![]() |
Проект Положения о сертификации педагогов является неприемлемым и требует полной переработки |
В. Онацкий: перемен требуют сердца или о сертификации
Автор: Владимир Онацкий, заместитель директора по учебно-воспитательной работе.
Громадське обговорення щодо сертифікації вчителів добігає до свого логічного завершення. За задумом МОН, усе обговорення мало б звестись до того, що активне вчительство відправило б свої зауваження на е-адресу дрібного чиновника, а потім ми отримали б документ, який ніби схвалений спільнотою.
Так вже було багато раз. Саме завдяки таким «обговоренням» освітяни вже втратили пенсію за вислугу років та доплату за престижність праці, а також стали частиною сфери обслуговування з найнижчими зарплатами в країні.
Але так не повинно статися цього разу, адже сертифікація дуже скоро торкнеться кожного, бо вже закладено в професійному стандарті «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», що вчителю, щоб працювати, необхідно мати документи, що підтверджують професійну та освітню кваліфікацію – диплом молодшого бакалавра (бакалавра, магістра) та незалежне підтвердження компетентностей, необхідних для виконання трудових функцій, тобто пройти сертифікацію.
Підготовлений міністерством проект Постанови КМУ «Про затвердження Положення про сертифікацію педагогічних працівників» є неприйнятним і потребує повної переробки та винесення на справжнє громадське обговорення, яке б передбачало б вільний обмін думками на сайті МОН, а не обмежувалось би направленням зауважень та пропозицій на е-адресу чиновника.
Запропоноване Положення містить застарілу філософію, коли чиновники різних установ будуть визначати профпридатність педагога. У новому варіанті Положення про сертифікацію має бути враховано наступне:
1. Чітко визначити мету сертифікації, оскільки в ЗУ «Про освіту» вона не визначена, а саме виходячи з мети, визначаються засоби та механізми її досягнення.
2. Визначити коло осіб, на яких поширюється Положення.
3. Усі строки проведення сертифікації мають відображатися в Положенні, аналогічно до Положення про атестацію педагогічних працівників.
4. Запровадження сертифікації не повинно призвести до збільшення кількості чиновників.
5. При проведенні сертифікації необхідно мінімізувати «людський фактор» за принципом ЗНО. Будь-які експерти з виїздом на місця – це шлях до корупції та зловживань, а також додаткові бюджетні витрати.
6. Неприпустимим є вимога щодо створення кожним учасником сертифікації е-портфоліо із залученням до зйомки та оприлюднення відео дітей та свого відео у відкритому доступі, оскільки це загрожує безпеці учасників відео, вимагає значних фінансових витрат від педагога, може містити елементи корупції (залучення батьків до проведення зйомки, надання згоди батьків на участь дітей у зйомках ставить у залежність педагога від батьків).
7. Визначено, які саме компетентності і як будуть досліджуватись, адже лише перелік професійних компетентностей, знань, умінь та навичок вчителя початкових класів займає 45 сторінок.
8. Є і інші зауваження у відкритому доступі на освітніх форумах та авторських сторінках В. Громового, І. Лікарчука та В. Онацького щодо запропонованого проекту положення. І МОН варто їх врахувати при підготовці іншого варіанту Положення про сертифікацію.
І останнє – про оплату праці педагогічних працівників. Настав час міністерству показати реальну турботу про освітян. Висуваючи вимоги до педагога на 45 сторінок, треба дати вчителеві і гідну зарплатню.
Вимоги до прибиральниці та до вчителя різні. Прибиральниці не потрібно мати спеціальну освіту, постійно проходити курси підвищення кваліфікації, кожні 5 років атестуватися. Чому ж зарплата однакова, чому вчитель-початківець, що провчився в університеті 5 років, має таку ж ставку, як і прибиральниця?
МОН пропонує тим, хто пройшов сертифікацію, підвищити ставку на 20%, тобто десь на 600 грн, при цьому шалені кошти будуть витрачені на організацію та проведення сертифікації. Зараз потрібно всім освітянам підняти зарплатню, хоча б на ці ж 20%. І це дуже просто зробити, варто не розширювати штат чиновників та не збільшувати видатки на організаційні заходи, пов’язані з сертифікацією, а лише замінити одну цифру в Постанові КМУ № 22 від 11 січня 2018 р. «Про підвищення оплати праці педагогічних працівників», передбачивши, що посадові оклади (ставки педагогічних працівників) підвищуються не на 10% (як зараз), а на 30%.
Колего, чи почує це МОН – залежить і від Вас. Чи буде сертифікація черговим джерелом корупційних схем, відмиванням коштів, збільшенням чисельності різних чиновників та приниженням вчительства, залежить від кожного з нас. Ще є можливість сказати «НІ» нікчемному документу та проголосувати за вимогу повної переробки Положення та повторного винесення його на громадське обговорення.
Змін вимагають серця, наші серця.
Освіта.ua
10.12.2018