А. Равчев: о войне ректоров и Министерства образования

Коррупция в вузах врастает в общую образовательную культуру, и это делает ее практически неистребимой

А. Равчев: о войне ректоров и Министерства образования

Автор: Александр Равчев, PR-менеджер в «Громадяни в дії».

Новий український університет. Війна міністерства та ректорів

Уявіть собі, що ви – керівництво Міністерства освіти і думаєте, що робити з 1,5 млн студентів та мережею з шестисот закладів, які надають їм освіту. Надають, скажемо відверто, з дуже посередніми результатами.

Університети корумповані, неефективні, поглинають купу грошей, а на виході швидше дають шматок пластику, ніж диплом.

За таких умов ідея просто дати ВНЗ більше грошей і менше контролю виглядає, як знущання. І тут кожен міністр стає перед ключовою дилемою реформатора вищої освіти: як централізовано реформувати університети, але при цьому зберегти їхню автономію?

Традиційною відповіддю на це питання вважається вдосконалення державних стандартів освіти, вимог до викладачів та науковців, які розробляє купка ентузіастів в МОН.

Їхня загальна філософія – створити такі умови, за яких неефективні університети не зможуть вижити, а ефективні отримають більше можливостей і ресурсів.

Але міністерство постійно програє битву за реалізацію цієї ідеї. Чому?

Протистояння відбувається на території противника

Неефективні та корумповані керівники університетів перебувають на своїх посадах десятки років. Вони вросли в крісла зв’язками, грошима, досвідом. Вони знають, як підкупити аудиторську перевірку, набрати штат із фіктивних професорів для акредитації і де публікувати паршиві статті, щоб вони вважались достатніми для захисту.

Будь-яка команда міністерських реформаторів, у кращому випадку, приходить раз на п’ять років. Тому керівництву університетів лишається банально пересидіти «реформаторський штурм» і далі поширювати практики неефективності.

Неефективних керівників значно більше, ніж реформаторів

Поки кілька десятків людей навколо МОН намагаються придумати, як зробити систему більш ефективною, тисячі керівників університетів придумують, як обійти їхні інновації.

Світоглядна парадигма цих людей така, що вони не хочуть і не будуть жити за правилами, які ускладнюють їм життя. Проте готові докладати шалених зусиль, щоб оминути ці правила. І щойно знаходять «дірку» в умовах прийому, системі ЗНО, розподілі фінансування – вона миттєво поширюється по всій неформальній мережі, зменшуючи користь самої системи.

На стороні ректорів викладачі та студенти

Тут треба перестати демонізувати ректорів і визнати, що корупція та неефективність залучає до себе і звичайних викладачів та студентів. Це не означає, що всі вони погані чи непрофесійні, але вони – продукт загальної університетської культури, де хабарі і плагіат – це нормально. Вони, може б, і хотіли працювати чесно та професійно, але попередній досвід тягне їх у корупційне болото.

У системі освіти практично неможливо відділити повністю чесних викладачів і студентів від нечесних. В одній групі та на одній кафедрі перебувають і ті, й ті. Вони разом працюють і відпочивають та мають неформальні зв’язки. Часто чесні студенти та викладачі навіть підтримують нечесних під час перевірок, бо ті могли їм допомагати або просто із почуття солідарності. Корупція вростає в загальну освітню культуру, і це робить її практично незнищенною.

Важко зрозуміти, на яких факультетах ще лишилась освіта, а на яких тільки корупція та імітація. Бо ззовні вони виглядають майже однаково.

Як діяти в цій ситуації?

Потрібно створити умови, які нейтралізують переваги супротивників. Треба відірвати реформи від корупційного болота, у якому їх намагаються проводити.

Для цього нам потрібен «Новий український університет». Не метафорична нова програма вищої школи, а реально новий вищий навчальний заклад, створений із нуля. Нова юридична особа в новій будівлі з новими набраними викладачами та студентами.

Створення Нового Університету дозволить реформаторам вибрати адекватне керівництво закладу, підібрати пристойних викладачів та одразу на всі чотири курси набрати студентів із інших закладів освіти.

Для цього окремо взятого університету можна створити такі умови і вимоги, які експерти вважають за потрібне – не доведеться долати опір змінам, які є старих закладах.

Новий Університет дозволить сконцентрувати в одній точці максимальні можливості, які є в Україні, і зробити значний якісний ривок. І такому закладу можна вільно надавати повну автономію. Міністерству немає потреби тримати його в шорах.

Після успішного запуску Нового Університету цю концепцію потрібно розширити на галузеві ЗВО, і за цим же прикладом створити технічний, медичний, педагогічний та економічний заклади.

Відсіявши у такий спосіб більшість студентів і викладачів, Міністерство може легко відпустити державні вимоги у вільне плавання. Неефективні та надміру корумповані заклади просто не витримають конкуренції з Новими Університетами. А ті старі, які зможуть протистояти селекції і збережуть свої бази, цілком заслуговують на те, щоб існувати на ринку ЗВО.

Освіта.ua
16.12.2019

Популярные блоги
В. Громовой: рубеж необратимости уже пройден Отрицательный отбор в образовании продолжается, ведь уходят лучшие, а «скамейка запасных» почти пуста
Е. Стадный: идея увеличения веса аттестата ошибочна Чем больше будут учитывать аттестат, тем меньше будет шансов у детей с хорошими знаниями из строгих школ
Д. Бабурин: образование за ширмой рейтинговой шкалы За ширмой рейтинговой шкалы 100-200, которую нам каждый год представляет УЦОКО, скрывается реальное состояние образования в Украине
В. Громовой: как спасти образование от развала Как вызвать бешеную ненависть, но спасти школьное образование от окончательного развала
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Клара Пилипівна
Якщо вже й закривати неефективні "університети", то варто почати з так званого університету КРОК ! Чи міністерство не корумповане, чи пан Олег Шаров зробить цей давно назрілий крок ?! ЗробІть же Перший крок задля справедливості й доброчесноті, а "прихватизовану" будівлю поверніть київським дітям !
Приплыли
Утопия Томаса Мора в новой редакции, с первую очередь необходимо не клепать новые вузы, а вычистить старые конюшни и советскую номенклатуру, которая вцепилась зубами с вузы, школы и все хлебные места в НАН.

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Освіта.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!