И. Ликарчук: новая причина для головной боли директоров

Создание внутренней системы обеспечения качества образования (ВСЗЯО) - новая причина для головной боли

И. Ликарчук: новая причина для головной боли директоров

Автор: Игорь Ликарчук, экс-руководитель Украинского центра оценивания качества образования, и. о. директора Учебно-методического центра обеспечения качества образования.

У всіх керівників закладів загальної середньої освіти з’явилася нова причина для постійного головного болю. Це створення внутрішньої системи забезпечення якості освіти (ВСЗЯО).

Або іншими словами - директора школи ставлять в ситуація, як у СРСР, - подружжя. Коли на другий день після шлюбу починали стягувати податок за бездітність, незважаючи на те, що і час потрібен для того, щоб народити дитину, і має настати матеріальна готовність утримувати дітей, і настати усвідомлена соціальна відповідальність за випуск у світ нового члена суспільства. Потрібна дитина подружжю чи не потрібна - нікого не цікавило. Маєте народити. А далі - буде видно.

Отак і з ВСЗЯО. Задовольняє якість освіти, що її надає школа, здобувачів освітніх послуг чи не задовольняє; є можливість створити таку систему в заданих параметрах чи такої можливості немає; але створювати мусиш.

Бо так записано в законі. Бо з’явився цілий сонм чиновників, які будуть у процесі інституційного аудиту з допомогою самозголошених експертів перевіряти, як функціонує ця система. Та ще за це експерти будуть і гроші отримувати.

А щоб директор школи не міг народити дитя за власною подобою та своїм баченням - тицьнули йому в руки фантастичний роман - «Абетку для директора», у якій методично розписано що, як, у якій формі потрібно зробити; які мають бути показники та індикатори функціонування цієї системи, як її будуть перевіряти і т. ін.

А якщо ця система (дитя) не буде відповідати цим показникам та індикаторам - то біда і ґвалт. Аудит не пройдений. І пропозиції будуть висловлені - як оте дитя підстригти, змінити форму обличчя, додати дві чи три голови, перефарбувати чи каструвати... Щоб відповідало закону та «Абетці для директора».

Можете мені заперечити, що абетка є лише методичними рекомендаціями. І я так думав до тих пір, поки новопризначені чиновники обласних управлінь ДСЯО не почали її цитувати й прямо стверджувати: «Так має бути».

Ну що ж. У часи Микити Хрущова був дуже популярний радянський шлягер із словами: «И на Марсе будут яблони цвести...». Пройшли десятиліття, давно немає Микити, а на Марсі яблуні й досі не ростуть. І тим більше - не квітнуть. Насамперед тому, що вони там НЕ ПОТРІБНІ.

Я не хочу і ніколи не буду стверджувати, що внутрішні системи забезпечення якості освіти у закладах загальної середньої освіти не потрібні. Не потрібно інше - створення таких систем перетворювати у самоціль, створювати їх обов`язково і за єдиними параметрами.

Дайте можливість оцінити якість освітньої діяльності школи тим, хто є споживачами послуг, які вона надає; оцінити у діалозі із представниками соціуму, у якому вона існує; у діалозі з тими, хто ці послуги надає.

Дайте можливість директору школи САМОСТІЙНО прийняти рішення про створення такої системи. Або прийняти рішення, щоб її не створювати. І не карайте його за не створення, якщо школа забезпечує належну якість освіти. Або звільніть його з посади, якщо вважаєте, що через відсутність такої системи школа працює погано та надає неякісні освітні послуги. Але доведіть, що працює погано через те, що системи немає.

У іншому випадку - створення цих систем абсолютно не суміщається із проголошеним принципом автономії закладів освіти. Або, як сказав мені кілька годин тому один мудрий директор, з яким мав нагоду поспілкуватися: «Мене примушують самостійно спорудити своєрідний чумадан без ручки, покласти в нього те, що придумали (за великі гроші) самопроголошені експерти-радники, та його тягнути. Для чого? Я не можу відбитися від атак батьків, які хочуть, щоб їхні діти навчалися в нашій школі. Бо вона не безрозмірна. І цей чумадан нашу школу розмірнішою не зробить».

Згоден із директором. Більше того, у мене немає ніякої впевненості в тому, що наповнення цього чумадана зробить якіснішою освітню діяльність і в тих школах, звідки дітей батьки забирають, або хотіли б забрати, та не можуть. Ну не будуть на Марсі яблуні квітнути. Навіть якщо це буде записано в законі, а не лише в радянському шлягері.

А щодо ДСЯО та її обласних структурних підрозділів - то слава Богу, що вони створені та функціонують. У полі їхнього зору, насамперед, мають бути питання дотримання в закладах освіти вимог чинного законодавства, насамперед освітнього, та ліцензійних умов діяльності.

От на цьому фронті - непочатий край роботи. Він безмежний. І права працівників ДСЯО в контексті реалізації цієї функції мають бути дуже широкими: від притягнення до дисциплінарної відповідальності керівників до внесення пропозицій щодо призупинення діяльності закладу; від обмеження свавілля місцевих освітніх керманичів до внесення ініціатив щодо комплексного вирішення освітніх проблем територій.

Можливо, хоч тоді місцеві керівники і деякі директори шкіл навчаться дотримуватися вимог чинного законодавства, а окремі з них перестануть бути васалами у своєму князівстві... А потім і про яблуні на Марсі можна помріяти...

P.S. А я мрію про те, щоб колись дізнатися прізвище автора ідеї внесення до Закону «Про освіту» норми про функціонування ВСЗЯО. Щоби колись за кавусею чи чаркою у нього відверто запитати: «А ти зміг би, працюючи в школі, народити оте дитя, появу на світ якого узаконив? Чи ти лише можеш написати інструкцію, як оте дитя народити?» Бо від інструкцій, написаних тими, хто не пробував народити й виростити дитя, нормальні діти не народжуються. Лише марсіяни.

Оригинал

Освіта.ua
10.10.2019

Популярные блоги
В. Громовой: рубеж необратимости уже пройден Отрицательный отбор в образовании продолжается, ведь уходят лучшие, а «скамейка запасных» почти пуста
Е. Стадный: идея увеличения веса аттестата ошибочна Чем больше будут учитывать аттестат, тем меньше будет шансов у детей с хорошими знаниями из строгих школ
Д. Бабурин: образование за ширмой рейтинговой шкалы За ширмой рейтинговой шкалы 100-200, которую нам каждый год представляет УЦОКО, скрывается реальное состояние образования в Украине
В. Громовой: как спасти образование от развала Как вызвать бешеную ненависть, но спасти школьное образование от окончательного развала
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
TUG1955
Внутренняя система управления качеством предприятия(школы, заведения) сложная штука. Кроме того она рациональна при массовом производстве, когда оправдывается экономически. Я , конечно понимаю, что у нас массовое производство выпускников школ, но уместно напомнить реформаторам, что педагогика - искусство, т.е. требуется индивидуальный подход. А контроль конечной продукции - вполне справляется с этой задачей ЗНО. Одно слово недоученные гуманитарии...

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Освіта.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!