В. Громовой: учителей не надо «переподготавливать»

Освоить новые педтехнологии проще, чем отказаться от старых понятий о «правильном» учителе

В. Громовой: учителей не надо «переподготавливать»

Автор: Виктор Громовой, образовательный эксперт, заслуженный учитель Украины.

Хто мені може пояснити різницю в термінах:

  • підвищення кваліфікації вчителів (в англомовній літературі пишуть про Teacher training and professional developmen, In-service education тощо);
  • професійний розвиток вчителів (в англомовній літературі пишуть про The Professional Development of Teachers, наприклад, на Professional growth seminar);
  • удосконалення вчителів;
  • перепідготовка вчителів?

Від терміну «удосконалення вчителів» (нинішні ОІПП раніше називались обласними інститутами удосконалення вчителів) ми відмовились. На мій погляд, це зроблено правильно, бо вчитель не трактор, щоб його «удосконалювати».

Професійний розвиток, як правило, визначають як «відкритий процес зміни особи в результаті освоєння і виконання професійно-освітньої та професійної діяльності». До речі, у нас діє Закон «Про професійний розвиток працівників» http://zakon.rada.gov.ua/go/4312-17

Зараз знову чомусь почав активно використовуватись термін «перепідготовка вчителів». В англомовній літературі те, що ми в контексті НУШ вкладаємо в термін «перепідготовка вчителів», це скоріш за все TER (Teacher Education Refresh). А формами роботи у цьому випадку вірогідно мають стати «Teacher refresher courses» та «Teacher Education Refresh (TER) Programme».

Утім, чіткого визначення у НУШ-документах, що таке «перепідготовка вчителів», я так і не знайшов…

Хто знає, напишіть, адже нам потрібно не просто уникати термінологічної плутанини, а слід мати чітке розуміння того, що ми зараз взялися робити. Без такого розуміння буде «не только в голове сумбур, но и в делах чепуха», і ми лише заTERоризуємо вчителів без відчутного результату для побудови НУШ.

Читаю в Законі «Про освіту» (Стаття 18. Освіта дорослих, п. 6), що післядипломна освіта включає:

  • «перепідготовку - освіту дорослих, спрямовану на професійне навчання з метою оволодіння іншою (іншими) професією (професіями);
  • підвищення кваліфікації - набуття особою нових та/або вдосконалення раніше набутих компетентностей у межах професійної діяльності або галузі знань».

Тобто за новим законом «перепідготовка» є не тим, про що зараз йде мова стосовно вчителів початкової школи, а зовсім іншим: освітою дорослих, яка спрямована «на професійне навчання з метою оволодіння іншою (іншими) професією (професіями)». Ми ж не ставимо на меті вчителів початкової школи зробити, наприклад, тьюторами. Ми хочемо забезпечити їх професійне зростання(підвищення кваліфікації).

На мій погляд, єдине, що доцільно було б зараз зробити, так це навчити вчителів початкової школи, як розучитись (learn to unlearn) старим вчительським практикам. Тобто сконцентруватись на середній ланці ось цього коловороту: навчатись, розучитись і перенавчатись (learn, unlearn and relearn). Бо опанувати нові педагогічні технології не так важко, як відмовитись від старих уявлень про «правильного» вчителя. Ломка стереотипів, розрив шаблонів, подолання зашореності та розширення горизонтів, - це саме те, що нам потрібне для запуску НУШ.

Оригинал на сайте Освітня політика

Освіта.ua
09.02.2018

Популярные блоги
И. Ликарчук: кому и для чего нужны измерения? Каждый учитель без дорогого общенационального измерения знает, какие пробелы в знаниях имеют ученики
В. Онацкий: что делать с учителями-пенсионерами Если учитель достиг пенсионного возраста, то это вовсе не означает, что он не является современным
А. Истер: поиск оптимального формата НМТ-2023 Обязательным для выпускников должно быть тестирование и по истории Украины, и по математике
Александр Мирошниченко: обучение – это не пытки В Украине ребенок без таланта к математике полноценным человеком не считается
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев