И. Ликарчук: образовательный процесс теряет смысл

Результаты экзаменов не должны быть основанием для оценки работы учителя, это оценка работы учеников

И. Ликарчук: образовательный процесс теряет смысл

Автор: Игорь Ликарчук, экс-руководитель Украинского центра оценивания качества образования.

Отже. Стосовно ДПА рішення прийнято. І це є правильне рішення. Бо ДПА, як форма узагальнення і контролю, є вкрай неефективною та безглуздою. Система освіти від цього рішення абсолютно нічого не втратить. Більш детально я цю думку обґрунтовував не раз і тому не бачу доцільності її повторювати.

Але не втомлюся повторювати, що система освіти не може ефективно існувати без такої важливої його складової освітнього процесу, як перевірка, узагальнення та аналіз його результатів. Особливо – результатів певного етапу цього процесу. Якщо ми цю складову забираємо, то освітній процес втрачає смисл. Що, власне, і є сьогодні.

А після прийняття рішення про відміну ДПА ситуація стане ще гіршою. До того ж, її серйозно ускладнила епідемія і дистанційне навчання. Яке, насамперед, передбачає величезну частку самостійної роботи. А її ефективність без належного зовнішнього контролю завжди буде сумнівною через відсутність належної мотивації до навчання.

Саме тому, на тому мою думку, було б логічним, приймаючи рішення про відміну ДПА, прийняти рішення про запровадження у школах перевідних та випускних екзаменів. Від яких у адекватно працюючих світових освітніх системах ніхто і не відмовлявся. Там лише змінювали форму і методику їхнього проведення, але сутність залишалася і є незмінною: контроль, узагальнення, аналіз. Адже навіть у перекладі з латини слово екзамен означає стрілочки, вектор... Який має вказувати, куди прийшли чи що здобули. А коли є вектор – то розумна людина знає, що робити. На жаль, щось із таким вектором у нас тепер не склалося.

На мою думку, повернення до перевідних та випускних іспитів у загальноосвітніх школах означає наступне.

1. Форму проведення екзаменів обирає школа, а їхній зміст визначає МОН.

2. Результати екзаменів не обов’язково повинні бути позитивними. Учні, які не знають і не вміють, можуть екзамени не скласти і не бути переведені до наступного етапу навчання. Щодо випускних – то в атестаті для таких має бути зазначено: екзамен не склав. Якщо для власника атестата це критично, то нехай складає ЗНО. А якщо не критично – проживе і так.

3. Ніяких звітів шкіл перед чиновниками різних рівнів про те, як учні склали екзамени, бути не може. Це справа закладу освіти, і лише його. Дуже важливо, що результати екзаменів не повинні бути підставою для оцінки роботи вчителя. Це є оцінка роботи учнів.

4. Екзамени мають складати всі учні, завершуючи кожен етап навчання. Без будь-яких звільнень, перенесень тощо.

5. Екзамен у школі приймає не лише той учитель, який навчав цього учня, а разом із колегами.

Упевнений, що повернення до системи перевідних та випускних іспитів буде суттєвим внеском у поліпшення якості загальної середньої освіти. А для тих, кому дуже хочеться поміркувати про можливе «перевантаження» учнів, то раджу подумати над тим, чи можна досягти будь-чого, не навантажуючись. А саме на це ми налаштовуємо учнів у сьогоднішній школі. Додайте до цього іще їхню безвідповідальність за результати навчання. Через те і маємо те, що маємо.

Оригинал

Освіта.ua
16.04.2021

Популярные блоги
О. Калинич: выводы о дистанционном обучении Из понятия «дистанционное обучение» надо убрать слово «обучение», заменив на «имитация»
И. Ликарчук: образовательный процесс теряет смысл Результаты экзаменов не должны быть основанием для оценки работы учителя, это оценка работы учеников
Н. Глюз: снова старые схемы и двойные стандарты На ЗНО живет страшный вирус, его не берут ни маска, ни антисептик, а выпускной будут гулять без масок
А. Мирошниченко: советы учителям от киноактера Даже примитивная камера увеличивает все эмоции и раскрывает большие и маленькие секреты
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Катя
Знайди свого репетитора на сайті igni.com.ua БЕЗКОШТОВНО! IGNI - всеукраїнська платформа для викладачів та учнів. Якщо Ви бажаєте стати репетитором, реєструйтесь на igni.com.ua/signup вже сьогодні.
Александр Васильевич
Эксперимент с ДПА в форме ВНО не оправдал себя. Во-первых: это дорого обходится государственной казне. Во-вторых: треплет нервы испытуемым. Тесты никогда не дают полной картины знаний учащегося. Проведение экзаменов в своей же школе у большинства детей не вызывает панического страха. Экзамены должны стимулировать детей к учёбе,- с одной стороны, и давать возможность проконтролировать уровень их знаний. Зачем подвергать экзаменам детей начальной школы? Разве без этого их не переведут в следующий класс? Переведут. Речь не идёт о детях которые совершенно не воспринимают школьную программу. Это исключение. Вопрос о них должен решаться на педсовете школы. Если родители хотят перевести своего ребёнка в специализированную школу, то именно там ребёнок должен сдать экзамен. После пятого класса можно провести экзамены в виде собеседования, но не более чем по двум предметам, один из которого - украинский язык. В шестом классе впервые провести полноценный экзамен по заранее опубликованным билетам, и один предметный коллоквиум. В седьмом классе - два полноценных экзамена. В восьмом классе - один коллоквиум и два предметных экзамена. В девятом классе должно быть не более трёх предметных экзаменов по билетам. В старшей школе считаю не целесообразным проводить ежегодные экзамены. Предметов для изучение нужно сократить до минимума, дабы углубить знания по оставшимся к изучению предметам. В конце учёбы провести по ним экзамены. При этом вопросы, выносимые на экзамены не должны повторять уже сданный ранее материал, то есть только то, что изучали в старшей школе. По желанию учащихся, дать возможность экзаменоваться не в своей школе. Ибо, чего греха таить, - не все учителя объективны к ученикам. Выпускные экзамены должны принимать не один или два преподавателя, а, минимум, трое учителей, двое из которых из других школ.