![]() |
Поддерживать работающих на результат: только так можно дать стимул к продуктивной работе |
В. Глущук: эффект «Марка Цукерберга» в школе
Автор: Владимир Глущук, Центр образовательных коммуникаций. г. Подольск, Одесская область.
Чи можливий ефект «Марка Цукерберга» в українській освіті?
Поганий той солдат, який не мріє стати генералом – говорить відома приказка. Поганий той вчитель, який не бажає професійного росту та самореалізації, – говоримо ми.
Та у чиновників від освіти, думка, мабуть, інша.
Уявімо, що Марк Цукерберг (творець найвідомішої соціальної мережі світу), який в 24 роки став мільярдером, народився б в Україні й проміняв свої непересічні якості програміста на непересічні якості талановитого вчителя. Щоб він досяг у свої 24 роки?
Попрацювавши спеціалістом 4 роки на мінімальній зарплаті, він мав би можливість подати заяву на отримання 2 категорії з різницею в оплаті у 200 гривень, і то - за умови схвалення атестаційною комісією.
Коротко кажучи, теперішня система професійного росту та атестації вчителів не тільки не відповідає часу, а стала гальмом для розвитку освіти. Молодь стала амбітною, молодь ставить високу планку, бажає самореалізуватися не в пенсійному віці, а тут і зараз.
Це загальносвітовий тренд, який в нашій освіті наштовхується на правила, які вигадали ще за «царя Тимка» і з маніакальною впертістю намагаються видати за єдино вірні.
Система атестації, отримання категорій, грошових виплат, визнання – вимагає корінного реформування. Що повинно бути покладено в основі цієї системи? Тільки принцип ДИТИНОЦЕНТРИЧНОСТІ!
За умови реалізації цього принципу на практиці саме дитина з набутими компетентностями й знаннями буде визначати, хто, яку і коли отримає категорію. Так, діти різні, навчальні можливості різні, тому потрібно створювати відповідну систему визначення цих навчальних можливостей. От тут би й попрацювати нашій «педагогічній» науці. І якщо, наприклад, навчальні можливості дитини на низькому рівні, це не повинно заважати професійному росту.
Якщо б український «Марк Цукерберг», попрацювавши рік-два в школі, довів, що його учні показують відповідні до своїх навчальних можливостей результати(компетенції і т. ін.), він повинен відразу отримати категорію «вчитель вищої категорії.
Підтримувати тих, хто працює і показує результат - тільки так можна дати реальний стимул до творчої та продуктивної праці.
Освіта.ua
25.01.2017