И. Ликарчук: декоммунизация в образовании

Что же нужно, чтобы декоммунизация в образовании произошла не только в каких-то внешних признаках

И. Ликарчук: декоммунизация в образовании

Автор: Игорь Ликарчук, экс-руководитель Украинского центра оценивания качества образования, и. о. директора Учебно-методического центра обеспечения качества образования.

У квітні 2015 року Верховна Рада ухвалила так званий «закон про декомунізацію» – це процес позбавлення від впливу комуністичної ідеології. Сьогодні багато говорять про те, що процес декомунізації УЖЕ завершений. Не можу з цим погодитися. Особливо, якщо мова йде про освіту.

Так, у закладах освіти зникли багато зовнішніх ознак причетності до комуністичного минулого: вивіски, назви, портрети, панно, музеї, стенди, скульптури... Правда, деякі із них просто перефарбували в жовто-блакитні кольори чи просто зафарбували іншим кольором. Чого ж «добру» пропадати... Але чи зникла комуністично-совкова сутність із освітнього процесу? Ні, не зникла.

Починаючи від зовнішніх ознак (радянська шкільна форма на випускниках в День останнього дзвоника, лінійки, шикування, засилля масових заходів з обов’язковою звітністю та присутністю учнів, політінформації тощо) до набагато глибших засад його організації (адміністративно-командна система управління освітою, повна педагогічна безправність вчителя, засилля тоталітарної педагогіки, неповага до учня (студента), іграшковість громадських засад управління закладом освіти, вождизм директорів і ректорів, чинопоклоніння, паперотворчість та розгул бюрократизму...)

А багато закладів освіти взагалі перетворилися у вічну мерзлоту в контексті збереження «кращих традицій» минулої освіти. Пишу про це з повною відповідальністю, бо ту систему знаю добре не за розповідями інших, а із власного досвіду роботи в ній.

Є великі сподівання, що ситуацію має змінити Нова українська школа. Але чекати, поки ідеї НУШ дійдуть до 12 класу - означає втратити дуже багато. А якщо зважити й на те, що в нашій освітній системі дуже добре вміють забалакати будь-яку нову справу, то ситуація видається іще більш сумною.

То що ж потрібно, щоб декомунізація в освіті відбулася не лише стосовно якихось зовнішніх ознак. Двома чи трьома реченнями на це питання відповісти не можна.

Але потрібно зробити два перших дуже важливих кроки:

  • Перший - визначити перелік того, що в нашій освіті можна вважати залишками комуністичної системи.
  • Другий - швидке оновлення (заміна) тих керівників закладів і органів управління освітою, котрі є носіями ідей комуністичної освіти, або іншими словами - провести декомунізацію управлінських кадрів у освіті.

Діяти потрібно швидко, жорстко та відповідально.

Оригинал

Освіта.ua
29.05.2018

Популярные блоги
Т. Ефимова: как школа убивает мотивацию у детей Почему в школе до сих пор снижают оценки за отступления, неправильную запись и цвет рисунка
Е. Бобкова: участие в олимпиаде не должно быть принудительным Жизнь и здоровье детей и учителей являются высшей ценностью, чем результат олимпиад
И. Ликарчук: олимпиады - традиция совковой системы Ни одним законом или нормативным документом обязательность участия каждой школы в олимпиадах не предусмотрена
О. Украинец: ЗНО по литературе точно не нужное Школьная программа предусматривает чтение текстов и биографий, а не изучение литературы, и это разные вещи
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев