![]() |
Без системного решения некоторых позиций ДПА из настоящей превращается в бутафорию |
В. Белый: еще одно псевдо на марше реформы образования
Автор: Владимир Белый, заместитель директора по УВР, физико-технический лицей г. Херсона.
ДПА
Мова про «нове» Положення про ДПА. Цей проект Положення було підготовлено до громадського обговорення вже новими працівниками новоствореного у рамках реформи держслужби Директорату загальної середньої освіти.
СТАРЕ НОВЕ
На цьому тлі значної присутності у контексті питання слова «нове» насправді Положення лишилося пострадянсько-старим за своєю сутністю, бо:
- по-перше, проект Положення залишає ганебно-архаїчний принцип, коли учнів кожного класу атестує як ДЕРЖАВНИЙ контролер сам вчитель, який їх вчив.
Таке у сучасному глобальному світі щодо визначених ДЕРЖАВНИХ стандартів апріорі не може бути прийнятним. Це якби той будівельник, який будував споруду, сам у себе здійснював держконтроль і виписував сертифікат її придатності до експлуатації. Чи, наприклад, офіційні турнірні футбольні матчі судили по-черзі тренери тих команд, що грають між собою.
- по-друге, проект Положення не пропонує єдину системну, бо ж атестація ДЕРЖАВНА, процедуру блокування можливості і вчителям, і учням наперед знати зміст атестаційної роботи, потреби шифрувати учнівські роботи, незалежної їх перевірки та санкції за спроби списати тощо.
А зараз такі часи, що без системного вирішення цих як мінімум позицій атестація зі справжньої (пам’ятаймо також її мотивуючу роль вчитися наполегливо та весь відведений на навчання період) перетворюється на бутафорію.
І така бутафорія не так вже й безвинна, як багатьом видається, бо за нею стоять мільярди народних коштів на освіту, що по суті викидаються на вітер.
ОБ’ЄКТИВНІСТЬ
Недарма американці для тих, хто дистанційно вчиться, навіть за власний кошт, зараховують лише такі екзамени, під час яких здобувач на камеру демонструє університету порожню кімнату і нічого поруч у себе за столом – лише власну персону, яка робить завдання на надіслані в он-лайн режимі питання/завдання і тут же надсилає свою відповідь. При цьому ні на крок нікуди не відходить і не повертає голови у той чи інший. окрім камери, бік.
Тамтешнє, і не тільки, сучасне суспільство не може дозволити собі жити в атмосфері освітнього псевдо, туфти чи бутафорії. Порівняймо з нашими атестаційними «традиціями».
ЗМІНИ
До речі, перейти до дійсно НОВОГО формату атестацій легше легкого. Було б бажання та воля менеджменту.
Наприклад, у нашому ліцеї дев’ятикласники та вчителі предметів, що виносяться на ДПА, давно знають, що у день ДПА старости класів приходять за годину раніше, щоб вибрати спочатку конверт з тим чи іншим збірником завдань з числа декількох, потім серед інших конвертів тягнуть номер варіанту, що писатиме весь ліцей.
Потім йдуть з двома членами комісії до ліцейського Центру друку і готують пакети, зміст яких точно наперед ніхто не знає, що бачать всі.
Далі змішана посадка учнів різних класів по аудиторіях по одному за столом, екзаменування процесу написання роботи та шифрування робіт вчителями предмету кардинально іншої освітньої галузі і, нарешті, перевірка цих робіт вчителями предмету, винесеного на ДПА.
Всі давно прийняли цей механізм як такий, проти якого відкрито «не попреш», бо:
- по-перше, забезпечує по-справжньому чесну, чисту та відповідальну процедуру оцінювання результатів діяльності, яка технологічно та адміністративно захищена від тіньових суб’єктивних спроб її спотворити. До речі, за пробу списати учень видаляється і писатиме ДПА іншого дня;
- по-друге, готує учнів до майбутнього ЗНО як психологічно, так і практично, що багатого вартує в очах будь-якої притомної людини.
ОЧІКУВАННЯ
Без введення подібних позицій у тест проекту Положення та ще й у період, коли держава витрачає народні кошти на участь у PISA-тестуванні, брати участь в обговоренні – себе не поважати, бо так чи інакше пристаєш на пропозицію бути причетним до чергової бюрократичної бутафорії.
Освіта.ua
22.08.2018