![]() |
«Информатика 5-9» - это старый математико-алгоритмический сухарь с уклоном в сторону программирования |
Н. Саражинская: зачем ученикам программирование?
Автор: Наталья Саражинская, учитель информатики, г. Белая Церковь, модератор на EdEra по обновлению программы «Информатика. 5-9 классы».
Численні коментарі до програми «Інформатика 5-9» на EdEra містять здивування й обурення «Навіщо кожному учневі вміти програмувати?»
Вимоги до кожної 13-річної дитини України щодо вміння програмувати складаються з 224 слів лише в одній темі «Алгоритми і програми» у 8 кл. https://goo.gl/JG1Wm5
Цим програма «Інформатика 5-9» грубо порушує зміст Державного стандарту, у загальній частині якого в галузі теоретичної інформатики є лише «учні розвивають алгоритмічне мислення як засіб планування, організації діяльності». ЦЕ ВСЕ. Про вміння програмувати не згадується.
На кінець 9 кл. (за вимогами програми) кожен школяр України має вміти «створювати програми для введення й виведення елементів масивів, програмувати пошук заданого, мінімального та максимального значення в масиві; програмувати обчислення середнього арифметичного та кількості елементів масиву; програмувати опрацювання елементів масиву, що задовольняють певні умови; програмувати рух графічних об’єктів та здійснювати управління його швидкістю за допомогою таймера...» і схожі «легкодоступні та зрозумілі» усім батькам і дітям терміни.
«Дати поняття алгоритму - це одна справа, а створювати програми в 8-9 класах у середовищах програмування - це вже програмування».
У методичних рекомендаціях 2016/2017 н. р. для дітей 8 класу: «рекомендується розпочинати вивчення процесу розроблення програм з використанням повнофункціональної мови програмування і середовища програмування». І рекомендовано «використовувати середовища програмування: Object Pascal, Visual Basic, Python, Java, C#, C++, Lazarus (мова Object Pascal)».
Тобто, це аж ніяк не початкове знайомство з основами програмування та не згаданий у стандарті «розвиток алгоритмічного мислення».
Структура та стилістика програми інформатики 5-9 є застарілим, ще в дусі старих радянських часів, документом. Й сьогодні ще, як близнюк, нагадує рос. стандарт 2015 року для поглибленого вивчення інформатики. Близнюк російський виглядає привабливіше, бо в їх програмах лишились (на відміну від нашої) в достатній кількості мультимедіа, моделювання, графіка, анімація, питання безпеки. В українському Держстандарті подібним напрямкам теж приділяється достойна увага, але, на жаль, не в програмі.
Наша «Інформатика 5-9» - це старий математично-алгоритмічний сухар, зі значним перекособоченням в бік професійного серйозного програмування та математики (російська інформатика належить до математичної галузі).
Цифрове середовище багатше й цікавіше, свідчення тому - програми з інформатики європейських країн.
Чому так може бути в Україні, що примхи однієї людини в МОН, яка відповідає за інформатику, можуть нівечити долі сотні тисяч дітей, яким не цікаві глибокі деталі мов Python, Java чи C++? Ці українські діти завтра, можливо, стануть музикантами, художниками, поетами й не мріють про програмування. Їх долі і талант можуть бути стертими невпевненістю в свої силах через непосильні вимоги програмувати у 8 та 9 класах (224+127 слів вимог до теми «Програмування») для 1 години на тиждень інформатики.
Програмування не планують вилучати зі змісту «Інформатики 5-9» науковці та чиновники у складі робочої групи з оновлення, і принципово не чують десятки коментарів вчителів та й самих програмістів (які натомість пропонують розвивати мислення дитини).
Програмування для дитини - як вищий рівень таланту в галузі, як написання своєї пісні чи створення дизайнерського одягу, як видання роману, як відкриття нового закону чи доведення нової теореми...
Залишаю, як історію, деякі із численних коментарів з EdEra з застереженнями та проханнями НЕ ПРИМУШУВАТИ програмувати кожну дитину в Україні у віці 13-14 років.
Освіта.ua
27.02.2017