К. Семенова-Шелевицкая: путь изменить университеты

Единое, что будет стимулировать вузы к изменениям - это отсутствие денежного потока от государства

К. Семенова-Шелевицкая: путь изменить университеты

АвторК. Семенова-Шелевицкая, работает в IEEE Ukraine Section Women in Engineering Affinity Group.

Український інститут майбутнього та Микола Скиба нарешті взялися за вищу освіту. Пропонують 7 кроків для університетів. Трохи прокоментую, бо третій рік пробую гребти на університетській галері в бік позитивних змін.

1. Бюджетні установи зробити неприбутковими суб'єктами.

  • плюсик, універи самі зможуть ставити зарплати, а це важливо, і не будуть плакати про бюджетний кодекс. Але цей крок вже не раз пропонується Олександром Співаковським, часто навіть здається, що задум вдасться.

2. Скасувати диплом державного зразка.

  • тут треба подумати. Бо там, де диплом треба формально, його можна буде купити в ларьочку. Це гіперболізовано, якщо що. І не дуже згодна, що скасування диплому державного зразка вплине на конкуренцію.

3. Скасувати заочку.

  • так, заочка не працює від слова ніяк. Але нові форми скоро з'являться в законі про вищу освіту (до 21.12 на громадському обговоренні) - дистанційна, мережева (коли навчання не в одному університеті) та дуальна (в універі + підприємство).

4. Трансформувати державне замовлення.

  • так, але це вже відбулося, гроші дають студентам, а не місцям на спеціальність, тому університети почали трошки рухатися. Та я думаю, що діла не буде, поки освіта не стане повністю платною для студентів.

5. Стимулювати інвестиції та інновації - державно-приватне партнерство, ендавмент фонди, пільги для стартапів, підприємницька діяльність (цей пункт вже можна через Наукові парки робити).

  • так, але. Прикриваючись інноваційними трансформаціями, можна будувати стоповерхові схеми відмивання грошей. Як університети (адекватні) вписані в інноваційні екосистеми, світу розкажу ось тут у вівторок Презентація дослідження «Майбутнє університетів»

6. Змінити форму управління університетами за корпоративним принципом.

  • так. МОН, надавши автономію університетам, не врахувало, що влада зосереджується у ректора, таким чином, більшість університетів перетворилися в феодальні володіння.

7. Відкрити українські університети світові - англомовне навчання (колись було дуже потужне в НАУ, до речі), подвійні дипломи (поки що страшний сон міжнародних відділів), постдок за кордоном (однозначно), міжнародний конкурс на позиції ректорів, проректорів, професорів (страшний сон феодалів), творчі відпустки (так!).

Але є одне але!

Про нього Микола дуже класно написав для НВ: «Проблема з «флагманськими» українськими університетами у тому, що їм, як цвях у домовину вбито, що вони «заклади». Вся ситуація навколо них і всередині просякнута пасивними патерналізмом і водночас – безвідповідальністю».

Стаття дуже відгукнулася у молодих університетських активістів, чиї наміри так і не збагнули колеги в КНЕУ, НАУ, шеві, КПІ... Всі сім кроків можна виконати формально. Можна створити бізнес-інкубатори зі стартапами на папері, можна зробити дуальну освіту на папері.

Єдине, що стимулюватиме університети до змін - це відсутність грошового потоку - безумовного і щорічного з держави, від квадратних метрів землі в столиці, від депутатів для забезпечення електорату. Але тоді університети помруть. А щоб не померли, у них мають зайти люди з іншими установками, які більше про довіру і амбіції, ніж про матеріальне забезпечення і безумовну владу.

Людина розумна і активна та ініціативи знизу сприймаються поки як загроза і аномалія. Лояльність та вірність - є найбільшими чеснотами. Хіба на адміністративні посади в університети набирають по відкритому оголошенню професіоналів? Ні, радше людей, які не зрадять, не підставлять, не запруть в тюрму.

Є ще один шлях змінити університети, крім перекриття фінансових потоків - дати повноваження людям креативним, але для цього треба перестати їх боятися).

Оригинал

Освіта.ua
13.12.2018

Популярные блоги
В. Громовой: рубеж необратимости уже пройден Отрицательный отбор в образовании продолжается, ведь уходят лучшие, а «скамейка запасных» почти пуста
Е. Стадный: идея увеличения веса аттестата ошибочна Чем больше будут учитывать аттестат, тем меньше будет шансов у детей с хорошими знаниями из строгих школ
Д. Бабурин: образование за ширмой рейтинговой шкалы За ширмой рейтинговой шкалы 100-200, которую нам каждый год представляет УЦОКО, скрывается реальное состояние образования в Украине
В. Громовой: как спасти образование от развала Как вызвать бешеную ненависть, но спасти школьное образование от окончательного развала
Комментарии
Аватар
Осталось 2000 символов. «Правила» комментирования
Имя: Заполните, или авторизуйтесь
Код:
Код
Ну да
Все верно, но каким образом собираетесь бороться с феодалами, они просто лягут на рельсы, 70% преподавателей пенсионного и предпенсионного возраста.

Чтобы получать первым
все новости от «Osvita.ua»
в Facebook — нажмите «Нравится»

Освіта.ua

Спасибо,
не показывайте мне это!