Автор: Игорь Ликарчук, экс-руководитель Украинского центра оценивания качества образования.
Жодні локальні спроби щось змінити в існуючій системі профтехосвіти, яка знаходиться в глибокій комі, нічого не дадуть. Це буде лише тюнінг безнадійно хворої системи. Як тюнінг "Запорожця", який уже ніколи не зрушить із місця.
Реанімують систему лише дуже болючі, але насправді реформаторські дії. Про них я за останні кілька місяців писав багато разів. Останній - в інтервю інтернет-ресурсу "Главком" чотири дні тому. Коротко повторю:
а) роздержавлення системи, або, як крайній варіант, - передача її із підпорядкування МОН у підпорядкування Держслужби зайнятості;
б) перехід від видатків на утримання ПТНЗ до оплати підготовки одного фахівця в них: чи із Державного, чи із місцевих, чи із приватних бюджетів;
в) формування замовлення на підготовку кадрів на засадах конкуренції між закладами ПТНЗ. Є вартість і споживча вартість такої підготовки;
г) відмова від продовження процесів "школяризації" ПТНЗ, яка розпочалася ще наприкінці 80-х років минулого століття й триває до сьогодні;
д) перехід до управління системою та окремими закладами на методологічних і організаційних засадах менеджменту, розпочавши із зміни 90% керівників органів управління і закладів профтехосвіти;
е) соціальну функцію, яку виконує система за рахунок коштів на підготовку робітничих кадрів, передати Мінсоцполітики.
Лише такі першочергові кроки зможуть врятувати цю багатостраждальну систему й створити базу для майбутніх реформ. МІЖ ІНШИМ: БЕЗ ДОДАТКОВИХ ВИТРАТ ІЗ ДЕРЖАВНОГО БЮДЖЕТУ НА ОСВІТУ!
Про стан профтехосвіти я писав в газеті "День" № 157 від 04.09.2001 в статті "Жду начала реформ в образовании, которые припознились" і в газеті "Дзеркало тижня" № 32 від 23.08.2003 в статті "Педагогічна хімера". Мої думки, ще в ті часи, абсолютно аналогічні думкам Лікарчука сьогодення. Але що з того? Минуло більше десяти років і пресійна освіта просто догниває. За 26 років своєї викладацької діяльності в системі ПТО, можу констатувати - "пацієнт" в комі. Заскорузла система під керівництвом радянського секонд-хенду реформуватись не здатна. Професійну освіту необхідно створювати з нуля, як патрульну службу в МВС.