И. Ликарчук: ЗНО тормозит развитие образования

Если в ближайшие 1-2 года не будут приняты меры по реформированию ЗНО, оно станет настоящим тормозом

И. Ликарчук: ЗНО тормозит развитие образования

Автор: Игорь Ликарчук, экс-руководитель Украинского центра оценивания качества образования, и. о. директора Учебно-методического центра обеспечения качества образования.

Учора довго дискутував із професором Ш. стосовно ЗНО. Я йому достатньо чітко й аргументовано сказав, що в сучасних умовах, на мою думку, ЗНО в існуючому стані стає гальмом у розвитку освітньої системи України.

Сказати, що він був вражений моїми словами, то не сказати нічого... «Ви ж один із засновників ЗНО...».»Ви ж стільки виступали за його впровадження...» «Ви маєте кучу неприємностей через ЗНО...» «Ви неодноразово цитували справедливі слова Президента Ющенка, що ЗНО - найбільша освітня реформа».... «А тепер кажете, що ЗНО - гальмо...» Це лише невеликий перелік того, що я почув від нього. Щоб не принижувати цього чоловіка, не буду цитувати інші «перли» з його монологу... Бо там було усього. Дарма, що професор…

Але, зважаючи на те, що наша розмова була не сам-на-сам чи у вузькому колі, а тому може по-різному інтерпретуватися, коротко про мої аргументи стосовно того, що «гальмо».

1. У старших класах переважної більшості загальноосвітніх навчальних закладів навчальний процес переорієнтований на натаскування до складання ЗНО, а не на виконання навчальних програм, що девальвує сутність сучасної освіти.

2. Засилля у завданнях ЗНО завдань з вибором однієї чи кількох правильних відповідей переорієнтували сутність освітньої діяльності педагогів закладів загальної середньої освіти із формування в учнів умінь використовувати набуті знання на практиці, на їхнє хаотичне нагромадження та одноразове використання під час ЗНО.

3. Існуюча технологія складання ЗНО на паперових носіях, з позбавленням можливості абітурієнтам продемонструвати здатність пошуку та використання інформації для виконання екзаменаційних завдань, консервує доцифрову систему освіти та повністю суперечить сучасному етапу розвитку освітніх технологій.

4. Технологія проведення ЗНО збудована на повній недовірі до абітурієнта та засадах тоталітарної педагогіки, що повністю суперечить декларованим принципам дитиноцентризму та педагогіки співробітництва.

5. ЗНО запроваджувалося з метою забезпечення рівного доступу до вищої освіти в умовах достатньо великого конкурсу серед бажаючих стати студентами і відсутністю можливостей української системи вищої освіти цей попит задовольнити. Сьогодні в Україні реально існує вільний доступ до університетів. У 90% випадків немає проблем із вступом: приймають практично всіх, а поняття «конкурс» - відсутнє. Для переважної більшості університетів важливим є не те, чи має абітурієнт хоча б якісь базові знання, а те, що він є взагалі. Мова йде про девальвацію візії ЗНО.

6. Масова практика оцінювання роботи шкіл та окремих учителів за результатами складання їхніми учнями ЗНО, зумовила небувале поширення формалізму в діяльності освітньої системи.

7. Звільнення від складання ЗНО певних категорій абітурієнтів зумовило появу нерівних умов для вступу до університетів.

Це не весь перелік моїх аргументів. Але це – найбільш суттєві. Однак виникає одне запитання: «Чи не свідчить зазначене вище про необхідність відмови від ЗНО?»

Відповідь однозначна: «Ні, не свідчить. Але свідчить про те, що тривожний дзвінок стосовно долі ЗНО уже лунає. І якщо в найближчі 1-2 роки не будуть вжиті серйозні заходи щодо реформування системи, то вона стане справжнім гальмом у розвитку освіти України. З усіма наслідками, що із цього витікають». І в цьому контексті, мабуть, варто сказати, що складовими такої реформи мають стати:

1. Повне відокремлення ЗНО як екзамену для вступу до університетів від закладів загальної середньої освіти та відмова від використання його як засобу оцінювання якості освіти чи їхньої освітньої діяльності. Для того мають бути розроблені та використовуватися інші технології і методики.

2. Докорінна зміна методології укладання завдань для ЗНО. Замість завдань на відтворення знань у тестах мають бути завдання на використання набутих знань.

3. Перехід до технології проведення ЗНО на основі цифрових технологій. Серед іншого, це дасть можливість дозволити абітурієнтам складати ЗНО не один, а кілька разів, з метою вибору ними кращого результату.

4. Відмова від практики суцільної недовіри до абітурієнтів під час проведення ЗНО, надання їм можливостей доступу до інформаційних джерел під час його складання.

5. Суттєве розширення прав університетів у можливостях використання результатів ЗНО.

І повертаючись до розмови з паном професором Ш. Саме тому, що я маю честь бути одним із «батьків ЗНО», я не хочу, щоб моя «дитина» пішла в забуття. Дитя, образно кажучи, виросло із дитячих штанців. А їх на нього продовжують натягувати. І вони тріщать по швах...

Тому і не втомлююся говорити і писати про необхідність серйозного реформування ЗНО. Тим більше, що сьогодні така можливість є. Як ніколи, за останні чотири роки...

Оригинал

Освіта.ua
01.03.2019

Популярные блоги
В. Громовой: рубеж необратимости уже пройден Отрицательный отбор в образовании продолжается, ведь уходят лучшие, а «скамейка запасных» почти пуста
Е. Стадный: идея увеличения веса аттестата ошибочна Чем больше будут учитывать аттестат, тем меньше будет шансов у детей с хорошими знаниями из строгих школ
Д. Бабурин: образование за ширмой рейтинговой шкалы За ширмой рейтинговой шкалы 100-200, которую нам каждый год представляет УЦОКО, скрывается реальное состояние образования в Украине
В. Громовой: как спасти образование от развала Как вызвать бешеную ненависть, но спасти школьное образование от окончательного развала
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
ЗНО
Коли Ви, пане Лікарчук, мали портфель Керівника ЗНО, то мовчали і нічого не писали. ЗНО - було потрібне...Коли ж вас звільнили у зв’язку з підробками ЗНО, то ви стали "борцем" за "правду"! Совість прокинулась,пане, чи амбіції? Смішно це якось і боляче водночас... Пишите цікаво, хочете будь-яким способом сподобатися людям. Але чи вам хто повірить? Адже при Вас були масові порушення, підробки?.. А ЗНО-це правильно рішення.

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Освіта.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!