Н. Слободянюк: школы и благотворительная помощь

Легально получить благотворительную помощь в виде учебного оборудования пока нет возможности

Н. Слободянюк: школы и благотворительная помощь

Автор: Наталья Слободянюк, ОО Демократический Альянс Женщин.

Як повідомила Інна Совсун, у питанні забезпечення технічної спроможності шкіл для здійснення змішаного навчання «пан Шкарлет сподівається на батьків… Загалом складається враження, що позиція т. в. о. міністра – школи самі все вирішать. Він дуже часто згадував про автономію закладів освіти...»

Можливо, пану Шкарлету невідомо, що наразі в школах не створено умов для легального отримання благодійної допомоги у вигляді навчального обладнання. Ви ж не думаєте, що автономія - це коли директор школи безпідставно приймає всі товари, які придбали батьки учнів за власним бажанням або усним розпорядженням директора?

Логічно припустити, що потреба школи в товарах, послугах має бути відображена у фінансових документах. А залучення додаткових коштів стає обґрунтованим, якщо бюджетних коштів бракує для фінансування офіційно визначеної потреби.

Як мало б відбуватися? Орган управління освітою (як виконавчий орган, уповноважений засновником) збирає та перевіряє інформацію про об’єктивні потреби закладів освіти (у тому числі про кількість необхідного за стандартами навчального обладнання), вносить таку інформацію до бюджетного запиту. Якщо бюджет не дозволяє профінансувати всі потреби, у частині загального фонду кошторису планують видатки на першочергові потреби за рахунок бюджету, а фінансування не покритих бюджетом потреб планують у частині спеціального фонду за рахунок коштів з додаткових джерел. У такому разі діяльність керівника закладу освіти з залучення благодійних внесків стає цілком легальною, оскільки буде здійснюватись у межах (спеціального фонду) кошторису, як того вимагає законодавство.

Чи сформована потреба українських шкіл у навчальному обладнанні? Наприклад, у місті Житомирі школи часто називають автономними, оскільки вони мають окремі бухгалтерії, але департамент освіти Житомирської міської ради станом на 10.06.2020 року повідомляє, що наразі потреби щодо технічного забезпечення шкіл не визначено (аркуш 2 відповіді). Тобто, засновник не виконав свої обов'язки у частині фінансового планування у повному обсязі. Таким чином, ЛЕГАЛЬНО отримати благодійну допомогу у вигляді навчального обладнання, навіть якщо така потреба здається конче необхідною, наразі немає можливості. Думаю, схожу ситуацію ми маємо і в інших містах, регіонах країни.

Днями Міністерство освіти і науки України оприлюднило методичні рекомендації «Автономія як шлях до ефективного менеджменту школи». У розділі 6 посібника роз’яснено, що кошторис є головним планово-фінансовим документом, а автономія надає можливість легально отримувати додаткові кошти до спеціального фонду кошторису, але не роз’яснено, яким чином засновник у співпраці з директором школи формують потреби та планують, у разі браку бюджетних коштів, надходження з додаткових джерел відповідно до законного порядку.

Як бачимо, питання залучення благодійної допомоги для організації роботи шкіл поки залишається не до кінця зрозумілим для всіх, а тому й зручною сферою для зловживань. Ми вже спостерігали спроби швидкого вирішення проблеми «поборів з батьків»: створення благодійних фондів при школах, заборона примусових внесків, оприлюднення звітів про отримання внесків. Якщо автономію нам представлять просто як відокремлення бухгалтерій, ми знову втратимо час. Першим і обов’язковим кроком має відбутись налагодження у сфері комунальної освіти фінансової дисципліни: інформація про реальні потреби шкіл повинна стати офіційною та публічною.

Протягом останніх років в Україні точиться повільна, але стала боротьба з поборами. Тим часом батьки в школах та садочках, за звичаєвим правом, продовжують збирати готівку, закуповувати (за підказками освітян) товари та послуги - і всім відомо, що така діяльність корупціогенна, сприяє булінгу, варта осуду та припинення. Тому т. в. о. Міністра освіти і науки Сергій Шкарлет, як освітянин «номер один» у країні, мусить отримати відповідні юридичні консультації та переглянути на користь Закону свої погляди і публічну позицію щодо питань фінансування закладів освіти з додаткових джерел.

Освіта.ua
21.07.2020

Популярные блоги
В. Громовой: рубеж необратимости уже пройден Отрицательный отбор в образовании продолжается, ведь уходят лучшие, а «скамейка запасных» почти пуста
Е. Стадный: идея увеличения веса аттестата ошибочна Чем больше будут учитывать аттестат, тем меньше будет шансов у детей с хорошими знаниями из строгих школ
Д. Бабурин: образование за ширмой рейтинговой шкалы За ширмой рейтинговой шкалы 100-200, которую нам каждый год представляет УЦОКО, скрывается реальное состояние образования в Украине
В. Громовой: как спасти образование от развала Как вызвать бешеную ненависть, но спасти школьное образование от окончательного развала
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Нет комментариев

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Освіта.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!