Транспортна система України: загальна характеристика та особливості розвитку. Реферат
Транспортний комплекс України. Особливості розвитку транспорту
Транспортний комплекс України
Транспорт – специфічна галузь господарства. Він не створює, як інші виробничі сектори, нових матеріальних цінностей. Результатом роботи транспорту є переміщення вантажів і людей. Вантажний транспорт належить до виробничої сфери. Пасажирський, здійснюючи перевезення людей, належить до обслуговуючих галузей.
Важливість транспорту полягає в тому, що він забезпечує зв'язки між галузями, підприємствами, регіонами країни, зарубіжними державами. Без транспорту був би неможливий сам процес сучасного виробництва, для якого необхідні зв'язки щодо постачання сировини і продукції. Велика роль галузі у підвищенні рівня життя населення. Зайнято у транспорті близько 9.4% працюючих у господарському комплексі країни.
Для сучасного транспорту властива велика різноманітність видів, кожен з яких має свої специфічні виробничі особливості. Тому можна вважати його комплексом взаємопов'язаних галузей. Поділяють його на складові частини, передусім, за середовищем, в якому здійснюється переміщення вантажу чи людей.
Транспортний комплекс складається із сухопутного, водного та повітряного. Специфічною галуззю транспортного комплексу є міський пасажирський транспорт.
Особливості розвитку транспорту
Виробничим процесом у транспорті є переміщення вантажів і людей. Тому для визначення ролі транспортного комплексу у національному господарстві необхідно скористатись характерними показниками. Одним з них є обсяг перевезень, тобто кількість перевезених вантажів (пасажирів) за певний проміжок часу (рік, місяць, добу).
Для обчислення роботи транспорту береться до уваги й відстань перевезень. Добуток обсягу перевезень на відстань їх транспортування називається вантажо- або пасажирообігом й визначається відповідно у тонно-кілометрах і пасажиро-кілометрах.
У наступній таблиці зображено індекси обсягу перевезення вантажів за видами транспорту у відсотках.
| 1985=100 | 1990=100 | 1998 до 1197 | |||||
1990 | 1995 | 1997 | 1998 | 1995 | 1997 | 1998 | ||
Залізничний Морський Річковий Автомобільний Авіаційний Трубопровідний | 95 94 116 104 61 117 | 35 37 23 38 7 97 | 29 18 15 26 5 93 | 28 16 16 24 6 95 | 37 39 20 37 11 83 | 30 20 13 26 8 80 | 29 16 14 23 9 81 | 98 84 106 89 115 102 |
В Україні розвинуті всі види сучасного транспорту. Загальний вантажообіг їх близько 500 млрд. т/км., частка окремих з них у пасажирообігу відображена у таблиці (млрд. пасажиро-км).
| 1985 | 1990 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 |
Залізничний Морський Річковий Автомобільний Авіаційний Трамвай Тролейбусний Метрополітенний | 67,0 1,4 0,6 86,7 12,5 11,0 16,4 5,1 | 76,0 1,1 0,6 90,3 16,1 13,0 21,0 4,4 | 63,8 0,5 0,1 34,8 3,3 5,3 8,8 3,6 | 59,1 0,3 0,0 34,8 2,9 5,1 10,4 3,5 | 54,5 0,1 0,0 27,3 2,4 8,2 15,5 3,3 | 49,9 0,1 0,0 26,3 2,1 9,4 17,7 4,4 |
В пасажирообігу значно зросла питома вага автомобільного та повітряного, помітно зросла роль водних видів транспорту.
Такі зміни зумовлені, значною мірою, виробничими особливостями окремих галузей транспортного комплексу. Переваги залізничного транспорту полягають в тому, що залізниці можна прокладати у будь-якому напрямку.
Він забезпечує швидкий і регулярний рух незалежно від пори року. Залізничний транспорт України посідає перше місце за вантажообігом (29%) і друге за пасажирообігом (75%). Експлуатаційна довжина залізниць загального користування дорівнює близько 23 тис. км. Перша залізниця (Львів - Перемишль) побудована у 1861 році. У 1865 році прокладено залізницю Одеса – Балта, яка, пізніше, продовжена до Кременчука. До 1913 року довжина залізничних магістралей була близько 16 тис. км.
З 30-х років розпочато електрифікацію залізниць. Зараз найважливіші з них електрифіковано, що становить третину від загальної довжини всіх залізниць. Середня густота залізниць України становить 38 км на 1000 км2; у Донбасі – 52 км на 1000 км2, а на півдні – 27 км на 1000 км2.
Для залізничного транспорту характерна масовість і порівняно низька собівартість перевезень. До недоліків його слід віднести низьку маневреність, необхідність додаткових робіт при довезенні вантажів іншими видами транспорту, а також досить високу вартість прокладання залізниць.
Для автомобільного транспорту характерна висока маневреність, що робить вигідним його використання на коротких відстанях. Трубопровідний забезпечує транспортування рідких і газоподібних вантажів, має найнижчу собівартість перевезень.
Морський транспорт таж характеризується малою собівартістю транспортування. Негативним для його використання є порівняно невелика швидкість переміщення та залежність від умовних умов. Розрізняють перевезення каботажні і закордонні. Каботаж – це плавання між портами однієї країни. Річковий транспорт вимагає незначних затрат на впорядкування природних шляхів, проте працює сезонно, а напрямки шляхів не завжди співпадають з потребами.
Перевагою повітряного транспорту є велика швидкість перевезень, недоліком – висока вартість, а тому він є переважно пасажирським.
Поєднання взаємопов'язаних видів транспорту, які задовольняють потреби господарства й населення у перевезенні вантажів та пасажирів, утворюють своєрідну транспортну систему країни. Вона утворена лінійними елементами (шляхами сполучення всіх видів транспорту), точковими (пунктами зосередження вантажно-розвантажувальних робіт), рухомим складом (автомобілями, тепловозами тощо), службою перевезень. Серед точкових виділяють транспорті пункти (залізничні станції, річкові пристані, річкові і морські порти, автостанції, аеропорти) і транспортні вузли (місця сполучення різних чи однакових транспортних шляхів).
Основними факторами, що впливають на процес формування транспортної системи є соціально-економічні, природні, історичні та інші. Передусім галузевий склад транспорту, густота транспортних шляхів зумовлюються рівнем розвитку господарського комплексу і спеціалізацією території. Залежить транспорт і від економіко-географічного положення району (центрального в країні чи прикордонного).
Важливу роль у формуванні транспортної системи відіграє густота населення, людність населених пунктів, маятникові міграції. З природних умов найбільше впливає рельєф і клімат. Особливо залежить від клімату авіаційний транспорт, менше – водний і сухопутний. Вплив природних умов з розвитком науково технічного прогресу поступово зменшується.
Транспортна політика держави являє собою комплексну програму дій за різними програмами діяльності транспортно-дорожнього комплексу (ТДК), включаючи:
- його технічну модернізацію,
- адаптацію до ринкових умов господарювання,
- інституціональні перетворення у сфері форм власності, економічних відносин, системи управління, інтеграції до європейської та світової транспортних систем, кадрової та соціальної політики, економічної безпеки держави тощо.
За останні роки суттєво посилилися тенденції глобалізації економіки, у зв'язку з чим підвищилися темпи зростання транснаціональних транспортних потоків на напрямках, що пов'язують Західну Європу з Східною, з країнами Азіатського континенту, Тихоокеанського басейну, Африки.
Саме це вирішальною мірою визначає нині транспортну політику країн ЄС, інших держав Європи, стратегічним напрямом яких став розвиток трансєвропейських комунікацій.
Література
- Заставний Ф. Д. Географія України: у 2-х книгах. -Львів: Світ, 1994. -472с., іл.
- Розміщення продуктивних сил України: Підручник / Р 64 Є. П. Качан, М. О. Петрига, М. О. Ковтонюк та ін.; За ред. Є. П. Качана. – К.: Вища шк., 1998. – 375с.
- Соціально-економічна геграфія України: Навчальний посібник / За ред. проф. Шаблія О. І. – Львів: Світ, 1994. – 608с., іл.
- Транспорт України [залізничний, річковий, морський, повітряний] // Енциклопедія українознавства. Загальна частина. -К. 1995р – с. 1096-1103.
- Україна у цифрах у 1998 році: Корот. стат. довід. Державний комітет статистики України: Під ред. О. Г. Осауленка.
02.08.2011