И. Совсун: обучение - это о мышлении и поисках ответов

Обычно в школе и в вузах не учат полемизировать и говорить о сложных неоднозначных вещах

И. Совсун: обучение - это о мышлении и поисках ответов

Автор: Инна Совсун, народный депутат Украины, член фракции политической партии «Голос».

Соцмережі збурив зразок тексту для пробного ЗНО з української мови та літератури.

Поруч із текстом Мирослави Ґонґадзе про важливість освіти включили текст Дмитра Семьонова «Українська вища освіта – мертва», де яскраво описані недоліки української вищої освіти. Автор другого тексту закликає абітурієнтів розвиватися насамперед у професійній сфері, займатися саморозвитком, громадською діяльністю та вчити англійську.

Потенційним вступникам надали гострополемічні тексти про вищу освіту, які потребують вдумливого прочитання та осмислення. Причому тексти, автори яких мають категорично різне бачення.

Тобто замість того, аби перевіряти, чи діти можуть відтворити завчені фрази про «красу українського села» (від яких тим самим дітям і так зводить зуби), розробники ЗНО підняли гостру, актуальну тему української вищої освіти, з описом плюсів, мінусів, підводних каменів, у розмові з тими, кого ця тема насамперед стосується.

(В одному з коментарів щодо цього завдання дописувач в Фб написав: «Цей текст аж надто «критичний» для випускників». І це щонайменше дивно, зважаючи на те, що ці самі випускники буквально за два місяці повинні будуть ухвалити рішення про подальшу освіту і точно повинні робити цей вибір свідомо).

Тексти потрібно було проаналізувати та виконати тестові завдання: відрізнити факти від суджень, об’єктивні міркування від суб’єктивних, знайти й оцінити аргументи, проаналізувати достовірність інформації тощо. У світі постправди та гібридної війни з фейками – це дуже корисні навички. Які аж ніяк не можна набути (та перевірити) на текстах, у яких все однозначно і з якими не можна сперечатись.

Але в якій би черговості, з якого боку ви б не прочитали ці тексти, їх об'єднує ключова думка. Сучасній людині необхідна якісна освіта, шляхи до неї можуть бути різні, але тут не обійтися без постійної роботи над собою, як у професійному, так і загальнокультурному плані.

Думка, з якою я особисто абсолютно згідна. З деякими іншими тезами – не згідна. Так, я дуже не люблю, коли прирівнюють здобуття практичних навичок до вищої освіти, бо вважаю, що без теоретичної підготовки якісна вища освіта не є можливою. Але я точно не бачу катастрофи в тому, щоб про це дискутувати. Тим паче, коли ці тези зараз набувають великого поширення. І я впевнена, що молодь мусить мати знання та навички, необхідні, щоб дебатувати про ці питання.

Що цікаво, свого часу статтю «Українська вища освіта – мертва» прочитало півмільйона людей, її передруковували великі медіа. Щонайменше дивно сподіватись, що використання цього тексту під час пробного ЗНО, тим паче у завданні, у якому треба цей текст критично оцінити, є шкідливим.

Але загалом ця дискусія демонструє засадничу біду української освіти. Зазвичай, в українській школі, а часто і у вишах, не вчать полемізувати і говорити про складні неоднозначні речі. У нас не розвинена культура дискусії, де ретельно добирають аргументи і відстоюють власну думку. Навіть у предметах, де немає єдино правильної думки, і навіть наукового консенсусу поки що не досягли.

Результатом є та культура дискусії, яку ми, на жаль, спостерігаємо в соціальних мережах (і Верховній Раді). Звісно, багато вчителів заохочують дітей формувати свою позицію та відстоювати її, але це частіше є винятком, ніж правилом.

Реакція на використання згаданого тексту на ЗНО доводить одне: багато хто досі вважає, що школа – це місце, де дитині транслюють правильні знання, а вона має просто їх засвоювати. І тоді виникає страх, що якщо дитина прочитає текст з неоднозначними тезами – то вона просто безоглядно їх сприйме та повірить у них.

Проблема в цьому підході очевидна: у сучасному світі люди стикаються з величезною кількістю взаємосуперечливих тверджень різного ступеня обґрунтованості щодня, і саме тому навичка критичного читання (та мислення) стає настільки важливою. І саме тому школа має її формувати (а ЗНО – перевіряти).

Навчання – це про думати, шукати відповіді і раціонально мислити. І неоднозначні, суперечливі тези – це і є основний навчальний інструмент.

Оригинал

Освіта.ua
15.04.2021

Популярные блоги
Е. Северенчук: что делают учителя, которых обманули? Если учителя не бастуют - значит, им можно давать обещания, которые потом не выполняются
Т. Ткачук: в этом году была одна проверка письменных работ ЗНО На очень важном этапе проведения ЗНО происходит субъективное оценивание письменных работ
А. Заможская: я боюсь уроков трудового обучения Есть страны, где дети на трудовое обучение записываются в очередь, потому что там учат тому, что им интересно
Александр Мирошниченко: раздумия с табелем в руках Роль школы стала совсем непонятной в этом мировоззренческом хаосе дистанционного обучения
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев