![]() |
Пока ты раб, ты хочешь-не-хочешь, а неизбежно демонстрируешь это окружающим, и они это чувствуют |
В. Громовой: обучение и труд без насилия над собой
Автор: Виктор Громовой, образовательный эксперт, заслуженный учитель Украины.
Геніальний іспанський мультик «Alike» («Однаковий») by Daniel Martínez Laraand Rafa Cano Méndez (2015).
На мій погляд, цей мультик про те, що треба навчатися та працювати без насильства над собою.
Це означає вміти «ловити хвилю», відчувати, коли йде потік енергії й народжується радість від роботи.
Як тільки енергія закінчується, треба припиняти робити те, що вже не в радість, і починати робити щось інше. Те, що робити радісно! Те, про що зможеш сказати: «Складно, але воно мене драйвить».
Ти почнеш поважати сам себе лише тоді, коли перестанеш себе ґвалтувати.
Поки ти сам себе ґвалтуєш, ти відчуваєш себе рабом чиїхось ідей і бажань!
Поки ти раб, ти хочеш-не-хочеш, а неминуче демонструєш це навколишнім. Вони так чи інакше це відчувають. Якщо ти почнеш зважати на себе, навколишні відчують це і почнуть зважати на тебе.
Школа радості - це за визначенням місце, де можна стати вільним, взяти за себе відповідальність і почати робити те, що породжує радість.
Якщо в школі постійно виникає відчуття, що неможливо взяти відповідальність за себе, тобі необхідно виконувати лише те, що кажуть, вона буде «школою великої нерадості» (слова Миколи Гоголя про свою alma mater — Ніжинську гімназію).
Проблема в тому, що школа у нинішньому вигляді не дає можливості зосередити всю свою енергію, сили та увагу на тому, що хочеться робити, що є для тебе «спорідненою працею». Ще Григорій Сковорода писав: «Слава блаженному Богу за те, що потрібне зробив неважким, а важке – непотрібним».
Якщо ж дитина змушена робити не з власної волі ту роботу, яка їй «триста років не треба», вона відчуває себе рабом.
Раби завжди були, є і будуть лінивими.
Тому вчителям залишається нарікати: не хочуть вчитися!
А потім виявляється, що не тільки навчання було безрадісним, а і робота зовсім «не пре». У людини немає ніякого бажання «тягнути лямку» з власної волі, тому знову потрібен батіг, щоб примусити її працювати.
Оригинал на сайте Освітня політика.
Освіта.ua
27.01.2017