И. Ликарчук: найти позитив в оценивании учителей сложно

О «Методике экспертного оценивания профкомпетентностей участников сертификации»

И. Ликарчук: найти позитив в оценивании учителей сложно

Автор: Игорь Ликарчук, экс-руководитель Украинского центра оценивания качества образования, и. о. директора Учебно-методического центра обеспечения качества образования.

Щойно отримав величезне «задоволення», ознайомившись із проектом «Методики експертного оцінювання професійних компетентностей учасників сертифікації (за результатами вивчення їх практичного досвіду)».

Нагадаю, що йдеться про сертифікацію педагогічних працівників початкової ланки загальноосвітньої школи, яка має пілотуватися у 2019 році.

Кілька вражень від його прочитання.

1. Проект документа просякнутий ненавистю, неповагою і недовірою до українського вчителя. Бо, якби було інакше, то основним і найбільш вагомим критерієм для оцінки роботи вчителя мав би бути РЕЗУЛЬТАТ його професійної діяльності, а не те, як він цю освітню діяльність здійснює. Тобто, оцінювати вчителя так звані «експерти» будуть, наглядаючи за тим, як «планує, використовує різні форми навчальної діяльності учнів»; «застосовує методико-технологічний інструментарій», «забезпечує баланс між активними та «спокійними» видами діяльності учнів»… і тому подібним. Про результат, який вчитель досягає, у документів немає ЖОДНОГО СЛОВА. Тобто, покажеш хорошу виставу за участю учнів під час відвідування уроку «експертом» - ти хороший вчитель, можеш бути сертифікованим. Не продемонструєш, скажімо, «позитивні навички вербальної та невербальної комунікації з учнями» - сертифікату тобі не бачити, як власних вух.

2. Автори проекту виявили абсолютне правове невігластво. Вони, розробивши цей проект, укотре проігнорували Закон України «Про освіту», який дав право учителю бути вільним у своїй педагогічній діяльності, самостійно обирати форми і методи роботи з учнями. Бо, якби вони знали і поважали закон, то, очевидно, не визначали б такі показники для оцінювання роботи вчителя, як «спонукання учнів до вибору діяльності та активного навчання в організованих осередках»; «організація різних форм співпраці учнів (у парах, мікрогрупах, підгрупах)» тощо. А якщо вчитель буде здійснювати освітній процес без «організованих осередків», «пар» та «мікрогруп», забезпечуючи при цьому його високу якість, даючи знання і формуючи компетенції, то це поганий учитель? За логікою авторів проекту – так. І це страшно.

3. Автори проекту вимагають від «експертів» безцеремонного втручання не лише у освітню діяльність педагога, але і в його приватне життя, зобов’язуючи перевіряльників залізти у соціальні мережі (критерій 3). Іншими словами, перевіряльник має проаналізувати зміст повідомлень у акаунтах вчителя у соцмережах на предмет їхнього використання для «співпраці з батьками». І тут виникає безліч питань. Від тих, що стосується доцільності та бажання вчителя використовувати для комунікацій з батьками свій акаунт у соцмережах, до таємниці приватного життя. Але автори проекту свої мізки для пошуку відповідей на такі питання напружувати не хочуть. Бо, очевидно, й досі живуть совковими поняттями, що особистого життя у вчителя бути не може. І навіть у особистому житті він не повинен забувати, що є вчителем, та сидіти увечері й уночі в соцмережах, спілкуючись з батьками. А не будеш використовувати такі форми комунікацій з батьками – не пройдеш сертифікацію.

4. Окремі «перли» цього проекту взагалі дивують і насторожують. Для прикладу один із показників п’ятого критерію формулюється так: «використовує навчальні матеріали і проводить заняття, що відображають багатоманітність України, світу та сприяють розвитку поваги до відмінностей». Що автори мають на увазі, ведучи мову про «багатоманітність України?» «Повагу» до яких відмінностей в контексті «багатоманітності України» вони хочуть, щоб формував учитель? Або інший критерій: вчитель «моделює повагу до різних точок зору». Насамперед, потрібно зрозуміти глибину думки про сутність моделювання поваги», і технології її моделювання? А коли вести мову про моделювання у дітей молодшого шкільного віку поваги до «різних точок зору», то тут взагалі здається, що автори добряче передали куті меду…

Цей проект можна аналізувати і глибше, і ґрунтовніше. Результат буде один – позитив у ньому знайти складно. Мені щиро жаль тих учителів, робота яких буде оцінюватися за цими критеріями. І дуже прикро, що з голови багатьох чиновників, які є державними службовцями України, ніяк не вивітриться дух і методи роботи директора, інспектора і методиста совєтської освітньої системи. А ними цей документ просякнутий до останньої молекули.

P.S. Прошу розцінювати цей пост як участь в обговоренні проекту з однією пропозицією: зняти його з обговорення і забути, як страшний сон.

Оригинал

Освіта.ua
17.01.2019

Популярные блоги
В. Громовой: рубеж необратимости уже пройден Отрицательный отбор в образовании продолжается, ведь уходят лучшие, а «скамейка запасных» почти пуста
Е. Стадный: идея увеличения веса аттестата ошибочна Чем больше будут учитывать аттестат, тем меньше будет шансов у детей с хорошими знаниями из строгих школ
Д. Бабурин: образование за ширмой рейтинговой шкалы За ширмой рейтинговой шкалы 100-200, которую нам каждый год представляет УЦОКО, скрывается реальное состояние образования в Украине
В. Громовой: как спасти образование от развала Как вызвать бешеную ненависть, но спасти школьное образование от окончательного развала
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Тичер
Абсолютно согласен с мнением автора. Это МОН пока говорит о добровольном порядке сертификации. Пройдёт пару лет и все начнётся. Будут всех под одну гребёнку сертифицировать. Толпа "экспертов" будет лазить по школам и с умным видом писать очередные отчетики для показа своей нужности и важности. И каждому подавай не минимальную зарплату, он же эксперт-методист. Работать только простым учителем никто из молодых выпускников ВУЗов не хочет, вот это и есть главный показатель!

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Освіта.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!