В. Онацкий: когда шалеют ангелы, или как провести урок

Учителям надо постоянно самосовершенствоваться, а на курсах изучать основы конфликтологии

В. Онацкий: когда шалеют ангелы, или как провести урок

Автор: Владимир Онацкий, заместитель директора по учебно-воспитательной работе.

Кажуть, хто в армії служив, той у цирку не сміється. Правду кажуть… Та мені часто буває не до веселощів і від освітянської буденності.

Історія конотопського вчителя, яка широко обговорюється в мережі, саме про таке. Молодий вчитель раптом перетворився на героя ютубу, правопорушника, аморальну людину, майже злочинця. Чи мріяв він про таку славу? Чи прагнув її? То як так сталося, що, ідучи до школи, щоб вчити дітей розумному, доброму, вічному, ти раптом стаєш предметом обговорення всієї країни?

Професія вчителя, на мій погляд, найкраща, адже ти можеш передати свої знання, досвід, уміння, навички тим, хто їх потребує. Та, на жаль, є і зворотна сторона, адже на уроки приходять не лише ті, хто хоче вчитися, засвоювати нові знання. У багатьох дітей складні взаємини з батьками, немає злагоди та порозуміння в родинах, батьки не є авторитетом для дітей. Діти можуть зневажливо розмовляти з батьками, вказувати батькам, у якому напрямку йти. Звісно, що такий стиль спілкування вони переносять і на спілкування з однокласниками, ровесниками, іншими людьми.

Як правило, вчителям вдається уникати конфліктів з учнями. Толерантність, емпатія, знання та інші професійні якості педагогів сприяють цьому. Однак конфлікт може виникнути у будь-якого учителя з учнем. І саме від учителя залежить, якої форми набуде цей конфлікт.

Отже, учениця під час уроку займалась сторонніми справами, гралась у телефоні. Учитель просив припинити гратися, учениця не припиняла, огризалась. Учитель зателефонував мамі, попросив її вгамувати доньку, почув, що дівчина зневажливо розмовляє з мамою, вживає нецензурну лексику. Розмова доньки з мамою не дала бажаного результату. Тут би вчителю зупинитися, зрозуміти, що ситуація може вийти з-під контролю. Вже не потрібно нічого доводити дитині. Можна було просто сказати: «Якщо мама не змогла тебе вмовити припинити гратися, то, мабуть, і я не зможу. Навіть не буду витрачати час. Інші учні чекають початку уроку, тож починаємо. Тема уроку…» І все, урок було б продовжено, авторитет учителя ніяк не постраждав би. Однак вчитель продовжив з'ясовувати стосунки, ніби доводячи свою правоту. Для чого? Хіба можна довести щось дуже агресивній людині? Марна справа. Краще відпустити ситуацію…

Подібні конфлікти можуть бути в будь-якій школі. Ми обговорюємо їх в колективі. Намагаємося розібратися в можливих стратегіях вирішення. При цьому я часто наголошую: «Колеги, ви прийшли на урок учити, а не конфліктувати. Ви бачите, що ситуація може вийти з-під контролю. Зупиниться. Зателефонуйте директору чи заступникам. Ми в школі. Ми зайдемо до вас на урок. Часто просто достатньо присутності когось з адміністрації, щоб учні налаштувались на навчання, і урок, який міг би бути зірваним, гарно пройшов».

Важливо: кожен учень має бути в полі зору педагогічного колективу з перших днів навчання. З одного боку, підготовленість до навчання, мотивація, інтелектуальні здібності, інтерес – важливі складові навчальних успіхів дитини, з іншого – не може поза увагою залишатись поведінка дитини.

Взаємини між людьми – це складно. Керувати групою дітей, класом – це дуже складно. Саме тому, необхідно вчителям постійно самовдосконалюватись, обирати такі курси для підвищення педагогічної майстерності, які дійсно будуть корисними, наприклад, основи конфліктології. А керівництву навчальних закладів треба більше уваги приділяти тренінговим програмам для учнів та вчителів, спрямованим на покращення взаємодії між ними.

Оригинал

Освіта.ua
22.12.2020

Популярные блоги
Инна Совсун: запрещать ли смартфоны в школах? На уровне государства пока нет понимания, что делать со смартфонами в школе
Н. Азарова: битые небитых возят регулярно Уважать свой труд и транслировать это уважение, уважая других, - это и есть суперзадача
И. Ликарчук: ДПА в украинских школах нужно ликвидировать Проведение ДПА фальсифицирует реальное состояние качества общего среднего образования в Украине
А. Заможская: в космосе - Тесла, а у нас - христианская этика МОН предлагает людям, которые ходят в церковь два раза в год, преподавать христианскую этику
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Олександр
В багатьох дітей абсолютно відсутня мотивація до навяання. Частині це не потрібно бо без освіти заробляють більше ніж з освітою, частина поступить у вузи на платне і буде якось навчатись - не відрахують, бо ж на платному. Тим більше , що у вузах більше місць ніж випускників. Доки не запрацює формула : краща освіта - кращий рівень життя, доки кількість вазів не буде змешена хоч втричі, доти діти не знатимуть чого ходять у школу !.
Світлана
Матір послала, вчителя послала... Зупинився, продовжив урок. А завтра не одна, а 2-3 пошлють. І буде за "Кентавром" Дж. Апдайка. Та, на жаль, багато хто з нас ще не навчався бути байдужим:нехай собі граються, фарбують нігті, малюють, слухають музику. Байдуже, якби не шуміли. Проблема вічна, складна. Є чітка схема реакції на булінг, може потрібно розробити чітку схему реагування і на такі ситуації? Саме на уроці, а не потім ...