И. Ликарчук: хорошему учителю методисты не нужны

Существующая методическая служба не нужна и приносит образованию больше вреда, чем пользы

И. Ликарчук: хорошему учителю методисты не нужны

Автор: Игорь Ликарчук, экс-руководитель Украинского центра оценивания качества образования.

Ще кілька думок про радянсько-совковий рудимент у вітчизняній системі освіти - методичні служби.

Як історик освіти, можу сказати, що вони з’явилися у той період, який в сьогоднішній історіографії називається сталінським. Коли потрібно було нівелювати й придушувати будь-які вияви педагогічного вільнодумства та учительської свободи, а діяльність кожного вчителя мала відповідати лінії партії.

Армія освітніх наглядачів, яка в той час існувала (інспектори) не могла охопити всю педагогічну рать. І тоді виникла ідея створити «методичну» службу. Для «навчання» та спрямування на путь «істинний» педагогів.

Ото з тих часів й налітають на школи, як саранча в пошуках свіжого листя, сотні тіток і дядьків: перевіряють, шурихаються в паперах, проводять моніторинги й контрольні, вишуковують огріхи в записах у класних журналах, узагальнюють, атестують, збирають інформацію та нагромаджують дані про кожного педагога...

Мене завжди цікавило таке сакраментальне питання. Учитель, щоб займатися педагогічною діяльністю, повинен мати диплом. Сьогодні відповідний диплом починаємо вимагати від директора школи. Навіть перед державними службовцями ставиться вимога мати спеціальну освіту.

А що таке «методист»? Який університет готує методистів для системи освіти? Яким має бути його освітній і фаховий рівень? Урешті, яким має бути його IQ? Яким має бути, для того, щоб людина прийшла в заклад освіти, нахабно зайшла на урок до вчителя, а потім довго й нудно розповідала йому про те, як потрібно проводити урок. Або щоб перевіряла робочі плани та інші папери вчителя, а потім виказувала тому, що у них «не так».

Чому методистами, у багатьох випадках, стають посередні вчителі, або ті, хто школу бачив лише у страшному сні? Чому вчитель, який посів посаду методиста, перетворюється у ворога для своїх колишніх колег? Чому, урешті, переважна більшість вчителів не поважає цю освітянську службу і БОЇТЬСЯ її представників? Урешті, чому у нас існує така недовіра до вчителя й постійне панування думки, що вчителю ПОТРІБНА якась методична допомога у вигляді методичного памперса?

Та зрозумійте просту істину: хорошому вчителю такі памперси не потрібні. Хороший вчитель постійно й без методистів працює над удосконаленням свого фахового рівня. Сьогодні для цього є величезні можливості. Інтернет, громадські інституції, живе спілкування роблять набагато більше, ніж тисячі отих методистів, багато яких заклякли у своєму педагогічному світогляді на рівні минулих років минулого століття.

Мені можуть заперечити, що це для хорошого вчителя. А я відповім, що поганого й могила не виправить, не те, що один чи ціла армія методистів... Отож, укотре повторюю, що сьогоднішні методична служба абсолютно не потрібна і освіті наносить шкоди більше, аніж користі. Урешті, у нас працює чимала армія учителів-методистів. Краще доплатити їм за методичну роботу (допомогу на замовлення іншим учителям), а не утримувати величезну армію наглядачів/масовиків-витівників у системі освіти.

І економія бюджетних коштів буде буде, і користь для освіти чималенька. І справжня, а не памперсна допомога.

Оригинал

Освіта.ua
20.03.2017

Популярные блоги
И. Ликарчук: кому и для чего нужны измерения? Каждый учитель без дорогого общенационального измерения знает, какие пробелы в знаниях имеют ученики
В. Онацкий: что делать с учителями-пенсионерами Если учитель достиг пенсионного возраста, то это вовсе не означает, что он не является современным
А. Истер: поиск оптимального формата НМТ-2023 Обязательным для выпускников должно быть тестирование и по истории Украины, и по математике
Александр Мирошниченко: обучение – это не пытки В Украине ребенок без таланта к математике полноценным человеком не считается
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
вчитель англійської
В плані методичної допомоги хочеться подякувати МОН України, але не методичним кабінетам. На вашому сайті розміщені дуже цікаві матеріали та корисні посилання від Олени Барсук та Алли Омельяненко, мені як вчителю іноземної мови вони стали у нагоді. Корисними стають і вебінари від British Council та National Geographic Learning. Метод кабінети відпочивають, особливо коли їх очолюють некомпетентні фахівці, що так далекі від знання іноземної мови. Проблему можна вирішити дуже просто - організувати on line допомогу вчителям та курси підвищення кваліфікації. Так як це вже давно робиться на сайтах Oxford Teaching | Cambridge Teaching, щоправда дуже дорого коштують тут сертифікати. А чому не зробити так само? Але тільки за помірною ціною!!! І не потрібні не які метод кабінети та ІППО!!!!! Ну немає, немає нам вчителям ніякої від них допомоги!!!! Почуйте вже нас нарешті!!!!!
Мария
Давай теперь об инспекторах и заведующими отделами. Потом о министре и министерстве. Скучно же молча на пенсии сидеть
Людмила
Повністю підримую Вашу думку. Сидять у методичних кабінетах, пишуть якісь плани для відвідування нарад, а потім ознайомлююють вчителів з інформацією. яка вже була викладена на освітніх порталах. Втомлені після робочого дня вчителі мають відвідувати ці "заходи".
Олена
Для Людмила: Хочу, що моя дитина не просиджувала уроки у школі, а діставала знання, бо до заходів з методики Ви втомлені, а репетиторством - ні. А в Інтернеті Ви скільки часу по роботі, а не у соцмережах?
оптиміст
Я повністю підтримую пані Марію. Треба ліквідувати районні управіння освіти. Вони не дають жити ані керівництву закладів, ані вчителям. Крім того, що їм потрібно надавати стільки інформації, що ніколи займатися організацією навчального процесу, а вчителів "засмикали " інспекцією. Крім того, що їм усі все повинні, а вони не відповідають ні за що. На допомогу закладу треба залишити тільки методистів, щоб вони могли надати консультацію, організувати зустріч з авторами програм, підручників напрямую, без участі ІППО. До речі, ІППО теж треба ліквідувати, вони для вчителя зовсім не цікаві, нічого корисного не надають, а тільки використовують його надбання. А співпраця з НАПН вже була б підставою для отримання курсів для атестації. Але все це повинен організувати РНМЦ на місцях, щоб учителі не бігали по місту на заходи. А відвідували ті заходи, які вони хочуть у себе в районі ( їх організовує та проводить моніторинг попиту РНМЦ). Тобто роль методичної служби буде полягати в координації методичних...
дослідник
Шановний І. Лікарчук! Ви прагнете до змін в освіті. А мене особисто вразило те, як ви не дуже коректно висловюєте свої думки в освітньому виданні. Використовуєте грубу лексику. Зміни в освіті треба починати з поваги до співрозмовника. Кожен має право висловлювати свою думку, але це треба робити дуже коректно, особливо на сторінках преси. Стосовно вашої пропозиції, хочу сказати:руйнувати-не будувати. Говорячі: Ні! Треба запропонувати альтернативу. Я пропоную змінити зміст діяльності районних методични служб. Повністю підтримую "оптиміста".Треба ліквідувати управління освіти та ІППО. Дуже дорого коштує для заклада участь учителя у не потрібних для нього заходах. РНМЦ може монітори потребу вчителя й організовувати для нього заходи. Навіщо ІППО? Згодна з тим, що РНМЦ безппосередньо може співрацювати з усіма науковими установами. Головне: все буде для вчителя, а не з учителя. Участь у таких заходах і дасть підставу для проходження курсів (хоча й формат курсів треба змінювати) Я за зміну в...
Комментировать