Соціально-педагогічна діяльність: методика та технології. Реферат
Методи соціально-педагогічної діяльності. Переконання і вправа. Методи корекції і реабілітації. Соціально-педагогічні технології
Методика – це сукупність методів, прийомів і засобів оптимального вирішення назрілої проблеми чи виконання певного виду діяльності.
Оскільки соціальна педагогіка із загальної педагогіки виділилась в окрему педагогічну дисципліну, а також, враховуючи зв’язок соціальної педагогіки з іншими суспільними науками, методи в соціальній педагогіці використовуються ті ж, що і в загальній педагогіці, психології, філософії, соціології, але всі вони мають свою специфіку.
Так, з точки зору філософії, метод – це спосіб практичного або теоретичного освоєння дійсності.
В соціальній педагогіці метод – це спосіб взаємодії соціального педагога з клієнтом, який сприяє соціалізації клієнта або його реабілітації в соціумі. Окрім поняття метод в соціальній педагогіці виділяють поняття прийому. Прийом – це конкретизований метод або його частка (метод реалізується саме через прийом). Прийоми використовуються залежно від методу, ситуації, досвіду соціального педагога та інших умов.
Усі прийоми поділяються на:
- а) твірні (заохочення, увага, прохання, довіра, зміцнення клієнта у власні сили);
- б) гальмівні (наказ, натяк, вдавана байдужість, недовіра, осуд, попередження, вибух емоцій).
Ефективність використання даних прийомів залежить від вищезгаданих умов, а також від міміки, жестів, тону соціального педагога і т. д.
Засіб діяльності це ширше поняття від прийому. Засоби соціально-педагогічної діяльності – це сукупність матеріальних, інтелектуальних, емоційних прийомів які використовуються соціальним педагогом в своїй діяльності. В якості засобів найчастіше виступають книги, засоби масової інформації, природа і навколишнє середовище. Існування засобів не залежить від бажання соціального педагога, але вміння їх використання призводить до досягнення ними позитивного результату.
Методи, прийоми і засоби в соціальній педагогіці тісно пов’язані між собою. Ефективність соціального педагога зумовлюється чіткою взаємодією та взаємо-відповідністю прийомів і засобів, що використовуються в межах даного методу і усієї методики. Особливістю діяльності соціального педагога, полягає у тому, що у людей з якими він працює, або ще не сформовані загальноприйняті норми поведінки і життя, або вони знівельовані (викривлені). Найчастіше в соціально-педагогічній діяльності використовуються методи переконання і вправи.
Переконання – це роз’яснення і доведення правильності і необхідності даної поведінки.
Основні ознаки методу переконання і вимоги до нього:
- метод переконання сприяє формуванню певної життєвої позиції;
- у ході переконання соціальний педагог впливає на свідомість, почуття і волю людини;
- виховна сила методу зумовлюється сприйняттям його людиною. У випадку несприйняття, метод переконання перетворюється в наказ (стає авторитарним);
- при застосуванні методу насамперед враховуються психологічні особливості клієнта, а також рівень його вихованості, інтереси та особистий досвід;
- переконувати слід перш за все словом;
- найважливішою частиною переконання є вимога.
При цьому слід пам’ятати, що будь-яка вимога повинна будуватись на повазі до особистості, розумінні її стану та зацікавленості долі особистості. Вимоги бувають: категоричні (не можна красти, не кради) і м’які (краще цього не робити, зроби будь-ласка);
Переконання реалізуються через такі педагогічні прийоми як:
- монологічні форми (розповідь з використанням алегорій, порівнянь);
- діалогічні форми (бесіда, диспут);
- позитивний приклад.
Слід зауважити, що приклад є найефективнішою формою переконання. "Довгий шлях через настанови, короткий – через приклад" (Сенека). "На виховання особистості можна вплинути лише особистістю" (Ушинський).
Іноді формою позитивного прикладу виступає ідеал. Ідеал – це рушійна сила для розвитку особистості. Основним завданням сучасного педагога є допомога у виборі позитивного ідеалу. Складність методу позитивного ідеалу полягає в тому, що ідеали для себе об’єкт вибирає незалежно від соціального педагога.
Не менш важливим в соціальній педагогіці є метод вправ. Вправа – це численне повторення дій і вчинків з метою закріплення певних навичок, умінь та формування звичок. З вправи формується поведінка. Поведінка складається з вчинків, які виражаються в дії, тобто вправа на початковому етапі формує дію.
Формування навичок і звичок через вправу включає наступні етапи:
- постановка задачі;
- роз’яснення правил її виконання;
- формування потреби виконати задачу;
- практична демонстрація;
- організація практичної підготовки;
- постановка вимог;
- нагадування вимог;
- контроль за виконанням.
У практиці соціально-педагогічної роботи часто використовується також метод формування перспективи. "Надія вмирає останньою. Істинним мотивом людського життя є завтрашня радість" (Сенека).
Перспективи поділяються на:
- близькі (очікувана подія згорнута в часі);
- середні;
- далекі.
Особливо необхідний метод перспективи є у роботі з людьми, які з тих чи інших причин, на певний проміжок часу опинилися в ізоляції.
До корекційних методів соціально-педагогічної діяльності відносять, так само як і в педагогіці, методи заохочення і покарання. Ці методи неоднозначно трактуються як педагогами так і психологами, особливо це стосується методу покарання. Згідно чинного в Україні законодавства, будь-які прояви фізичного, психічного чи морального насильства над дитиною караються законом.
До використання цих методів ставляться такі вимоги:
- Як заохочення, так і покарання повинні бути спрямовані не на особистість, а на її вчинок.
- Заохочення і покарання повинні бути мобільні та індивідуальні.
- Обидва методи застосовуються лише авторитетною особою.
- Не використовувати ці методи часто стосовно однієї та тієї ж особи.
- Методи повинні мати свої різновиди.
- Для запобігання використання методу покарання застосовуються переконання (зміна одних цінностей іншими; перебудова свідомості) та попередження (прогнозування вчинків та їх негативних наслідків).
У соціально-педагогічній діяльності часто використовуються також методи соціально-педагогічної реабілітації.
Соціально-педагогічна реабілітація використовується для наступних категорій людей:
- особи, які мають фізіологічні чи психічні недоліки (порушення слуху, мови, затримка фізичного розвитку, розумова відсталість);
- соціальні сироти (в основному діти які залишилися без опіки батьків або які проживають в сім’ях девіантів, бомжів чи психічно хворих людей;
- особи, які тривалий час перебували в "сенсорній депривації" (психологічно недостатньому середовищі для розвитку, внаслідок інвалідності чи постійного впливу негативного фактору розвитку);
- діти або підлітки з відхиленням у структурі ігрової і навчальної діяльності (призводить до відхилень у емоційних контактах, у самоствердженні та професійному самовизначенні).
Основними завданнями реабілітаційної діяльності соціального педагога є:
- відновлення чи компенсаторний розвиток способів задоволення потреб осіб з фізичними і психічними відхиленнями у розвитку;
- правовий захист осіб які потребують реабілітації;
- відновлення або формування сенсорного досвіду у осіб, які мають затримку психічного розвитку за допомогою індивідуальної програми розвитку;
- відновлення структури ігрової та навчальної діяльності;
- відновлення соціального статусу у мікро- і макросередовищі;
- відновлення навичок спілкування;
- відновлення рівня освіти (оволодіння базовим компонентом змісту освіти);
- створення умов для професійного навчання;
- створення умов для самореалізації особистості як в професійній діяльності так і в інших сферах життя.
Об’єктивним показником ефективності реабілітаційної діяльності соціального педагога є соціальні досягнення особистості. Вони виражаються наступними показниками:
- Вихованість особистості – це оволодіння соціально значимим способом задоволенням потреб, формування відповідальності за власні вчинки, здійснення вибору в суперечливих стосовно моралі ситуаціях;
- Освіченість особистості – оволодіння необхідною системою знань про суспільство, культуру та науку;
- Розвиток здібностей, які забезпечують особистості самоствердження в суспільстві. Розвиток здібностей характеризує індивідуальність та неповторність;
- Соціальна і професійна самореалізація особистості – з’ясування своєї ролі в мікро- та макросоціумах, реалізація своїх можливостей у професійній діяльності;
- Створення сім’ї – усвідомлений крок сформованої особистості, яка бере на себе відповідальність за виховання майбутнього покоління.
Окрему групу серед методів реабілітації становлять методи перевиховання.
Перевиховання – це педагогічний вплив, спрямований на попередження та подолання відхилень у поведінці особистості. Існує два різновиди цього методу:
- Власне перевиховання (як перебудова структури особистості, де структура особистості включає в себе мотив і поведінку).
- Виправлення (як викорінення певних недоліків).
До методів перевиховання відносяться:
- а) метод переконання;
- б) перенавчання (як здобуття нового досвіду);
- в) переключення (праця, спорт, громадська діяльність);
- г) метод "вибуху" (приклад за Макаренком).
Етапи застосування методу перевиховання розглянуто у творах А. С. Макаренка.
Важливим методом соціально-педагогічної діяльності є метод самовиховання (процес свідомого само-перетворення). "Пізнавши себе ніхто не залишається тим ким був" (Сократ). Етапи процесу самовиховання розглянуті у курсі Загальної педагогіки.
"Людині не достатньо пізнати саму себе, їй необхідно також знати спосіб, за допомогою якого вона зможе розумно показати, проявити себе і, в кінці кінців, змінити себе на краще" (Бекон). Найважчим у застосуванні цього методу є процес формування усвідомлення або розуміння необхідності і бажання здійснювати самовиховання. Для полегшення проходження цього етапу соціальний педагог може використовувати метод перспективи.
Не менш важливим в соціальній педагогіці є метод виховання колективом (власне процес соціалізації). Метод детально розглянуто у працях А. С. Макаренка "Педагогічна поема," Сорока-Росінського "Школа імені Достоєвського".
До методів соціально-педагогічної діяльності відносяться також такі групи методів:
1) метод подолання конфліктів:
- а) прямі – розрізняють педагогічні (прохання, переконання, вимога), та адміністративні (попередження, наказ, звільнення, перевід, вигнання);
- б) непрямі або опосередковані: авторитетного третього, виходу почуттів, метод емоційного заміщення, метод вимушеного вислуховування, метод розширення горизонту.
2) методи лікувальної педагогіки: метод переконання, перспективи, допомога у формуванні навиків саморегуляції і самодисципліни, метод зміцнення здоров’я засобами мистецтва (слова, хореографія, малювання, музикотерапія) організація рухових та розумових або інтелектуальних ігор – імаготерапія, виховання на позитивних прикладах – аретотерапія, використання природи в лікувально-виховних цілях.
3) методи народної педагогіки: виховання словом, ділом, релігією, природою, мистецтвом, традицією, грою та суспільною думкою.
4) метод тренінгу (сприяє розвитку уваги, спостережливості, уміння розуміти внутрішній світ людини та впливати на нього): вправа-гра, тренінг екстремальних ситуацій, тренінг соціальних ситуацій, рефлексивний тренінг (зняття стереотипу поведінки людини), організаційний тренінг (спрямовується на формування навичок керівництва ат підкорення).
5) методи діагностики: спостереження (включене, систематичне, не систематичне, ситуативне), первинна бесіда (ознайомлююча), анкетування (відкрите і закрите), тестування, соціометрія, інтерв’ю, моніторинг, генерація настрою (сприяє розв’язанню проблеми, зміни психічного або емоційного стану), біографічний метод (дослідження життєвого шляху людини).
Усі названі вище методи відносяться до так званої групи психолого-педагогічних методів.
Окрім психолого-педагогічних методів, відповідно до змісту діяльності соціального педагога розрізняють, ще дві групи методів:
- соціально-економічні (використовуються в роботі з малозабезпеченими сім’ями).
- організаційні (створення колективу, організація самоврядування, нових стосунків).
За ступенем поширення методи також бувають індивідуальні та групові.
Класифікують методи і за спрямованістю:
- методи формування свідомості особистості (демонстрація, бесіда);
- методи стимулювання діяльності та поведінки індивіда (перспективи);
- метод організації пізнавальної практичної діяльності і поведінки.
"Щоб змінити людей їх треба любити. Вплив на людей пропорційний любові до них" (Песталоцці).
Застосування певних методик у процесі вирішення конкретної проблеми формує технологію діяльності. Термін педагогічної технології офіційно був введений в науку у США в 40-х роках ХХ століття. Але у вітчизняній педагогіці з поняттям технології ми зустрічаємось вже у роботах А. С. Макаренка, який називав їх "програмами виховання".
Технологія соціально-педагогічної діяльності – це практична діяльність соціального педагога, яка характеризується раціональною послідовністю використання найрізноманітніших засобів, методів для досягнення результатів. Будь-яка технологія передбачає існування програми або алгоритму дій.
Програма 1:
Мета > Завдання > Зміст > Методи - Форми > Результат.
Програма 2:
Діагностика проблеми > Пошук вирішення > Розробка технології > Вирішення проблеми > Оцінка вирішення.
Впровадження технології в соціально-педагогічну діяльність дозволяє:
- а) зекономити сили і засоби;
- б) будувати соціально-педагогічну діяльність на науковій основі;
- в) підвищити ефективність вирішення проблеми;
- г) вирішити питання діагностики, профілактики, адаптації та реабілітації особистості (тобто соціалізувати особистість).
Література
- Азаров Ю. П. Семейная педагогика. – М., 1989.
- Актуальные проблемы социального воспитания. Науч. -метод. бюллетень (Спец. выпуск к международному семинару) №6. –М.: Запорожье: Госкомитет СССР, 1990.
- Алмазов Б. Н. Профилактика конфликтов в работе с педагог. запущеными учащимися. – М., 1988.
- Антология социальной работы. – Т. 1. – М., 1994.
- Галагузова М. А. и др. Социальная педагогика: Курс лекций. –М., 2000. –С. 212-227.
- Гребенников И. В. Основы семейной жизни. – М., 1991.
- Гурски С. Внимание, родители: наркомания. – М., 1989.
- Дети с отклонениями в развитии. Под ред. М. С. Певзпер. – М., 1966.
- Социальная педагогика под ред. Галагузовой М. А. – М. – 2000.
- Социальные отклонения. –М., 1984.
- Турчапинова Ю. И. Педагогическая техника и мастерство учителя. – М., 1987.
- Ушинский К. Д. О значении отечественного языка в первоначальном обучении. //Педагогические сочинения. В 6-ти т. Т. 4. –М.: Педагогика, 1989. –С. 39-40.
25.05.2012