобутки та невдачі першопрохідців у царині дистанційного навчання.

Налагодивши освітній процес в онлайн-режимі, переважна більшість учителів зіткнулась із такою проблемою: особисте перевантаження та перевантаження учнів.

Зазвичай для початку роботи в звичному середовищі (тобто в класі) необхідно дві умови: наявність учителя та учнів. В умовах карантину, тобто логістичного віддалення, вчителю кожного разу в режимі онлайн необхідно встановлювати інтернет-зв'язок з учнями. Навіть за умови вирішення цього суто технічного питання виникають труднощі іншого характеру, а саме: відсутність володіння навичками (подекуди культурою) лінійного спілкування в інтернеті, переобтяженого великою кількістю суб'єктів. Тому виникає ситуація, яка призводить до емоційного (не інформаційного) перевантаження, а іноді і до психічного виснаження вчителя та латентного спротиву навчальному процесові учнів.

Зважаючи на це, хочу порадити педагогам, які організовують навчання на відстані:

  • мати чіткий виважений розклад зв’язків з учнями (заняття, консультації, надання виконаних робіт тощо);
  • завчасно обладнати власне робоче місце необхідними допоміжними дидактичними засобами, потрібними під час навчання;
  • попередньо усунути імовірні сторонні фактори впливу, які можуть відволікати як учителя, так і учнів під час онлайн зв’язку. Це зробити надзвичайно складно за умови, коли члени родини також знаходяться на карантині;
  • не чекайте миттєвих результатів. Пам’ятайте: настановчо-адаптаційний період із застосуванням дистанційних технологій зазвичай триває 3-5 днів, після чого викристалізуються оптимальні форми спільної роботи, встановлюються зрозумілі системні «правила гри», до яких звикнуть і учні, і вчитель;
  • не намагайтеся встигати зробити все те, що ви встигали робити в звичайних умовах (у класі). Краще опрацьовувати менші обсяги матеріалу, ніж намагатися понад усе виконати програму. Надавайте перевагу проектно-пропедевтичним завданням для самостійного опрацювання, які розраховані на довшу перспективу;
  • пам’ятайте про використання заохочувального оцінювання в нестандартних формах, особливо в молодших класах. Не загострюйте увагу дітей (батьків) на невиконаних (недовиконаних) завданнях;
  • не забувайте про розвантажувальні вправи релаксійного характеру, які можуть не стосуватися навчального предмету, але позитивно впливатимуть на відновлення  психоемоційного стану.

Шановні колеги, пам’ятаймо, найголовніше на сьогодні - розпочати заняття після карантину в тому складі, як і до його початку. Бережіть себе та своїх близьких!

Освіта.ua
23.03.2020

Популярные блоги
В. Громовой: рубеж необратимости уже пройден Отрицательный отбор в образовании продолжается, ведь уходят лучшие, а «скамейка запасных» почти пуста
Е. Стадный: идея увеличения веса аттестата ошибочна Чем больше будут учитывать аттестат, тем меньше будет шансов у детей с хорошими знаниями из строгих школ
Д. Бабурин: образование за ширмой рейтинговой шкалы За ширмой рейтинговой шкалы 100-200, которую нам каждый год представляет УЦОКО, скрывается реальное состояние образования в Украине
В. Громовой: как спасти образование от развала Как вызвать бешеную ненависть, но спасти школьное образование от окончательного развала
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Освіта.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!