Р. Костогрыз: как избавиться от некомпетентных учителей?

Некоторые учителя и плохо знают свой предмет и учеников не уважают, и даже украинского языка не знают

Р. Костогрыз: как избавиться от некомпетентных учителей?

Автор: Руслан Костогрыз, студент.

Сьогодні в українських державних школах працює чимало некомпетентних учителів. Про це свідчать невтішні результати ЗНО, незадоволені навчанням учні та їх батьки.

Некомпетентність вчителя може виражатися в досить різноманітних аспектах: один вчитель чудово знає свій предмет, але не може втримати увагу учнів весь урок, у той час як інший – має прогалини в знаннях свого предмету, але завдяки своїм ораторським здібностям не дає учням сумувати протягом уроку. Але низка вчителів і погано знають свій предмет, і учнів не поважають, і навіть української мови не знають. Саме таких учителів, на моє глибоке переконання, треба якнайшвидше позбутися.

У сучасних реаліях звільнити вчителя не так просто: має бути вагома причина. Урешті-решт, у мене є ідея, як законним способом можна позбутися некомпетентних учителів.

Останнє речення попереднього абзацу могло спричинити занепокоєння у деяких вчителів, а тому пропоную трішки відійти від теми.

Як відомо, українські суди дуже перевантажені, іншими словами, на кожного суддю зараз припадає більше справ, ніж повинно. А великий попит лише на хороший товар. Якби люди не довіряли суддям, то й «перевантаженості» не було б. Як висновок, в українських судах працюють виключно компетентні судді.

А знаєте чому так? А тому що, щоб стати суддею, наявність диплому про вищу юридичну освіту є лише однією з вимог, оскільки необхідно пройти кілька етапів добору, а саме: 1) відбірковий іспит, який відбувається у формі анонімного тестування з метою перевірки рівня загальних теоретичних знань кандидата на посаду судді у сфері права, володіння ним державною мовою, особистих морально-психологічних якостей кандидата; 2) спеціальну підготовку кандидата на посаду судді, яка включає теоретичну та практичну підготовку судді в Національній школі суддів України; 3) кваліфікаційний іспит проводиться шляхом складення кандидатом на посаду судді письмового анонімного тестування та виконання анонімно письмового практичного завдання з метою виявлення рівня знань, практичних навичок та умінь у застосуванні закону та веденні судового засідання. Кому цікаво, більш детально про ці етапи добору ви можете почитати в Законі України «Про судоустрій і статус суддів», а також у відповідних положеннях Вищої Кваліфікаційної Комісії Суддів

Цікаво, чому ж, аби стати суддею, треба проходити такий жорсткий відбір? А це тому, що суддя – дуже відповідальна посада для суспільства, саме від нього багато чого залежить, й тому цю посаду не повинен займати абихто.

Тепер давайте повернемось до нашої теми.

Я вважаю, що вчитель – це теж дуже важлива посада, не менш значима, ніж посада судді. Від учителя залежить багато чого, зокрема рівень освіченості, ступінь вихованості майбутнього покоління та низка інших аспектів.

То якщо і вчитель, і суддя – дві рівноцінні надважливі посади для суспільства, чому ж тоді судді проходять такий відбір, а вчителі – ні? Мені дуже прикро, що наявність диплому про вищу педагогічну освіту сьогодні є достатньою умовою для роботи в школі, а, на мою думку, це має бути лише необхідною умовою. Після вищенаведених міркувань, приходжу до висновку, що непогано було б і для вчителів запровадити деякий конкурсний відбір, аналогічний тому відбору, що проходять кандидати на посаду судді.

Так ось. Тепер по суті. Відповідно до моєї ідеї, аби стати вчителем, людина повинна отримати ліцензію на здійснення педагогічної діяльності. Аби отримати цю ліцензію, необхідно пройти конкурсний відбір, який складається з чотирьох етапів. До конкурсного етапу можуть допускатися всі особи, які мають вищу освіту ОКР «Бакалавр» будь-якої спеціальності. Це дасть можливість стати вчителем тим людям, які в юності випадково помилились із вибором професії. Кожен етап має оцінюватись у 100 балів. До наступного етапу допускаються люди, які набрали не менше 75 балів на попередньому етапі, інакше людина вилітає з конкурсного відбору. Тепер детальніше пройдемося по кожному з етапів

  • 1 етап – тест із української мови. Цей етап має складатись із тестів на знання граматики української мови та написання твору, аби перевірити, як потенційний вчитель вміє висловлювати свої думки. Вважаю, що вчитель будь-якого предмету має вільно володіти українською мовою. Зараз існує чимало вчителів, які розмовляють російською мовою, ще й при цьому наголошують, що немає значення, якою мовою вести урок. Тож, хто не набирає 75 балів з української мови – залишає конкурсний відбір.
  • 2 етап – тест на визначення моральних якостей кандидата, іншими словами, тест психолога. Цей етап має складатись із психологічних тестів та співбесіди з психологом. Зараз працює дуже багато вчителів похилого віку. Безумовно, вони чудово знають свій предмет, але враховуючи те, що вони виховувались в інший час, як наслідок, мають погляди на життя, які відрізняються від життєвого бачення покоління Z. Це може суттєво зашкодити учням. Тест психолога якраз і зможе відсіяти таких кандидатів. Отже, хто не набирає 75 балів на тесті психолога, зможе вдруге пройти відбір лише за рік.
  • 3 етап – тестування із свого предмету. Тест має включати 50% завдань із шкільної програми того предмету, а інша половина – завдання, які виходять за межі шкільної програми. Тобто, якщо це тестування з математики, то половина завдань мають бути з усіх розділів вищої математики, якщо це тест із історії України, то він має перевірити також і знання історичних фактів, які не передбачені шкільною програмою. Це має бути для того, щоб коли допитливий учень поставив деяке питання, що виходить за межі шкільної програми, учитель не розгубився й зміг би відповісти. Хто не набирає 75 балів на тестуванні зі свого предмету –зможе спробувати свої сили наступного року.
  • 4 етап – пробний урок. До цього етапу доходять обрані, тому він має бути найскладнішим. Складність у тому, що тему для уроку вчитель має дізнатись за 30 хвилин до його початку. Адже гарний вчитель повинен вміти провести гарний урок без підготовки. Тут вчитель вже зможе продемонструвати свою методику, свої ораторські здібності та врешті-решт усю свою педагогічну майстерність. Оцінювати урок мають троє осіб. Оцінка за урок рахується як середнє арифметичне серед оцінок трьох оцінювачів. Хто не дотягнув до 75 балів за пробний урок – протягом року має можливість вдосконалити свою педагогічну майстерність та спробувати пройти відбір наступного року. Хто набрав 75 балів за 4 етап – нарешті отримує ліцензію на здійснення педагогічної діяльності. У ліцензії має бути вказана кількість балів: вона може бути від 300 до 400.

Отже, ті, хто хочуть здійснювати педагогічну діяльність з того навчального року, коли така система була б гіпотетично запроваджена, мають отримати ліцензію. Мають отримати ліцензію всі: й ті, хто тільки закінчив ВНЗ, й ті, хто вже викладав. Конкурсний відбір має проходити в липні. Також у липні всі школи мають вказати кількість вакантних місць вчителя кожного предмету. Ті вчителі, які отримали ліцензію, можуть подати документи до 5 шкіл із вказаними пріоритетами від 1 до 5. Далі все відбувається аналогічно правилам вступної кампанії. На цьому зупинятись не буду. Таким чином, якщо кількість вакантних місць буде меншою, ніж кількість ліцензій, то наявність ліцензії ще не гарантуватиме, що людина стане вчителем у тому році. У наступних навчальних роках конкурсний відбір будуть проходити лише ті, хто планує почати викладати, оскільки в інших вчителів уже буде ліцензія. Тобто конкурсний відбір буде масштабним лише в перший рік запровадження такої системи.

Я вважаю, що зарплата вчителя має залежати від кількості балів у ліцензії, нагадаю, ця кількість може бути від 300 до 400. Так, має залежати монотонно, (тобто, чим більше балів, тим більша зарплата), але нелінійно, оскільки зарплата у того, хто має 400 балів, буде всього на 33% більша ніж у того, хто має 300 балів. Потрібно щоб залежність зарплати від кількості балів була квадратичною, тобто зарплата була б пропорційною квадрату кількості балів. Тоді той, хто має 400 балів, буде отримувати на 78% більше, ніж той, хто має 300 балів. Це стимулюватиме під час конкурсного відбору набрати якомога більше балів, а не лише подолати поріг в 75 балів.

Дуже хочу, щоб чиновники прислухались до моєї ідеї та запровадили її, можливо, не з наступного навчального року, а в найближчі роки, оскільки це потребує значного часу та зусиль. Тоді в школах будуть працювати лише вчителі з великої літери й учні нарешті стануть отримувати задоволення від навчання.

Освіта.ua
25.10.2019

Популярные блоги
В. Громовой: рубеж необратимости уже пройден Отрицательный отбор в образовании продолжается, ведь уходят лучшие, а «скамейка запасных» почти пуста
Е. Стадный: идея увеличения веса аттестата ошибочна Чем больше будут учитывать аттестат, тем меньше будет шансов у детей с хорошими знаниями из строгих школ
Д. Бабурин: образование за ширмой рейтинговой шкалы За ширмой рейтинговой шкалы 100-200, которую нам каждый год представляет УЦОКО, скрывается реальное состояние образования в Украине
В. Громовой: как спасти образование от развала Как вызвать бешеную ненависть, но спасти школьное образование от окончательного развала
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
яровой в о
В школу на роботу цього розумника,нехай почитає уроки за 3 тисячі гривень зарплати,Хто його вчив .
Ніка
Молодий і наївний. Якби сам попрацював у школі, та ще й за нашу зарплатню, не такої б заспівав.
Тетяна
Я згодна пройти такі перевірки. АЛЕ(!) : створіть мені такі ж умови роботи, дайте таку ж оплату праці, забезпечте матеріально і технічно офіс (навчальний кабінет), надайте мені безоплатне житло, та й місце роботи...адже НІХТО з них у селі, куди не кожного дня ходить рейсовий автобус, не живе. Так що, нешанований, Костогризе, поїдьте в село, де 5-9 здобувачів освіти в класі, де відсутній інтернет, де мобільний працює тільки в одному куточку, і то...шевелитися не можна, де дитина, перш ніж прийти до школи, вичистить у свиней та корів, наносить води і дров до хати.... а тоді вже , БУДЬ ЛАСКА, позбувайтеся "неугодних" ( на вашу думку) вчителів. От би всіх розумників-реформаторів в сільські школи так років на 7-10 відправити, і нехай тоді реформують, "посьорбавши" такої "КАШІ". Мрійте, - мрії мають властивість збуватися!
Олександр
Напевно вже пора ставити питання так: " Як позбавитись від некомпетентних реформаторів, які лізуть у керівництво освіти"!
Тетяна
Хлопчик зарвався! Ічас знайшовся, щоби таку дурню написати! До школи, хлопче, до школи! Проведи 6-8 уроків. А тоді ми на тебе подивимось, як ти побіжиш виконувати свої ж вимоги!
був учнем
Скільки ж у тобі ненависті, Костогриз? Звідки у вчорашнього студента досвід з методики викладання, якщо він жодного дня не працював у школі? Де він набереться досвіду? Чим тобі завинили вчителі-пенсіонери?
Лариса Миргородська
НАВІЩО СТІЛЬКИ ПРОПОЗИЦІЙ, ЯКЩО МОЖНА ВСЕ ВИРІШИТИ ОДНИМ МАХОМ: ВИДАВАТИ ДИПЛОМИ ПОКОЛІННЮ Z ЧЕРЕЗ СИСТЕМУ ЗНО. І ВСЕ ВИРІШИТЬСЯ САМО СОБОЮ.
Олексій Сергійович
Прирівняти вчителів до суддів? Яка слушна думка. Почнемо з зарплатні у 60 000? Чи з того, що за неповагу до судді - можна і за грати попасти? Судячи з відгуків Ваших учителів про Вас, останнє - буде особливо актуальним для ваших нащадків ;)
Правда життя
Пане Костогриз! Якби Ви були трішки більше в курсі того, що відбувається зараз в освіті, нововведення, зміни, вимоги, умови роботи, сучасні реалії, підвищення кваліфікації вчителів і ще багато чого, то такої маячні не писали б. Тому залиште свої хворі фантазії при собі і не ганьбіть ні себе, ні людей, які Вас виховували і навчали. Не плюйте в колодязь... (продовження знаєте, чи такого не навчили?) Чи Ви таким чином намагаєтесь заявити про себе на шляху до посади заступника директора, директора чи, навіть, міністра освіти? ) Тоді будьте готові зануритись в сучасні реалії випробування і становлення висококваліфікованого вчителя! Чи у Вас для себе інший шлях, до якого більше звикли(домовитись... випросити.... надавити на співчуття та жалість))))?
Alina
Бідний!!! Нещасний!!! Вчився у кого??? Забув, як тягли за вуха, пояснювали кожне питання, яке не вдавалось зрозуміти??? І не жалкували власного часу!!! Вчителі, шановний, пам’ятають про розвиток власної компетентності! Займіться, будь ласка, особистим життям. Тоді дурниці в голову лізти не будуть.
Володимир
Меня так ’’подобається’, що всі подібні нововведення вносять люди, які жодного дня не працювали в школі. Вони пишуть методичні рекомендації, вигадують купу безглуздих конкурсів, потребують нескінченних звітів.... Люди, схаменіться! Прийдіть у звичайну районну школу, де нема жодної інтерактивної дошки, де не вистачає вчителів-предметників. Після ваших покращень та реформ хочеться вити вовком, коли розумієшь, що відбувається навмисний занепад освіти, а відповідно, і нашого майбутнього. Сучасні діти навіть наскельних надписів не залишать після себе, бо викладають цифри з макарон, роблять що завгодно, але не пишуть. А винні, звісно, вчителі, бо вони винні у всьому, навіть у шквалах та негоді. З повагою до усіх ще діючих вчителів, Ваш колега, досвід роботи в школі 15 років.
Вера
Честно говоря, статья выглядит смешно. Не спорю, не компетентные учителя есть, это правда. Но эта аналогия с судами похожа на дешёвый троллинг. Это всё серьёзно? Суды перегружены из-за большой компетентности судей? Это единственная причина? Так и представляется мне, как сидит сытый-довольный украинец и думает о том, чтобы поскорее сходить да написать заявление в любимый суд, чтобы с профессионалами пообщаться. Порталу следует задуматься о том, какой контент он выгружает.
Serg
Нарешті з’ясували причину всіх бід українського народу. Раніше я думав, що це "вороваті" політики та чиновники, які вже майже 30 років кошмарять Україну. А виявилось, що це вчителі у всьому винні. Такий дивний збіг, саме після цьогорічного свята "День вчителя", не може "прогресивна громадськість" заспокоїтись. Вже всі кості перемила. Цікаво, як такого розумника вивчили такі надолугі українські вчителі? Невеличка інформація для мрійника, після закінчення університету я отримав зарплатню меншу ніж отримував стипендію. Мої батьки мені доплачували, щоб я міг утримувати сім’ю. Бог дав розум зайнятись додатковими заробітками, щоб більш менш достойно існувати. Хочу побажати автору, (якщо він читає відгуки) досягнути матеріального благополуччя саме вчителюванням.
Екатерина
Учебные заведения скоро останутся и без пастухов, учителей там уже осталось мало. Молодой человек, а вы задумывались за что преподавателю дают 56 дней отпуска, правильно за психологическое выгорание. Скоро энтузиастов не будет, нет мотивации. Смешной вы право, вы когда нибудь в ПТУ урок проводили, советую, так мировоззрение быстро меняется. За такую зарплату как у наших преподавателей, скажите спасибо, что они их держат на занятиях, да какую ни какую мораль рассказывают, а то по улице страшно ходить будет.
Вчитель
Такие условия можно выдвигать учителю, если он за свою зарплату может купить квартиру, машину, ездить на отдых с семьей за границу и т.д. по списку, у нас скоро вообще никаких учителей не останется, молодежи в школах практически нет и правильно делают, зачем прирекать себя на нищету...
Прохожий
Мальчик, ты заблудился в своих мыслях, чтобы учитель захотел проходить такую экзекуцию, ему надо платить не меньше 100 тыс/мес., как судьям. А когда зарплата молодого учителя меньше, чем у кассира супермаркета, то он ничего и никому не обязан доказывать, он получил диплом и точка. Ты найди таких дебилов на своём курсе, которые согласятся проходить эту херню и быть нищим, ни один умный уважающий себя человек не согласиться на такие условия и зарплату как у бомжа.

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Освіта.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!